Verleid je bezoekers met een effectieve homepage (5 tips!)

Effectieve-Homepage-Lopped-Butik-90prcnt.jpg

Je homepage is de pagina die veel bezoekers als eerste zien als ze op jouw webwinkel terechtkomen. Het is een belangrijke pagina om je bezoekers te verleiden en de kans op conversies te vergroten. Richt deze pagina daarom zo goed en efficiënt mogelijk in. Hoe je dat doet? Daarvoor geven je in dit artikel handige tips & tricks.

Het doel van een homepage

Bezoekers die op jouw webwinkel terecht komen hebben drie vragen:

  • Waar ben ik?
  • Wat wordt hier verkocht?
  • Waarom zou ik het product hier kopen en niet ergens anders?

Het belangrijkste doel van je homepage is dus om bezoekers te overtuigen en hen de weg te wijzen door je site. Zo kan de homepage een belangrijke bijdrage leveren aan het omzetten van bezoeken in conversies. 

Een goede homepage bevat de volgende onderdelen:
 

1. Logische pagina-indeling

De meeste online shoppers zijn gewend aan een bepaalde paginastructuur en verwachten deze ook in jouw webwinkel aan te treffen. Dus waar we vaak zeggen: probeer uniek te zijn, raden we je hier aan om de bekende weg te volgen. Deze ‘bekende weg’ ziet er als volgt uit:

  1. Een paginaheader met je logo; 
  2. En de belangrijkste USP's bovenin
  3. Navigatie aan de linkerzijde of bovenin
  4. Winkelwagen rechts bovenin
  5. Zoekfunctie bovenin, meestal rechts boven of onder de winkelwagen
  6. Footer onderin met in willekeurige volgorde: contactgegevens, service (algemene voorwaarden, privacy policy etc.), reviews, keurmerken, nieuwsbrief aanmeldknop etcetera

Lees ook: 'DIY: maak een goede header voor je shop' en 'Inspiratie voor een goede footer in je webshop'.

De homepage van Blije Pootjes bevat alle gewenste onderdelen (nummer 1 t/m 5). 
De footer van Blije Pootjes (nummer 6). Dit is een voorbeeld maar je kunt deze natuurlijk indelen zoals jij dat wilt. Als hij de belangrijkste punten maar bevat. 

2. De juiste sfeer

Het lijkt vanzelfsprekend, maar een goede uitstraling is o-zo-belangrijk. Helaas gaan veel webwinkels hier toch nog vaak de mist in. Nog vóór bezoekers foto’s bekijken of teksten lezen, hebben zij zich al een eerste indruk van je shop gevormd. Ook draagt een goed ontwerp bij aan een professionele uitstraling.

Volg voor een goed homepage ontwerp deze richtlijnen:

  • Houd je ontwerp simpel, clean en duidelijk voor een rustige uitstraling
  • Gebruik niet teveel kleuren
  • Visualiseer de categorieën. Zo kun je ‘scannende’ bezoekers snel de juiste richting in sturen
  • Plaats geen schreeuwerige banners die lijken op reclame-uitingen
  • Geef je homepage regelmatig een update, bijvoorbeeld bij een nieuwe collectie. Zo blijf je interessant voor de terugkerende bezoeker
Lopped Butik is een voorbeeld van een goede homepage: een heldere paginastructuur, gevisualiseerde categorieën, overzichtelijke uitstraling en complete footer.

Weet je van jezelf dat vormgeving niet jouw sterkste punt is of dat je er niet goed genoeg tijd voor hebt? Kies dan voor een professionele ontwerper zoals Ontwerpstudio Nanaa. Een goed design betaalt zich terug! 

3. Tekst

De hoofdtaak van de homepage is om de drie vragen van je bezoekers te beantwoorden. Begin je tekst dus niet met ‘Welkom’ (want in welke webshop ben je niet welkom?), maar schrijf een bondige, informatieve tekst gericht op je bezoeker. Vertel wat jouw site voor hem of haar kan betekenen, waarom hij bij jou moet zijn (en niet bij iemand anders) en wat jou uniek maakt.

Vergeet niet om je belangrijkste zoekwoorden in je homepage op te nemen. Bewaar informatie over jezelf voor een aparte ‘over-ons pagina’ en zorg ervoor dat je teksten altijd actueel zijn! Een homepage met acties die al 2 maanden verlopen zijn, komt niet erg betrouwbaar over.

4. Logische categorie- en productindeling

Zorg dat je bij elkaar horende producten logisch indeelt om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Heb je bijvoorbeeld een shop in woonaccessoires en verkoop je naast decoratieve producten zoals fotolijsten en kandelaars, ook producten zoals servies, richt je categorie- en productpagina’s hier dan logisch op in zoals in het fictieve voorbeeld hieronder:


In het linker voorbeeld ontbreekt de samenhang. De rechter indeling is veel logischer en overzichtelijker. Door samenhangende producten te groeperen, vergroot je de kans dat je bezoeker in een relevante categorie terechtkomt. Ook draagt het bij aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines.

Categorie indeling

5. Tagline

Geen must, maar wel handig voor je bezoekers om in een oogopslag te zien wat ze aan jouw hebben: een tagline (niet te verwarren met een slogan). Dit is een zinnetje dat jouw bedrijf in één regel samenvat. 

Voorbeelden van taglines zijn:

  • Winkeltjevananne: Voor al je blije goodies
  • Jaylaa: Fine crafted jewelry
  • Jack Fudge: Handmade English fudge

Meest gemaakte fouten

Hopelijk maak jij ze na het lezen van dit blogitem niet meer, maar toch zet ik nog even de meest gemaakte homepage fouten op een rijtje:

  • Te veel: veel webwinkeliers gebruiken de homepage om álles te tonen wat ze in huis hebben waardoor er teveel linkjes, afbeeldingen en tekst op staat. Niet doen! Je bezoeker raakt de weg kwijt waardoor hij/zij je shop zal verlaten
  • Ongestructureerde (sub)navigatiemenu’s
  • Onlogische productindeling
  • Gedateerde/achterhaalde informatie

In dit artikel leg ik uit hoe je een effectieve categorie –en productpagina maakt

Hopelijk heb je iets gehad aan deze tips! Vind je het nog steeds lastig om dit in de praktijk toe te passen en kan je wel wat hulp gebruiken bij de inrichting van je homepage én de rest van je webwinkel? Dan is ons Kickstart pakket wellicht iets voor jou! Wij maken je webshop, kan jij snel beginnen met verkopen. Piece of cake!