11 mei 2020

Inspiratie voor een goede footer in je webshop

Christian Waijers
Marketing | Mijnwebwinkel

De footer is belangrijk. Wat je in de footer plaatst wordt immers op élke pagina van je site getoond. Alleen dat is al een sterke reden om goed na te denken over hoe je deze ruimte wilt vullen. Vandaag laat ik je zien welke rol de footer heeft en hoe je een goede footer indeling maakt voor je webshop.

De footer is niet voor niets uitgevonden. Hij heeft een duidelijke rol, die vooral is gericht op het informeren en begeleiden van de bezoekers op je website. ​Een footer maken is geen rocket science. Met de Mijnwebwinkel indelingstool zet je in no-time jouw footer in elkaar. Wel belangrijk is bepalen wát je in de footer zet.

Als we kijken naar hoe bekende webshops hun footers inrichten, zien we vijf elementen die vrijwel overal terug komen:

  1. Klantenservice & hulp 
    Bezoekers die iets niet kunnen vinden of juist op zoek zijn naar een specifieke pagina, zoals 'over ons' of 'klantenservice', kijken vaak in de footer.
  2. Social media 
    Webshops tonen de sociale kanalen waarop ze actief zijn om volgers te vergaren en daarmee hun merk sterker in de markt te zetten.
  3. Nieuwsbrief aanmelding
    Ook de nieuwsbrief is een belangrijk middels om mensen aan het merk te binden en in de footer zien we dan ook vaak een nieuwsbrief aanmeldknop.
  4. Links naar belangrijke interne pagina's
    Bezoekers die iets niet kunnen vinden of juist op zoek zijn naar een specifieke pagina, zoals 'over ons' of 'klantenservice', kijken vaak in de footer.
  5. Bekende logo's, keurmerken, awards en reviews
    Hoewel we dzeze vaak ook 'hoger' op de site terug vinden, wordt ook in de footer wordt vaak gestrooid met logo's van bekende betaalmiddelen, keurmerken, e.d. met als hoofddoel de bezoekers een vertrouwd gevoel te geven.

Verder zien we in alle footers verwijzingen naar algemene voorwaarden en andere juridische documenten. Ik raad het sowieso aan om deze hier te plaatsen, maar dit laat ik verder in het artikel buiten beschouwing. Andere typische footer elementen zijn adresgegevens en route, SEO links en bij een meertalige shop: een taal/landselectie.

Gelukkig hoeven we het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Er zijn op het internet tal van voorbeelden van goed uitgewerkte footers. De grote webshops van Nederland hebben hele marketingteams die over de website nadenken. Daarom kijken we eerst hoe zij het doen.

Hieronder vijf voorbeelden van goed uitgewerkte footers. De nummers geven de top-5 footer elementen aan die ik hierboven omschreef:

We beginnen natuurlijk met Coolblue, de (gebruiks)vriendelijkste webshop van Nederland. Net als de rest van de site is de footer simpel, overzichtelijk én vriendelijk :) Het oog gaat meteen naar de lachende klantenservice medewerker. En ook de 3 USP's en de bekende logo's trekken de aandacht, doordat het middelste deel wat wegvalt in de blauwe achtergrond.
 

Blokker reserveert flink wat ruimte voor de footer. Dat is niet erg, zolang het maar overzichtelijk en functioneel blijft. Dat is het geval, al hebben de vele links naar categoriën en merken weinig meerwaarde. Omdat hier de links puur voor de bezoekers zijn bedoelt en niet voor SEO, zou in dit geval u een goed navigatiemenu bovenin moeten volstaan.
 


Ook Wehkamp houdt de footer vrij simpel. In vergelijking met de andere footers oogt deze zelfs een beetje saai, maar: alle belangrijke informatie staat erin. 
 

Hema gaat er wat mij betreft met de 'best footer award' vandoor. De footer is logisch ingedeeld in 4 vlakken: klantenservice, social en nieuwsbrief, interne linkjes en juridische info. Het opvallende blauwe vlak zal het grootste deel van de mensen die de footer raadplegen al kunnen helpen. Overzichtelijker dan dit wordt het niet.
 

Bij Fonq.nl vallen de blauwe kleur en vrolijke stijl direct op.  Hiermee geeft de winkel wat speelsheid aan een meestal vrij saai deel van de site. Ook bij Fonq is het telefoonnummer duidelijk zichtbaar, iets wat altijd vertrouwen schept. En verder hebben alle bekende elementen weer een logische plek gekregen.

Je ziet, niet geheel toevallig komen vaak dezelfde elementen terug in de footer van deze winkels en komt doorgaans ook de indeling erg overeen.

Het zijn niet alleen de allergrootste webshops die goed over hun footers nadenken. Ook bij Mijnwebwinkel shops vinden we een aantal goed uitgewerkte footers. Ik heb er vier uitgezocht die elk de nadruk leggen op een ander element. Vandaar dat ik de footers een 'bijnaam' heb gegeven.

De sociale footer
Zet je hard in op social? Reserveer dan een ruime plek voor Facebook, Instagram, Pinterest, etc. Stayathome.nl gebruikt veel ruimte om de social kanalen te promoten. Ook de reviews worden uitgebreid getoond.

Stayathome.nl zet in op social en reviews

De SEO footer
Is zoekverkeer belangrijk voor je? Zet de zoekwoorden voor je belangrijkste landingspagina's in de footer. Houd het wel netjes. 

Webshop Bureaustoelenkopen.nl doet dit heel slim, zoals je ook bij Zalando ziet. Ze presenteren de SEO-links als een soort productfilter. Je kunt zoeken op type, merk en prijs. Hiermee sturen ze bezoekers en tegelijk linken ze met zoekwoorden naar de belangrijkste pagina's.

Ga je voor SEO? Verwerk er net als Bureaustoelenkopen.nl je belangrijkste zoekwoorden in.

De 'plain' footer
Met normaal zijn is niks mis. Heb je geen specifiek doel waarvoor je de footer in wilt zetten, kies dan gewoon de reguliere weg. Promoot je nieuwsbrief, plaats social icons en gebruik hem verder vooral om je klant te laten navigeren en te informeren. Teeje.nl volgt het voorbeeld van de grotere shops. 

De royaal gevulde footer van Luxuryshishapen.nl

Een ander voorbeeld van een reguliere footer is die van Vivalavintage.nl. De volgorde zou ik misschien aanpassen. Bijvoorbeeld de kopjes 'klantenservice' en 'vragen' links, gevolgd door 'wil je niets missen' en 'algemeen' helemaal rechts. Maar de footer oogt rustig en duidelijk.

De footer van vivalavintage.nl is lekker rustig en overzichtelijk

Hopelijk heb je genoeg inspiratie opgedaan. Houd bij het maken van je footer altijd in gedachten dat het vooral een hulpmiddel is voor je bezoeker. En bedenk dat de grote webshops de toon zetten en zo een verwachting bij de consument creëren. Het is vaak slim om daar niet té veel van af te wijken.

​Bepaal voor jezelf welke elementen jíj belangrijk vindt om aan je bezoekers te tonen en zorg dat je deze zo overzichtelijk mogelijk indeelt. 

Tip: Ben je toch nog aan het worstelen met je footer? In deze webinar laat 'onze' Bas stap voor stap zien hoe dit in z'n werk gaat. 
 

New call-to-action

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.