kleding webshop beginnen.
Droom jij ervan om je eigen kleding webshop te beginnen, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Wij helpen je! Beginnend bij je concept, tot aan wanneer je je moet inschrijven voor de KvK, hoe je je eigen collectie kan ontwikkelen en meer! Een andere belangrijke keuze bij het starten van je kleding webshop, is het kiezen van geschikte webshopsoftware. Verderop kan je hier meer handige informatie over lezen. Bij Mijnwebwinkel start je al een webshop vanaf €20 per maand. Check onze pakketten hieronder.
pro.
- Google integratie
- Marketing & CRO geoptimaliseerd
- B2C en B2B verkopen
- Maximaal aantal producten in je webshop
- 2500
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- -
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- -
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- -
- Spaarprogramma
- €19,- extra p.m.
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- -
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 werkdag
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
premium.
- MyParcel integratie
- Toegang tot alle apps & integraties
- Premium support
- Maximaal aantal producten in je webshop
- Onbeperkt
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- Spaarprogramma
- Gratis in Premium
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 2 uur
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
ultimate.
- Alles uit het Premium pakket
- Customer Success ondersteuning
- Design abonnement
- Maximaal aantal producten in je webshop
- Onbeperkt
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- Spaarprogramma
- Gratis in Ultimate
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 uur
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- Design abonnement
grow.
- Domeinnaam & SSL certificaat
- SEO proof
- Populaire betaalprovider Mollie
- Maximaal aantal producten in je webshop
- 25
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- -
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- -
- Klantaccounts
- -
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- -
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- -
- Spaarprogramma
- Niet mogelijk in Grow
- Kassa App (offline verkopen)
- Niet mogelijk in Grow
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- -
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 werkdag
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
Oké, laten we starten bij het begin!
1. Zet je ideeën op papier
Voordat je een online onderneming start, is het belangrijk om een aantal basisstappen te doorlopen. Vraag jezelf af hoe jij van je kleding shop een uniek bedrijf maakt.
Bepaal wie je doelgroep is, hoe vaak jouw ideale klant winkelt en welke kledingstijl jij in jouw shop wilt aanbieden. Richt je je op mannen- en/of damesmode, op trendy of juist vintage fashion? Het is niet meer genoeg om producten in je winkel te zetten, je moet alles goed uitdenken. Ook de naam van je shop. Dit alles noemen we je concept.
2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Zodra je hebt bepaald wie je doelgroep is, wat je gaat verkopen en wat je bedrijfsnaam is, is het tijd om jouw kleding webshop in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarna ben jij de eigenaresse van jouw gloednieuwe bedrijf! Tip: voor €15,- krijg je een uittreksel als bewijs van inschrijving. We raden je aan om dit uittreksel meteen mee te nemen, want bij sommige groothandels heb je deze nodig.
3. Ontwikkel je collectie
En nu het belangrijkste en leukste onderdeel: je product! De fashion industrie bestaat inmiddels uit duizenden webshops, dus het is belangrijk om een uniek productaanbod aan te bieden. Ga je voor kleurrijke prints of tijdloze basics? Kies je voor eigen ontworpen designs of koop je shirts in welke je laat bedrukken?
Er zijn 4 manieren om tot je collectie te komen:
1. Bekende merken inkopen
Je kunt merken die aansluiten bij jouw concept rechtstreeks benaderen en hen vragen naar wholesale mogelijkheden. In het World Fashion in Amsterdam vind je veel kleding- en sieraden merken onder één dak. Via de website vraag je een gratis toegangspas aan.
Voordelen
- Deze merken hebben al vertrouwen en populariteit opgebouwd
- Als je jouw kleding winkel goed optimaliseert voor Google (SEO*) verschijn je bovenaan zodra iemand zoekt op de merknaam
- Je krijgt vaak professionele productfoto’s aangeleverd en hoeft deze dus zelf niet te maken
Nadelen
- Sommige merken verkopen alleen als je ook een fysieke winkel hebt
- Het kan moeilijk zijn om binnen te komen als je net begint
- Vaak hanteren deze merken een minimale productafname waardoor je meteen een grote financiële investering moet doen
- Je dient vaak al voor een seizoen vooruit in te kopen
* SEO staat voor ‘Search Enginge Optimaztion’. Dit wil zeggen dat je hoog scoort binnen de gratis zoekresultaten van Google. We hebben hier een mooie SEO blogreeks over geschreven.
2. Merkloze kleding en sieraden inkopen
Merkloze kleding en accessoires aanbieden is ideaal als je niet zelf jouw collectie wilt ontwerpen en produceren en je tóch wilt verkopen onder je eigen naam. Deze groothandels werken vaak met pakketten van 6 of 12 stuks, bijvoorbeeld 2x maat S, 2x maat M en 2x maat L.
Dit zijn enkele bekende groothandels:
Ook in Düsseldorf en Parijs vind je veel inkoopcentra. Als je hier naar toe gaat is het slim om een nacht te overnachten.
Voordelen
- Begin klein met één pakket en kijk hoe dit loopt
- Bij sommige groothandels kun je onderhandelen over de prijs
Nadelen
- Het kan moeilijk zijn om binnen te komen als je net begint
3. Zelf een collectie produceren
Dit is de enige optie waarbij je een volledig uniek productaanbod aanbiedt; iets wat geen enkele andere webshop heeft. Je ontwerpt de t-shirts of sweaters zelf of laat ze ontwerpen door een grafische designer. Vervolgens laat je ze ergens drukken.
Voordelen
- Je collectie is uniek
- Je creëert je eigen merk
- Je kunt jouw producten aanbieden bij andere webshops en retailers
Nadelen
- Er zit veel meer tijd in dan wanneer je jouw collectie inkoopt
4. Een combinatie van merk- en merkloze kleding
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een combinatie van bovenstaande manieren. Dus zowel merken als merkloze kleding en/of sieraden.
Tip! Kijk eens bij faillissementsveilingen. Hier kun je vaak goed inkopen waardoor je meteen een mooie marge kunt maken.
4. Je prijs bepalen
Als je jouw collectie hebt ingekocht is het belangrijk om de verkoopprijs te bepalen. Bij merkproducten is er vaak een vaste verkoopprijs waar je je aan dient te houden. Bij merkloze producten en natuurlijk bij je eigen collectie ben je vrij om de prijs zelf te bepalen. Het is gebruikelijk om een marge van 2.5 aan te houden.
5. Je webshop bouwen
Nu je alle voorbereiding hebt getroffen is het tijd voor jouw online etalage: je webshop! Kies voor webwinkel software waarmee je de uitstraling van jouw webshop kunt laten aansluiten bij de look & feel van jouw productaanbod. Maak voor jezelf een moodboard zodat je al jouw stijlkeuzes hierop kunt baseren.
6. Productfoto’s
Een onmisbaar onderdeel als je een kleding webshop wilt beginnen, zijn productfoto's. Helemaal als je geen fysieke winkel hebt, is jouw online shop de enige plek waar je bezoekers kunt verleiden tot een aankoop. Goede productfoto’s moeten ervoor zorgen dat het niet erg is dat zij de producten niet kunnen passen en voelen. In het geval dat je merkkleding verkoopt, krijg je vaak professionele foto’s aangeleverd, handig.
Sfeerfoto’s
Naast productfoto’s zijn mooie sfeerfoto’s ook een must. Hiermee kun je jouw doelgroep inspireren en laten zien hoe je items met elkaar combineert. Je kunt deze foto’s gebruiken in je header, op productpagina’s maar ook op je social media kanalen, zoals Instagram.
7. Productteksten
In tegenstelling tot de productfoto’s is het bij de teksten geen goed idee om deze van de leverancier over te nemen. Het is voor SEO beter om je eigen productteksten te schrijven.
Tips voor het schrijven van goede productteksten:
- Geef aan voor welk type persoon het product geschikt is
- Geef stylingtips
- Geef praktische info over: de maat en lengte, materiaal, pasvorm en eventuele wasvoorschriften
- Houd het kort en krachtig
Goede productfoto's en teksten zijn belangrijk om retouren te voorkomen.