Zo verzamel je meer reviews voor je webshop

Reviews Verzamelen WebwinkelKeur

Onlangs bleek uit onderzoek dat 4 van de 5 consumenten net zoveel vertrouwen hebben in reviews als in persoonlijke aanbevelingen. Dat is nogal wat! Want het betekent dat klanten hun aankoopbeslissingen voor een groot deel laten afhangen van reviews. Die reviews zijn dus enorm waardevol voor jouw webshop. Maar hoe verzamel je zoveel mogelijk reviews? Bij WebwinkelKeur werken we dagelijks met webshops en met reviews. We delen graag een paar tips!

Onderzoek: The ever-growing power of reviews (2023 edition)

bekijk het onderzoek

1. Stuur je review-verzoek op het juiste moment

Dit klinkt heel logisch, maar het is wel een puntje om even aandacht aan te besteden. Want je wilt niet dat klanten al gevraagd worden om een review achter te laten, terwijl ze jouw pakket nog niet hebben ontvangen (daardoor wordt namelijk de kans op een negatieve review ook groter). Check dus hoe dit in jouw mailsysteem staat ingesteld en pas het waar nodig aan. Het is ook slim om in drukke periodes, zoals de decembermaand, de tijd tussen het ontvangen van de order en het versturen van je review-verzoek iets te vertragen. Standaard adviseren we zo’n 7 dagen aan te houden i.v.m. mogelijke vertragingen bij bezorgdiensten of het missen van een bezorgmoment. In de decemberdrukte zou je zo’n 10 dagen kunnen aanhouden.

2. Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk

Hoe makkelijker het is om een review achter te laten, hoe groter de kans dat jouw klanten dat ook daadwerkelijk doen. Je kunt daarom bijvoorbeeld kiezen voor een optie waarbij je klanten een mail ontvangen waarin ze alleen een aantal sterren hoeven in te vullen (een ‘one-click review’). Of waarin ze direct naar het platform geleid worden waar ze een review kunnen achterlaten. En met NFC-cards verzamel je zelfs op locatie heel makkelijk reviews. Dat zijn kaartjes die jouw klanten kunnen scannen met hun telefoon. Ze linken naar een URL van jouw keuze (in dit geval de pagina waar klanten een review mogen achterlaten). Hartstikke handig!

Door het reviewproces van jouw webshop geheel te automatiseren, maak je het voor jezelf ook makkelijker. Als lid van WebwinkelKeur kun je automatisch e-mails versturen naar je klanten met het verzoek om een review achter te laten. Hier is een handige koppeling met Mijnwebwinkel voor. Door te klikken in de e-mail kunnen jouw klanten eenvoudig en snel een beoordeling achterlaten. Je zult zien dat hierdoor het aantal positieve beoordelingen zal stijgen!

3. Experimenteer met verschillende teksten

Krijg je maar weinig reacties op jouw review-verzoeken? Dat zou kunnen liggen aan de uitnodigingstekst in jouw review-verzoek. Het perfecte moment voor een a/b-test om te ontdekken welke tekst jouw klanten aanspreekt en motiveert om een review achter te laten! Een paar tips voor je review-verzoek:

  • Hou het lekker kort 
  • Mensen houden van duidelijke instructies, dus jouw bericht mag best een beetje brutaal of sturend zijn, zoals: We zouden het erg tof vinden als je een 5-sterren review wilt achterlaten.
  • Kies voor een vrolijke tone of voice (als dat past bij jouw product)

4. Maak het verschil met jouw persoonlijke benadering

Als webshopeigenaar kun jij je onderscheiden van de grote ‘dozenschuivers’ door jouw klanten persoonlijke aandacht te geven. Bijvoorbeeld door het meesturen van een persoonlijk kaartje of bedankje mee te sturen met de bestelling. Als je daar dan een QR-code opzet, maak je het jouw klanten ook nog eens heel makkelijk een review voor je achter te laten.

Krijg je een negatieve review? Zo ga je ermee om

Als webwinkelier wil je graag een zo goed mogelijke klantenservice leveren. Maar waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Het kan dus voorkomen dat een klant een negatieve review achterlaat. Vervelend als je hard werkt om je klanten blij te maken. Dit voelt dan ook vaak heel oneerlijk. Toch kan zo’n negatieve review, als je er goed mee omgaat, positief voor je werken.

Mensen zijn van nature sceptisch wanneer iets te mooi lijkt te zijn om waar te zijn. Dat geldt ook voor een webwinkel met alleen maar positieve reviews. Klanten zijn dan geneigd om te denken: hier klopt iets niet. Soms denken ze zelfs dat de webwinkel de reviews zelf geschreven heeft. Daarom zijn een paar negatieve reviews niet zo erg. Klanten begrijpen echt wel dat er soms iets misgaat. Ze denken: als er negatieve reviews tussen staan, dan zullen de positieve reviews ook wel echt zijn. Daardoor zijn ze eerder geneigd alle reviews als betrouwbaar te zien en bij je te bestellen. Wel belangrijk is dat je laat zien dat je je best doet om problemen op te lossen.

Bekijk een sporadische negatieve recensie daarom als een kans om jouw toekomstige klanten te laten zien hoe je omgaat met klachten of kritiek. Juist hoe jij op deze review reageert, doet een twijfelende klant besluiten wel of niet bij je te bestellen. Als je je best doet om een goede oplossing te bieden krijgen je klanten extra vertrouwen in jouw webwinkel. En door je tevreden klanten pro-actief om hun beoordelingen te vragen, blijft alles mooi in balans!