05 november 2020

Goede categorie- en productpagina? Dat doe je zo!

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

In het vorige blogitem legde ik uit hoe je jouw homepage zo effectief mogelijk inricht. Belangrijk, maar misschien nog wel belangrijker zijn de categorie- en productpagina’s. Dit zijn tenslotte dé pagina’s waar veel bezoekers ‘landen’ en waar de aankopen worden gedaan. In dit artikel leg ik je uit hoe je deze pagina’s zo optimaal mogelijk inricht.

Landingspagina
Catergorie- en productpagina’s zijn vaak de landingspagina’s van een webshop. Dit wil zeggen dat het de eerste pagina is waar een bezoeker op terecht komt nadat hij of zij op een (advertentie)link heeft geklikt of een zoekterm heeft ingevoerd. Eigenlijk kunnen dus al je pagina's (inclusief je homepage) landingspagina's zijn. Landingspagina's zijn erg nuttig om de kans op een aankoop te vergroten: je kunt inspelen op de interesse van de bezoeker die specifiek naar iets op zoek is.

Categorie, subcategorie- en productpagina’s
Een (sub)categoriepagina ligt ‘boven’ de productpagina’s. Onder de categoriepagina ‘Wonen’ liggen bijvoorbeeld de subcategoriepagina’s ‘Banken’ en ‘Tafels’. Als je vervolgens op een bepaalde bank of tafel klikt, dan bevind je je op de productpagina’s van deze producten. 

Categoriepagina 'Wonen & Slapen', Wehkamp

Subcategoriepagina 'Banken'

Productpagina met uitgebreide informatie over een specifiek product

Goede categoriepagina’s zijn belangrijk voor oriënterende bezoekers. Ze zorgen ervoor dat bezoekers langer in je shop blijven. Ook is het dé plek om te focussen op woorden waarop veel gezocht wordt. Zo kunnen goed geoptimaliseerde catergoriepagina’s veel bijdragen aan een goede vindbaarheid in zoekmachines. 

Tips voor een goede categoriepagina:

Verleid!
Het doel van een categoriepagina is bezoekers inspireren en hen verleiden om verder te klikken. Zorg er daarom voor dat je een duidelijke call-to-action button toevoegt aan de pagina. Bij een Mode-categoriepagina kan dit zijn: ‘Get the look’ of ‘ontdek het aanbod’. 

Unieke categorieteksten
Geef elke categoriepagina zijn eigen, unieke categorietekst. Kijk daarbij goed naar je doelgroep. Als je kleding verkoopt, weet je al dat de doelgroep van de catergoriepagina ‘Heren’ waarschijnlijk niet hetzelfde is als die van de categoriepagina ‘Baby & Kind’. Spreek deze doelgroepen dus gericht aan met leuke, creatieve teksten. Gebruik daarbij de juiste zoekwoorden.

Pakkende afbeeldingen
Maak gebruik van zowel product- als sfeerafbeeldingen om je bezoeker te triggeren verder te klikken. Sluit net als met je teksten aan bij de doelgroep, maar zorg er wel voor dat de categoriepagina’s niet té veel van elkaar verschillen om herkenbaar te blijven.

De linker catergoriepagina van vtwonen (verlichting) en de rechter categoriepagina (meubels) hebben een eigen uitstraling maar zijn door dezelfde indeling en kleurgebruik wel herkenbaar.

Waar de categoriepagina voornamelijk het doel heeft om de bezoeker te sturen, is een productpagina er vooral op gericht om de bezoeker te overtuigen het product te kopen.

Productpresentatie
In tegenstelling tot in de fysieke winkel kunnen bezoekers het product niet in het echt zien. Zorg daarom voor productfoto’s van hoge kwaliteit (bij voorkeur op een witte achtergrond), laat aan de hand van sfeerimpressies het product in gebruik zien en geef je productafbeelding altijd een titel waarin de belangrijkste keywords en productnaam in terug komen. Ook is het slim om gerelateerde of bijpassende producten aan te bieden: cross -en upselling.

Tip: Bezoekers storen zich aan een productvergroting die nauwelijks groter is dan het origineel. Zorg er dus voor dat je vergroting ook echt een vergroting is!
 

Productinformatie
Door veel mensen onderschat maar erg belangrijk: de productteksten! Het is belangrijk dat je niet klakkeloos de teksten van de leverancier overneemt maar zelf unieke content creeërt. Zo val je op een ook dit is goed voor een hoge positie in zoekmachines.

Een aantal richtlijnen:

  • Schrijf voor elk product een tekst van minimaal 15-20 woorden
  • Benoem niet alleen de (technische) productspecificaties maar noem de unieke voordelen; wat doet het product voor je klant?
  • Som de belangrijkste specificaties van het product overzichtelijk op en ben hierbij zo compleet mogelijk. Denk aan: maat, gewicht, kleur, materiaal, vorm, prestaties 
  • Geef extra informatie, bijvoorbeeld over het merk en/of garantie
  • Plaats eventueel een link naar een pagina met artikelen van hetzelfde merk
  • Vermeld de actuele voorraad
  • Beperk het aantal keuzelijsten: het liefst één en maximaal twee. Heb je bijvoorbeeld een trui in verschillende kleuren, voeg dan voor elke kleur een nieuw artikel toe
  • Vermeld altijd de juiste levertijd en verzendkosten. Deze kunnen namelijk per product verschillend zijn
  • Laat je bezoekers weten waar ze op moeten klikken. Ook hier kunnen duidelijke call to actions (CTA’s) je bij helpen. Denk aan een  'voeg toe aan winkelwagen'-knop

By Zenz heeft het goed begrepen. Ze noemen voordelen voor de klant, uitgebreide productspecificaties, een extra detail zoals ongemonteerde levering en de levertijd

Hoe heb jij je categorie- en productpagina's ingericht?

(Webwinkel in header afbeelding: Theejoy)

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.