Kleding webshop beginnen

Begin eenvoudig je eigen kleding webshop met deze 7 stappen!

Droom jij ervan om je eigen kleding webshop te beginnen, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Het is moeilijk in de verzadigde markt, maar het kan! Veel webwinkeliers zijn een succesvolle kleding webshop begonnen waar zij van kunnen bestaan. Wil jij dit ook? Wij helpen je!

1. Zet je ideeën op papier

Voordat je een online onderneming start, is het belangrijk om een aantal basisstappen te doorlopen. Vraag jezelf af hoe jij van je kleding shop een uniek bedrijf maakt.

Bepaal wie je doelgroep is, hoe vaak jouw ideale klant winkelt en welke kledingstijl jij in jouw shop wilt aanbieden. Richt je je op mannen- en/of damesmode, op trendy of juist vintage fashion? Het is niet meer genoeg om producten in je winkel te zetten, je moet alles goed uitdenken. Ook de naam van je shop. Dit alles noemen we je concept.

In dit blog vind je 6 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam.

2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Zodra je hebt bepaald wie je doelgroep is, wat je gaat verkopen en wat je bedrijfsnaam is, is het tijd om jouw kleding webshop in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarna ben jij de eigenaresse van jouw gloednieuwe bedrijf! Tip: voor €15 krijg je een uittreksel als bewijs van inschrijving. We raden je aan om dit uittreksel meteen mee te nemen, want bij sommige groothandels heb je deze nodig.

3. Ontwikkel je collectie

En nu het belangrijkste en leukste onderdeel: je product! De fashion industrie bestaat inmiddels uit duizenden webshops, dus het is belangrijk om een uniek productaanbod aan te bieden. Ga je voor kleurrijke prints of tijdloze basics? Kies je voor eigen ontworpen designs of koop je shirts in welke je laat bedrukken?

Er zijn 4 manieren om tot je collectie te komen:

1. Bekende merken inkopen

Je kunt merken die aansluiten bij jouw concept rechtstreeks benaderen en hen vragen naar wholesale mogelijkheden. In het World Fashion in Amsterdam vind je veel kleding- en sieraden merken onder één dak. Via de website vraag je een gratis toegangspas aan

Voordelen: 

  • Deze merken hebben al vertrouwen en populariteit opgebouwd
  • Als je jouw kleding winkel goed optimaliseert voor Google (SEO*) verschijn je bovenaan zodra iemand zoekt op de merknaam
  • Je krijgt vaak professionele productfoto’s aangeleverd en hoeft deze dus zelf niet te maken

Nadelen:

  • Sommige merken verkopen alleen als je ook een fysieke winkel hebt 
  • Het kan moeilijk zijn om binnen te komen als je net begint
  • Vaak hanteren deze merken een minimale productafname waardoor je meteen een grote financiële investering moet doen
  • Je dient vaak al voor een seizoen vooruit in te kopen

* SEO staat voor ‘Search Enginge Optimaztion’. Dit wil zeggen dat je hoog scoort binnen de gratis zoekresultaten van Google. We hebben hier een mooie SEO blogreeks over geschreven. 

Kleding inkopen bij een groothandel
Logo's van groothandels waar je merkloze kleding en sieraden kunt inkopen

2. Merkloze kleding en sieraden inkopen

Merkloze kleding en accessoires aanbieden is ideaal als je niet zelf jouw collectie wilt ontwerpen en produceren en je tóch wilt verkopen onder je eigen naam. Deze groothandels werken vaak met pakketten van 6 of 12 stuks, bijvoorbeeld 2x maat s, 2x maat m en 2x maat l.

Dit zijn enkele bekende groothandels:

Ook in Düsseldorf en Parijs vind je veel inkoopcentra. Als je hier naar toe gaat is het slim om een nacht te overnachten. 

Voordelen:

  • Begin klein met één pakket en kijk hoe dit loopt 
  • Bij sommige groothandels kun je onderhandelen over de prijs 

Nadelen: 

  • Het kan moeilijk zijn om binnen te komen als je net begint
 

3. Zelf een collectie produceren

Dit is de enige optie waarbij je een volledig uniek productaanbod aanbiedt; iets wat geen enkele andere webshop heeft. Je ontwerpt de t-shirts of sweaters zelf of laat ze ontwerpen door een grafische designer. Vervolgens laat je ze ergens drukken.

Voordelen:

  • Je collectie is uniek
  • Je creëert je eigen merk 
  • Je kunt jouw producten aanbieden bij andere webshops en retailers

Nadelen:

  • Er zit veel meer tijd in dan wanneer je jouw collectie inkoopt

T-shirt met zelf ontworpen design

4. Een combinatie van merk- en merkloze kleding

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een combinatie van bovenstaande manieren. Dus zowel merken als merkloze kleding en/of sieraden.

Tip! Kijk eens bij faillissementsveilingen. Hier kun je vaak goed inkopen waardoor je meteen een mooie marge kunt maken.

Koekwaus-Den-Bosch
Toen we ons kledingassortiment uitbreidden merkten we dat er al veel is, maar wij houden van printjes en opvallende kleuren en zijn daarmee toch heel onderscheidend.
Marlou & Laura
Koekwaus Den Bosch

4. Je prijs bepalen

Als je jouw collectie hebt ingekocht is het belangrijk om de verkoopprijs te bepalen. Bij merkproducten is er vaak een vaste verkoopprijs waar je je aan dient te houden. Bij merkloze producten en natuurlijk bij je eigen collectie ben je vrij om de prijs zelf te bepalen. Het is gebruikelijk om een marge van 2.5 aan te houden.

In dit blog vertellen we meer over het bepalen van je productprijs.

Kleding-webshop-beginnen-prijsbepaling-producten.png
Homepage van een kleding webshop

5. Je webshop bouwen

Nu je alle voorbereiding hebt getroffen is het tijd voor jouw online etalage: je webshop! Kies voor webwinkel software waarmee je de uitstraling van jouw webshop kunt laten aansluiten bij de look & feel van jouw productaanbod. Maak voor jezelf een moodboard zodat je al jouw stijlkeuzes hierop kunt baseren. In onze gids ‘je webwinkel vormgeven’ lees je alles over je huistijl ontwerpen

Als je kiest voor een PRO webshop van Mijnwebwinkel heb je voor €24,- p/m een prachtige webshop, ínclusief je eigen domeinnaam en e-mailadres.

6. Productfoto’s

Een onmisbaar onderdeel als je een kleding webshop wilt beginnen, zijn productfoto's. Helemaal als je geen fysieke winkel hebt, is jouw online shop de enige plek waar je bezoekers kunt verleiden tot een aankoop. Goede productfoto’s moeten ervoor zorgen dat het niet erg is dat zij de producten niet kunnen passen en voelen. In het geval dat je merkkleding verkoopt, krijg je vaak professionele foto’s aangeleverd, handig.

Sfeerfoto’s
Naast productfoto’s zijn mooie sfeerfoto’s ook een must. Hiermee kun je jouw doelgroep inspireren en laten zien hoe je items met elkaar combineert. Je kunt deze foto’s gebruiken in je header, op productpagina’s maar ook op je social media kanalen, zoals Instagram.

Productfotografie van kleding met een iPhone
Kleding-webwinkel-beginnen-producttekst

7. Productteksten

In tegenstelling tot de productfoto’s is het bij de teksten geen goed idee om deze van de leverancier over te nemen. Het is voor SEO beter om je eigen productteksten te schrijven.

Tips voor het schrijven van goede productteksten:

  • Geef aan voor welk type persoon het product geschikt is
  • Geef stylingtips
  • Geef praktische info over: de maat en lengte, materiaal, pasvorm en eventuele wasvoorschriften
  • Houd het kort en krachtig 

Goede productfoto's en teksten zijn belangrijk om retouren te voorkomen.

 

Met deze tips ben jij helemaal klaar om jouw kleding webshop te beginnen!

Als je deze stappen hebt gevolgd staat niets je meer in de weg om een succesvolle kleding webshop te beginnen. Meer weten over het starten van een eigen webshop? Lees dan ook eens onze startersgids

Nog enthousiaster geworden?

Start dan gratis jouw eigen kleding webshop!

Gratis uitproberen