28 november 2018

Haal het beste uit je keurmerk met de juiste plaatsing

Keurmerk #review #widgets #trustmerk
Daniel La Porta
Partnermanager | Stichting WebwinkelKeur

Een keurmerk is geen vereiste voor een succesvolle shop. Het is een keuze van de webwinkelier. Een keuze die nét kan zorgen voor dat beetje extra vertrouwen. En hoe makkelijk het ook klinkt, met enkel een afbeelding plaatsen ben je er niet. De juiste plaatsing van het webwinkel keurmerk bepaalt mede de conversiestijging die je kunt behalen.

Goede eerste indrukken zijn van belang. Dit geldt ook voor je webshop. Waar een eerste indruk face-to-face nog wel bijgeschaafd kan worden, zit dat online toch net iets anders. De consument is namelijk met één muisklik al bij de concurrent. Je kunt wel zeggen dat eerste indrukken online cruciaal zijn. Daarom wil je als webwinkelier dat jouw webshop binnen één oogopslag het vertrouwen van de bezoeker wint.

Wat we bij Stichting WebwinkelKeur veel zien is dat webwinkeliers het keurmerk in de footer plaatsen. Dat lijkt logisch, alleen moet de bezoeker wel eerst scrollen om te zien dat de webshop aangesloten is bij een keurmerk. Je mist dan een belangrijk element van een goede eerste indruk.

Interactieve sidebar
Mocht een keurmerk een interactieve sidebar hebben maak daar dan zeker gebruik van. Zo’n sidebar laat je gemiddelde score zien én dat je bent aangesloten bij een keurmerk. Wanneer je bezoekers op de sidebar klikken kunnen zij de beoordelingen lezen en hoeven ze je webshop dus niet te verlaten. Daarnaast kun je het keurmerk in de header en zijkolommen* plaatsen. Een prominente en zichtbare plaatsing verhoogt namelijk je conversie.

*Mits je hier gebruik van maakt

Aan de linkerzijde van de Thuuz.nl wordt de interactieve sidebar getoond

Als webwinkelier wil je veel bestellingen binnenkrijgen. Om dat te kunnen realiseren moet een bezoeker enkele stappen binnen je shop doorlopen voordat hij of zij op de beruchte bestelknop klikt. Gedurende die stappen vraagt je bezoeker zichzelf (vaak onbewust) af of je webshop wel te vertrouwen is en of hij niet beter elders kan bestellen. Deze drempels kun je als webwinkelier wegnemen door het logo van het keurmerk naast de bestelknop te plaatsen. Ook kun je op iedere productpagina de voordelen benoemen van bestellen bij jouw shop en zo eventuele onzekerheden van bezoekers wegnemen.

Let op: dit is alleen mogelijk als je de 'artikeldetailpagina-weergave' gebruikt.

Een keurmerk naast je bestelknop zorgt voor extra vertrouwen

Ook het winkelmandje kan een drempel zijn. Het is de plek waar twijfelende bezoekers hun aankoop niet definitief maken. Deze bezoekers wil je over de streep halen. Benoem hier de voordelen van je webshop en je score. Eventuele onzekerheden bij je virtuele winkelmand neem je zo weg. Tekst toevoegen bovenaan je winkelmand kan via Online Bestellen/Bestelproces/Wijzig toelichting winkelwagen.

Aankopen via smartphones zijn booming. De consument shopt steeds vaker via verschillende apparaten zoals een mobiel of een tablet. Verschillende apparaten betekenen verschillende weergaves van je webshop. Daarom is het belangrijk dat het keurmerk goed zichtbaar blijft op alle apparaten. Kies daarom voor een keurmerk dat een responsive integratie aanbiedt. Zo laat jouw webshop op andere apparaten ook een goede eerste indruk achter!

Zorg dat je keurmerk op alle apparaten goed weergegeven wordt

Kortom: een webwinkel keurmerk kan van toegevoegde waarde zijn. Alleen zal je er niet het gewenste rendement mee behalen als je de plaatsing ervan niet optimaliseert. Maak vooral gebruik van de verschillende (interactieve) uitingen die een keurmerk heeft.

Over Stichting WebwinkelKeur

Dit artikel is geschreven door Daniel La Porta van Stichting WebwinkelKeur. WebwinkelKeur is één van de grootste keurmerken van Nederland. Meer informatie omtrent het integreren van WebwinkelKeur binnen Mijnwebwinkel. Heb je vragen? Neem contact op met de supportafdeling van Mijnwebwinkel of WebwinkelKeur.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.