start direct

Tips voor een goed ontwerp

banner2.jpg

Er komen jaarlijks duizenden webwinkels bij. Inmiddels zijn er in Nederland meer online winkels dan fysieke winkels en in België zijn er afgelopen jaar maar liefst 20.000 nieuwe webshops bij gekomen. De vraag luidt: hoe ga jij met jouw webwinkel opvallen in die massa?

Zoals je in een fysieke winkeletalage snel even naar binnen gluurt, heb je ook in de online wereld snel je eerste indruk gevormd. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je slechts tot 3 seconden de tijd hebt om je bezoekers te overtuigen om verder te kijken in je webwinkel. Naast het productaanbod wegen ook de sfeer en een betrouwbare uitstraling mee in dit besluit. Er moet geprikkeld worden om uiteindelijk te ‘converteren', ofwel; iets te kopen. Hier volgen een aantal tips voor een onvergetelijke eerste indruk bij je bezoekers.

1. Een professionele huisstijl als basis

Straal het gevoel uit dat bij je product en visie past. Een unieke identiteit van jouw online onderneming is iets om natuurlijk trots op te zijn én het verkoopt beter! Als bezoeker wil je een uitstraling die betrouwbaar overkomt en waar je jezelf aan kunt meten. Een goede naam, logo en huisstijl zijn hier van essentieel belang.

2. Stuur je bezoeker met een CTA

Zorg voor een duidelijke focus op de homepagina van je webwinkel. Met een goede CTA (call to action, zoals een 'koop nu' knop) stuur je je bezoekers in de juiste richting waardoor deze een goede customer journey ervaart.

3. Voorkom keuzestress met een goede indeling

Ziet je bezoeker door de bomen het bos niet meer? Dan haakt hij af en gaat hij zijn zoektocht naar het product elders voortzetten. Dat willen we natuurlijk niet. Zorg ervoor dat je webwinkel een gestructureerde navigatie heeft. Deze navigatie is de rode draad door je webwinkel. Gebruik maximaal 6 hoofdcategorieen en plaats hieronder eventueel je subcategorieën.

4. Maak gebruik van voldoende witruimte

Wit oogt professioneel en staat voor orde en ruimtelijkheid. Er is een reden dat tekst al eeuwen zwart op wit wordt gepresenteerd. Wij gebruiken wit in onze ontwerpen en we zorgen voor voldoende witruimte rondom belangrijke designelementen.

5. Gebruik maximaal 3 basiskleuren

Kleur in je webwinkel is goed, maar maak er geen bonte kermis van. Gebruik een set van maximaal 3 basiskleuren en zorg voor voldoende contrast. Zo blijven je kleuren herkenbaar en je teksten leesbaar. 

6. Toon je reviews op een prominente plek

Beoordelingen zijn essentieel voor je webwinkel. ‘Als anderen het goed vinden, vind ik het vast ook goed’. Zorg dat je reviews een prominente plek krijgen in je ontwerp en dat ze goed leesbaar zijn.