Alles wat jij als webshop eigenaar moet weten over Google Analytics.
Verzamel data met behulp van Google Analytics.
In de e-commerce is inzicht in het gedrag van bezoekers op je website essentieel. Daarnaast is het belangrijk om alle prestaties van je webshop te meten en te kunnen analyseren. Google Analytics is een belangrijke tool die je daarbij kan helpen. We vertellen je meer over het belang van het verzamelen van data, over de bekendste data tool: Google Analytics 4 en wat je hier mee kunt.
Data gebruiken voor je webshop
Als webwinkel eigenaar is het gebruiken van data heel belangrijk om je bedrijf te laten groeien. Door gegevens te analyseren en te gebruiken, kun je waardevolle inzichten krijgen in het gedrag en de voorkeuren van je klanten. Dit stelt je in staat om je marketing- en verkoopstrategieën beter af te stemmen op je doelgroep.
Data kun je zien als de ruggengraat van elke succesvolle webshop. Met behulp van tools zoals Google Analytics kun je precies zien welke pagina's het meest worden bezocht, hoe lang bezoekers op je site blijven en welke producten het beste verkopen. Deze informatie kan je helpen om je website te optimaliseren.
Door data te gebruiken, kun je beter onderbouwde beslissingen nemen en effectievere strategieën ontwikkelen. Bijvoorbeeld, als je merkt dat bepaalde producten goed worden verkocht in een specifieke regio, kun je je marketing inspanningen daarop richten om je verkoopcijfers nog verder te vergroten. Door te begrijpen welk kanaal het meeste verkeer naar je website leidt, kun je je marketingbudget effectiever toewijzen.
Wil je meer hierover weten? Klik dan hier.
KPI’s voor je webshop
Een Key Performance Indicator, afgekort KPI, is een meetbaar cijfer dat aangeeft hoe een doelstelling in je bedrijf ervoor staat. Deze doelen kunnen variëren van het aantal verkopen dat je wilt realiseren tot de klanttevredenheidsscore die je hoopt te behalen. Door KPI's in de gaten te houden kun je de voortgang van jouw webshop monitoren en waar nodig bijsturen.
Voorbeelden van KPI’s voor je webshop zijn:
Aantal orders
Hoeveelheid terugkerende klanten
Omzet
Positie in Google (vindbaarheid)
Aantal retouren
Hoeveelheid verkeer
Reviewscore
Aantal producten per bestelling
Bereik op social media
De getallen voor de KPI’s zullen uit verschillende bronnen komen en daarom is het handig om alle cijfers in een compleet overzicht in bijvoorbeeld Excel te verzamelen. Zo zie je direct welke doelstellingen je behaald en welke je nog moet bijsturen.
Google Analytics 4 gebruiken
Een van de bekendste (al dan niet de bekendste) data tool is Google Analytics. Deze tool is gemakkelijk te koppelen aan je webwinkel, waardoor je op een duidelijke manier inzicht vergaard in hoe jouw webwinkel presteert. Je kunt statistieken bijhouden als het aantal bezoekers, het bouncepercentage of de gemiddelde sessieduur. Deze statistieken geven je een goed beeld van hoe je webwinkel presteert en nog belangrijker: waar je verbeteringen kunt aanbrengen.
Wil je meer over Google Analytics 4 weten? Klik dan op de linkjes hieronder:
Analytics resultaten analyseren
Alleen de gegevens verzamelen is niet voldoende, je dient natuurlijk ook goed te analyseren om waardevolle inzichten te verkrijgen. De resultaten die je in de statistieken binnen Google Analytics 4 kunt zien, kun je omzetten in actiepunten. Een voorbeeld: Als je kunt zien hoe lang bezoekers op je webshop blijven, welke pagina’s ze bezoeken en waar ze afhaken, kun je de pagina’s waar ze kort op verblijven óf waar ze afhaken gaan optimaliseren. Ook kun je jouw marketing gaan inzetten via de kanalen die het beste presteren of kun je zien welke kenmerken jouw ideale doelgroep heeft en hier je communicatie op aanpassen.
Wil je meer hierover weten? Klik dan op de linkjes hieronder:
Google tools
Naast Google Analytics, biedt Google nog veel andere diensten en tools aan die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je webshop. We hebben een aantal interessante tools voor je op een rijtje gezet!
1. Google Search Console
Google Search Console is een gratis online tool van Google waarmee website-eigenaren inzicht krijgen in de prestaties van hun website in zoekresultaten. Het biedt gegevens over zoekopdrachten, klikfrequenties, indexering en mogelijke optimalisaties voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines.
Zie hieronder hoe je het kan gaan gebruiken:
Naast Google Analytics, biedt Google nog veel andere diensten en tools aan die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je webshop. We hebben een aantal interessante tools voor je op een rijtje gezet!
2. Google shopping
Met Google Shopping kunnen verkopers hun producten tonen aan gebruikers die gerichte zoekopdrachten naar producten doen. Het toont productinformatie, afbeeldingen en prijzen, waardoor potentiële kopers snel een overzicht krijgen en direct naar de webshop kunnen doorklikken om aankopen te doen.
Wil je hier meer over weten? Klik dan hieronder:
3. Google AdSense en Google Ads
Google AdSense is een online advertentieplatform. Adverteerders kunnen hiermee tekst gebaseerde advertenties maken die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. AdSense werkt op basis van een veilingmodel waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden om hun advertenties te tonen aan relevante zoekopdrachten.
Wil je hier meer over weten? Klik dan hieronder:
4. Google Tag Manager
Met Google Tag Manager kunnen website-eigenaren tags op hun website beheren zonder de broncode aan te passen. Via een gebruiksvriendelijke interface kunnen marketeers trackingcodes en snippets toevoegen, bijwerken of verwijderen, waardoor het beheer van analytics en marketing tags efficiënter wordt.
Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.
5. Google Seller Rating
Google Seller Rating is een online beoordelingssysteem. Het toont de reputatie van een verkoper op basis van feedback van klanten, beoordelingen en reviews. Een hoge Google Seller Rating verhoogt het vertrouwen van potentiële kopers en kan leiden tot betere zichtbaarheid en prestaties van advertenties.
Wil je leren hoe je meer bezoekers trekt met deze tool? Klik dan hier.
5. Google Business
Met Google Business, ook bekend als Google Mijn Bedrijf, kunnen bedrijfseigenaren hun bedrijfsinformatie beheren en weergeven in de Google-zoekresultaten en Google Maps. Het biedt details zoals locatie, openingstijden, recensies en contactgegevens, waardoor klanten gemakkelijk bedrijven kunnen vinden en beoordelen. Het is essentieel voor lokale zoekzichtbaarheid en online reputatiemanagement.
Wil je meer weten over het vindbaar worden in google? Klik dan hier.
Conclusie
Het analyseren van data is erg belangrijk voor het succes van een webshop. Google Analytics 4 biedt waardevolle inzichten in websiteprestaties, zoals bezoekersaantallen en gedragspatronen. KPI's in de gaten houden is superhandig om te weten of je op de goede weg bent en waar je kunt verbeteren. En naast Google Analytics zijn er nog allerlei toffe tools van Google die je kunnen helpen om je webshop slim aan te pakken. Slim gebruik van deze tools is een must als je je webshop wil laten groeien en optimaliseren.