interieur- of tuinwebshop beginnen.
Wil jij een interieur- of tuinwebshop beginnen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met deze 7 stappen stomen we je klaar voor de start van je eigen webshop! Beginnend bij je concept, tot aan wanneer je je moet inschrijven voor de KvK, hoe je je eigen collectie kan ontwikkelen en meer! Een andere belangrijke keuze bij het starten van je interieur- of tuinwebshop, is het kiezen van geschikte webshopsoftware. Verderop kan je hier meer handige informatie over lezen. Bij Mijnwebwinkel start je al een webshop vanaf €20 per maand. Check onze pakketten hieronder.
pro.
- Google integratie
- Marketing & CRO geoptimaliseerd
- B2C en B2B verkopen
- Maximaal aantal producten in je webshop
- 2500
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- -
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- -
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- -
- Spaarprogramma
- €19,- extra p.m.
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- -
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 werkdag
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
premium.
- MyParcel integratie
- Toegang tot alle apps & integraties
- Premium support
- Maximaal aantal producten in je webshop
- Onbeperkt
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- Spaarprogramma
- Gratis in Premium
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 2 uur
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
ultimate.
- Alles uit het Premium pakket
- Customer Success ondersteuning
- Design abonnement
- Maximaal aantal producten in je webshop
- Onbeperkt
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- Klantaccounts
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- Spaarprogramma
- Gratis in Ultimate
- Kassa App (offline verkopen)
- €39,- extra p.m.
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 uur
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- Design abonnement
grow.
- Domeinnaam & SSL certificaat
- SEO proof
- Populaire betaalprovider Mollie
- Maximaal aantal producten in je webshop
- 25
- Betaalmethodes via de populairste betaalproviders
- Volledige integratie met MyParcel
- -
- Google diensten (o.a. GA4, GTM, Google Ads)
- -
- Klantaccounts
- -
- Reclamevrij (powered by Mijnwebwinkel in footer)
- -
- Geïntegreerde beoordelingssites (Kiyoh, Feedback Company)
- -
- Spaarprogramma
- Niet mogelijk in Grow
- Kassa App (offline verkopen)
- Niet mogelijk in Grow
- Externe e-commerce apps (API toegang)
- -
- Technische ondersteuning (telefoon, WhatsApp en mail)
- Support reactie tijd (op werkdagen 9u-17u)
- Binnen 1 werkdag
- Persoonlijke Customer Success ondersteuning
- -
- Design abonnement
- -
Oké, laten we starten bij het begin!
1. Begin bij het begin: het concept.
Voordat je een online onderneming start, is het belangrijk om een aantal basisstappen te doorlopen. Vraag jezelf af hoe jij van je interieur- of tuinwebshop een uniek bedrijf maakt. Bepaal wie je doelgroep is, hoe vaak jouw ideale klant winkelt en welke woonstijl jij in jouw shop wilt aanbieden. Richt je je op home deco in de breedste zin van het woord, of bijvoorbeeld alleen tuinmeubelen? Is je stijl modern, bohemian of retro? Het is niet meer genoeg om producten in je winkel te zetten, je moet alles goed uitdenken. Ook de naam van je shop.
Dit alles noemen we je concept.
Hulp nodig bij het uitwerken van de volgende punten in je concept?
- Kies je product
- Beschrijf je doelgroep
- Bedenk je bedrijfsnaam
- Wat maakt jou uniek?
- Missie en visie
Wij gaan je daarbij helpen!
Download de gids: interieur- of tuinwebshop beginnen om een perfect concept uit te werken.
2. Schrijf je in bij de KvK.
Als webwinkeleigenaar ben je ondernemer. Vanaf dat moment moet je voldoen aan de wet- en regelgeving, wat vaak betekent dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de belastingdienst zodra je begint met verkopen. Je kunt je webwinkel gesloten houden tijdens de opstartfase totdat alles geregeld is. Bij inschrijving bij de KvK dien je o.a. je bedrijfsnaam en ondernemingsplan door te geven. Daarna ben jij de eigenaar van jouw gloednieuwe bedrijf!
Wil je meer informatie over het registreren van je bedrijf?
3. Ontwikkel je collectie.
En nu het belangrijkste en leukste onderdeel: je product! De huis- en tuinindustrie bestaat inmiddels uit duizenden webshops, dus het is belangrijk om een uniek productaanbod aan te bieden. Ga je voor het kleurrijke, mediterraanse zomergevoel of kies je voor organische, natuurlijke en neutrale producten? Kies je voor eigengemaakte producten of koop je je collectie in?
Wil je meer weten over verschillende manieren om je collectie samen te stellen, inclusief informatie over bekende groothandels en de voor- en nadelen?
4. Bepaal de prijs.
Als je jouw collectie hebt ingekocht is het belangrijk om de verkoopprijs te bepalen. Bij merkproducten is er vaak een vaste verkoopprijs waar je je aan dient te houden. Bij merkloze producten en natuurlijk bij je eigen collectie ben je vrij om de prijs zelf te bepalen. Het is gebruikelijk om een marge van 2.5 aan te houden. Een van de manieren om je productprijzen te berekenen is door alle kosten onder elkaar te zetten. Zo kun je zien welke prijs je product moet hebben, zodat je er genoeg aan verdient.
5. Je webshop bouwen.
Nu is het tijd voor jouw online etalage: je webshop! Hiervoor heb je webshop software nodig: een systeem dat je de mogelijkheid geeft om producten online te verkopen. Bij webshop software zitten vaak de belangrijke functies inbegrepen, zoals productinvoer, orderbeheer en het instellen van betaalmethoden.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen webshop software: Open Source en SaaS (Software as a Service). Maar wat is nu voor jou de beste keuze? En wat is het verschil tussen SaaS en Open Source? In deze gids krijg je antwoord op al je vragen.
Mijnwebwinkel is een SaaS platform. Dat houdt in dat je, zonder ook maar enige programmeerkennis, een webwinkel kan opzetten en beheren. Bijkomende voordelen zijn automatische updates en doorontwikkeling van het platform, zonder dat jij daar iets voor hoef te doen!
6. Tips voor productfoto’s.
Een onmisbaar onderdeel als je een interieur- of tuinwebshop wilt beginnen, zijn productfoto's. Helemaal als je geen fysieke winkel hebt, is jouw online shop de enige plek waar je bezoekers kunt verleiden tot een aankoop.
Goede productfoto’s moeten ervoor zorgen dat het niet erg is dat zij de producten niet kunnen zien en voelen én vermindert retouren achteraf. In het geval dat je merkproducten verkoopt, krijg je vaak professionele foto’s aangeleverd. Handig!
In deze gids leggen wij je uit hoe je professionele foto’s kan maken met je smartphone!
7. Schrijf heldere productbeschrijvingen.
Bij het opstellen van productbeschrijvingen voor je webshop is het raadzaam om originele teksten te creëren in plaats van simpelweg de leveranciersinformatie over te nemen, met het oog op SEO (Search Engine Optimization). On-page SEO omvat het optimaliseren van je website zelf, waaronder het schrijven van hoogwaardige en unieke teksten, het gebruik van relevante zoekwoorden en het verbeteren van de algehele gebruikerservaring van de website. Off-page SEO is gericht op het verkrijgen van autoriteit door middel van externe links naar jouw website.