schoenen webshop beginnen.
Wil je een schoenen webshop starten maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen! Met deze 7 stappen helpen we je bij het ontwikkelen van het perfecte concept, het registreren van je bedrijf, het samenstellen van je productassortiment, en nog veel meer! Een andere belangrijke keuze bij het starten van je schoenen webshop, is het kiezen van geschikte webshopsoftware. Verderop kan je hier meer handige informatie over lezen. Bij Mijnwebwinkel start je al een webshop vanaf €20 per maand. Check onze pakketten hieronder.
pro.
- Google integratie
- Marketing & CRO geoptimaliseerd
- B2C en B2B verkopen
- Maximaal aantal producten in je webshop
- 2500
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- -
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- -
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- -
- Spaarprogramma
- €19,- extra p.m.
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- -
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 werkdag
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
premium.
- MyParcel integratie
- Toegang tot alle apps & integraties
- Premium support
- Maximaal aantal producten in je webshop
- Onbeperkt
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- Spaarprogramma
- Gratis in Premium
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 2 uur
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
ultimate.
- Alles uit het Premium pakket
- Customer Success ondersteuning
- Design abonnement
- Maximaal aantal producten in je webshop
- Onbeperkt
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- Spaarprogramma
- Gratis in Ultimate
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 uur
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- Design abonnement
grow.
- Domeinnaam & SSL certificaat
- SEO proof
- Populaire betaalprovider Mollie
- Maximaal aantal producten in je webshop
- 25
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- -
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- -
- Klantaccounts
- -
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- -
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- -
- Spaarprogramma
- Niet mogelijk in Grow
- Kassa App (offline verkopen)
- Niet mogelijk in Grow
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- -
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 werkdag
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
Oké, laten we starten bij het begin!
1. Begin met een sterk concept
Voordat je je online onderneming start, is het belangrijk om enkele stappen te doorlopen. Denk na over hoe je jouw schoenenwinkel uniek kunt maken. Bepaal je doelgroep, onderzoek hoe vaak jouw ideale klant winkelt en bepaal welke soort schoenen je wilt aanbieden. Richt je op mannen en/of vrouwen? Ga je voor alledaagse schoenen, werkschoenen of sportschoenen? Het is niet meer voldoende om simpelweg producten in je winkel te plaatsen; je moet alles goed doordenken, inclusief de naam van je winkel. Dit alles vormt je concept.
Heb je hulp nodig bij het uitwerken van een van de volgende onderdelen van je concept?
Productassortiment selecteren
Doelgroep definiëren
Pakkende bedrijfsnaam bedenken
Unieke eigenschappen identificeren
Missie en visie formuleren
Wij helpen je hierbij!
Download onze gids: "Schoenen webshop beginnen" om het perfecte concept te ontwikkelen.
2. Registreer je bedrijf bij de Kamer van Koophandel (KvK)
Als eigenaar van een webwinkel ben je een ondernemer. Vanaf dat moment dien je te voldoen aan wet- en regelgeving, wat vaak inhoudt dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst zodra je begint met verkopen. Je kunt ervoor kiezen om je webwinkel gesloten te houden tijdens de opstartfase totdat alles geregeld is. Bij de inschrijving bij de KvK moet je onder andere je bedrijfsnaam en ondernemingsplan doorgeven. Hierna ben jij de trotse eigenaar van jouw bedrijf!
Wil je meer informatie over het registreren van je bedrijf?
3. Creëer een productassortiment
Nu komen we aan bij een van de belangrijkste onderdelen, en misschien ook wel het deel waar je het meest naar uitkijkt: je product! Met duizenden webshops in de schoenenindustrie is het essentieel om een uniek assortiment aan te bieden. Ga je voor de laatste trends of verkies je een meer klassieke schoen? Overweeg je eigen ontwerpen te produceren, kies je voor gevestigde merken, of ga je voor merkloze schoenen waar je je eigen label aan kunt toevoegen?
Wil je meer weten over verschillende manieren om je collectie samen te stellen, inclusief informatie over de grootste groothandels in Nederland en de voor- en nadelen van elke aanpak?
4. Bepaal je prijs
Nadat je je collectie hebt ingekocht, is het belangrijk om de verkoopprijs te bepalen. Voor merkproducten geldt vaak een vaste adviesprijs waar je je aan moet houden. Bij merkloze producten en natuurlijk bij je eigen collectie heb je de vrijheid om de prijs zelf te bepalen. Een gebruikelijke methode is om een marge van 2.5 aan te houden. Een handige manier om je productprijzen te berekenen, is door alle kosten op een rij te zetten. Zo kun je zien welke prijs je product moet hebben om er voldoende aan te verdienen.
5. Bouw je eigen webshop
Het is nu tijd om je online etalage te creëren: je webshop! Om dit te realiseren heb je webshop software nodig, een systeem dat je de mogelijkheid biedt om producten online te verkopen. Webshop Software omvat vaak belangrijke functies zoals productinvoer, orderbeheer en het instellen van betaalmethoden. Alles wat je nodig hebt om succesvol producten te verkopen.
Er zijn twee hoofdtypen webshop software: Open Source en SaaS (Software as a Service). Maar wat is de beste keuze voor jou? En wat is precies het verschil tussen SaaS en Open Source? Het antwoord op al je vragen vind je in deze gids.
Goed om te weten dat Mijnwebwinkel een SaaS-platform is. Dit betekent dat je, zonder enige programmeerkennis, een webwinkel kunt opzetten en beheren. Een bijkomend voordeel is dat het platform automatische updates en doorlopende ontwikkeling biedt, zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen!
6. Het inrichten van je webwinkel met productteksten en productfoto’s
Nu de basis van je schoenen webshop staat én je hebt nagedacht over welk soort webshop jij wil gaan starten, kun je aan de slag met productteksten en productfoto’s. Dit helpt je later in het proces, omdat je al content hebt om jouw webwinkel mee in te richten.
Schrijf heldere productteksten
Bij het samenstellen van productteksten voor je webshop is het belangrijk om originele inhoud te creëren in plaats van simpelweg teksten rechtstreeks van de leverancier over te nemen, vooral met het oog op SEO (Search Engine Optimization). Onpage SEO omvat het optimaliseren van je website zelf, zoals het schrijven van goede en unieke teksten, het gebruik van relevante zoekwoorden en het verbeteren van de algehele website-ervaring.
Maak sterke productfoto’s
Een essentieel onderdeel van het opzetten van een schoenen webshop zijn de productfoto's. Vooral als je geen fysieke winkel hebt, is jouw online shop de enige plek waar je bezoekers kunt verleiden tot aankoop. Goede productfoto's zijn essentieel om online winkelen zo dicht mogelijk bij de ervaring van fysiek winkelen te brengen. Zo zorg je ervoor dat de retouren achteraf verminderen. Als je merkschoenen verkoopt, krijg je vaak professionele foto's aangeleverd, wat handig is. Deze foto’s van de leverancier zijn echter wel foto’s die ook andere webshops kunnen plaatsen, wat kan zorgen voor duplicate content. Deze ‘dubbele’ content online kan ervoor zorgen dat je minder hoog in de resultaten komt in Google. Duidelijke eigen foto’s zijn dus altijd beter!
Benieuwd hoe ook jij sterke productfoto’s kunt maken? In deze gids leggen we uit hoe je professionele foto's kunt maken met je smartphone!
7. Schrijf heldere productbeschrijvingen.
Bij het opstellen van productbeschrijvingen voor je webshop is het raadzaam om originele teksten te creëren in plaats van simpelweg de leveranciersinformatie over te nemen, met het oog op SEO (Search Engine Optimization). On-page SEO omvat het optimaliseren van je website zelf, waaronder het schrijven van hoogwaardige en unieke teksten, het gebruik van relevante zoekwoorden en het verbeteren van de algehele gebruikerservaring van de website. Off-page SEO is gericht op het verkrijgen van autoriteit door middel van externe links naar jouw website.