SEO

Alles wat je moet weten om beter gevonden te worden binnen Google

Het is niet altijd gemakkelijk om bezoekers naar je webshop te trekken op het steeds vollere internet. Daarom is het belangrijk dat jouw webshop goed vindbaar is. Daarvoor is SEO de perfecte manier. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands 'zoekmachine optimalisatie'. Door je site te optimaliseren voor bezoekers en zoekmachines, verschijn je hoger in Google. 

Voorbeeld: Verkoop je kappersbenodigdheden, dan wil je natuurlijk bovenaan staan als iemand zoekt op de ‘E-Kwip Scharenset Rock Star Set 5.5 inch’ die jij verkoopt. Dit is de zoekterm. Hierover later meer.

SEO bestaat uit 3 elementen: content, techniek en autoriteit.

Illustratie van een laptop met content

1. Content

Alle teksten, afbeelding en video’s op je webshop. Door middel van het gebruik van de juiste zoekwoorden, title tag en meta description probeer je zo hoog mogelijk te scoren. 

Illustratie van een computerscherm met codeertaal

2. Techniek

Een zoekmachinevriendelijke website is technisch perfect doorzoekbaar. Dat wil zeggen dat zoekmachines zonder problemen de site pagina’s kunnen lezen en opslaan. Let er als je een webshop start op, dat het systeem waarmee je gaat werken technisch op orde is. Mijnwebwinkel shops zijn geoptimaliseerd voor Google. Hier hoef jij je zelf dus geen zorgen om te maken. 

Illustratie van een man en vrouw die met elkaar verbonden zijn

3. Autoriteit (links)

Google ziet links als ‘stemmen’. Hoe meer sites er linken naar jouw webshop, hoe betrouwbaar Google je ziet en hoe hoger je ranking. Daarbij is het nog beter als de links van waardevolle sites afkomen. Bijvoorbeeld autoriteiten binnen je vakgebied. 

Waarom is SEO belangrijk?

De optimalisatie van je webshop voor zoekmachines is belangrijk om 2 redenen:

● Het is gratis! Voor bezoekers die via gratis oftewel 'organische' zoekresultaten binnenkomen hoef je Google niet te betalen. Je houdt dus een grotere marge over dan van bezoekers die je via betaalde kanalen binnenhaalt.

● De meerderheid klikt niet op advertenties, maar alleen op zoekresultaten. Uit onderzoek blijkt dat 70% van alle mensen niet verder kijkt dan de eerste twee onbetaalde zoekresultaten. Als je er dus niet tussenstaat op een voor jou belangrijke zoekterm kost je dit dus veel bezoekers. 
 

Zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden onderzoek is essentieel voor SEO-schrijven. De meeste Google gebruikers typen 2 a 3 woorden in en vervolgens kijkt de zoekmachine naar welke pagina’s het beste matchen. 

Heb je veel concurrenten en zijn hun pagina’s beter geoptimaliseerd en populairder? Dan verschijn je bij deze zoekopdracht niet in de top 10. Andersom geldt ook: schrijf je voor een term waar niemand op zoekt, dan sta je misschien op plek 1 maar levert het je nog geen bezoekers op. Kortom: je wilt scoren op termen waar mensen op zoeken én waarmee je de concurrentie kunt verslaan. 

Zoekwoorden onderzoek starten
Denk logisch na: wie wil je bereiken en welke problemen los je op? En wat zouden mensen intikken om bij jouw producten en diensten terecht te komen? 

Enkele tips:

  • Maak een lijst van je bedrijfsnaam en merk- en productnamen
  • Borduur voort op deze lijst en maak variaties
  • Bestudeer mailtjes die je klanten sturen; hoe beschrijven ze jouw producten en diensten; gebruiken ze veel vaktermen of juist niet?
  • Bestudeer je concurrentie; welke termen gebruiken ze?
  • Neem afstand en vraag je af: welke mensen wil ik op mijn site hebben? Op de term ‘sneakers’ is de concurrentie groot, op de term ‘sneakers adidas originals continental 80’ een stuk kleiner

Lees ook:

SEO-teksten schrijven

Houd bij het schrijven van SEO-teksten rekening met deze 4 punten:

  1. Bepaal met welke zoektermen iemand de informatie zoekt (zie hierboven)
  2. Houd rekening met de mensen die je wilt bereiken
  3. Speel zo goed mogelijk in op de intentie die ze hebben bij het opzoeken van de informatie
  4. Bepaal jouw belangrijkste doel van de pagina

Let op: Je schrijft niet voor Google, je schrijft voor je gebruiker! 

Keyword density (zoekwoorddichtheid)
Dit is de frequentie waarin een exacte zoekterm voorkomt in een tekst, afgemeten tegen het aantal worden. Schrijf zo natuurlijk mogelijk en zorg dat de keyword density niet uitkomt boven de 2 en maximaal 3 procent. Als je 10x de combinatie ‘armbandjes kopen’ schrijft in een tekst van 200 woorden, is de keyword density 10 : 200 x 100 = 5%.

Productpagina’s
Houd bij het schrijven van productpagina’s rekening met factoren die de online aankoop beslissing beïnvloeden:

  • Gratis verzending
  • Gratis retourneren
  • Uitverkoop/korting
  • Kortingsbonnen
  • Tijdgebonden aanbiedingen
  • Gratis extraatjes

Let daarnaast op de volgende punten:

  • Gebruik hoogwaardige productfoto’s
  • Vermeld kortingen
  • Plaats meerdere afbeeldingen van hetzelfde product
  • Gebruik duidelijke CTA’s
  • Schrijf unieke en onweerstaanbare productteksten
  • Verleid lezers met trigger woorden als: 'makkelijk', 'garantie' en 'bespaar'
  • Benadruk gratis verzending
  • Kies een prettig leesbaar lettertype
  • Bied –waar mogelijk- de optie om het product te personaliseren
  • Toon reviews van gebruikers
  • Laat soortgelijke of bijpassende producten zien
  • Laat bezoekers vragen stellen via een chat
  • Neem weerstanden weg (gratis retourneren, 24/7 klantenservice)
  • Onderstreep je vertrouwen met logo’s en keurmerken
  • Verwijder alles dat afleidt en vragen oproept

Benadruk de voordelen en niet de eigenschappen. Je verkoopt geen bordspel maar een gezellige avond, je verkoopt geen fitnessapparaat maar een strak lichaam.

Lees ook:

 

Linkbuilding

Backlinks
Aanbevelingen van anderen naar jouw webshop zijn belangrijk en zorgen ervoor dat je hoger komt te staan in Google. Het laat zien dat je autoriteit bent. Het doel is zoveel mogelijk verwijzingen naar je site krijgen. Hoe meer en relevanter de links, hoe meer stemmen je site krijgt en hoe hoger hij verschijnt. Het helpt dus niet om je buurman die autobanden verkoopt, te laten linken naar jouw webshop met babykleertjes en andersom ;-) 

Tips om links naar je shop te verkrijgen:

  • Gastblog op branchegerelateerde sites
  • Schrijf een ijzersterk blog op je eigen site en vragen aan anderen om het artikel te delen
  • Krijg een vermelding op sites zoals Flavourites

Interne links
Niet alleen externe links zijn belangrijk, maar ook interne. Zo geef je bij Google aan welke pagina’s op je site belangrijk zijn. Google zal deze pagina’s sneller indexeren en hoger laten ranken.

Lees ook:

 
 

SEO-tools

Gelukkig zijn er veel (gratis) tools die je met SEO kunnen helpen:

Screaming Frog
Met Screaming Frog ontdek je eenvoudig of de meta-omschrijving op meerdere pagina’s op je website ontbreekt. 

  1. Download en installeer Screaming Frog
  2. Geef de URL van je site op en klik op Start
  3. Screaming Frog downloadt nu informatie over elke pagina van je website
  4. Is de tool klaar, klik dan op het tabblad Meta Description
  5. Filter op Missing, Duplicate of Below 70 Characters (te kort)

Zie je een pagina waar de meta-omschrijving niet correct is of ontbreekt? Klik dan met de rechtermuisknop op de link en selecteer ‘Open in Browser’. Je ziet dan precies om welke pagina’s het gaat.

Google Search Console
Met Google Search Console ontdek je (technische) verbetersuggesties voor je website. 

  • ​Onder Zoekverkeer > Zoekanalyse zie je via welke zoektermen je nu bezoekers aantrekt. 
  • Onder Vertoningen zie je hoe vaak jouw website de afgelopen 30 dagen is vertoond bij de zoekresultaten
  • Klikken laat -zoals de naam al zegt- zien hoe vaak iemand erop klikte
  • CTR is de Click Through Rate; het doorklikpercentage

Dit zijn handige gegevens waarmee je jouw webshop kunt optimaliseren. Sta je relatief hoog maar klikken weinig mensen op je resultaat, dan is de titel of meta-omschrijving niet aansprekend. Wellicht sta je bij andere termen relatief laag (plek 6 t/m 10) en kun je deze verbeteren zodat je stijgt. Ook hier zijn de titel en meta-omschrijving een goed startpunt. 

Google pakt deze aanpassingen doorgaans vrij snel op. Wil je dit proces versnellen? Dan kun je de URL van de pagina in Google Search Console bij ‘Indexering aabvragen’ opnieuw indienen ter indexatie. 

Lees ook: https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/z%C3%B3-gebruik-je-google-search-console


Klik op 'Indexering aanvragen' binnen Google Search Console om de pagina (opnieuw) te laten indexeren waardoor deze sneller vindbaar wordt.

Google Analytics
Onder Acquisitie > Ale verkeer > Kanalen zie je welke verkeersbronnen zorgen voor bezoekers naar de website en dus hoe groot het aandeel SEO voor jouw verkeer is. Kijk bij Secundaire dimensie > Gedrag > Bestemmingspagina voor een overzicht van populaire landingspagina’s. 

Lees ook: Hoe koppel ik mijn Google Analytics account? 

Ubersuggest en Google Keyword Planner

Ubersuggest en de Google Keyword Planner zijn beide tools waarmee je kunt hoeveel mensen elke maand met een bepaalde zoekterm zochten. Bij Ubersuggest heb je een maximum aantal zoekopdrachten, de Keyword Planner kun je onbeperkt gratis gebruiken. 

Moz
Met de bekende SEO-tool MOZ kun je zien hoe sterk de concurrenten in de top 10 bij een bepaalde zoekterm zijn. 

  • PA-score: Page Authority (pagina autoriteit) van 0-100. 
  • DA-score: Domain Authority (domein autoriteit; complete site) van 0-100

MozBar
Tip: Installeer de MozBar en maak een gratis account aan bij Moz. Als je vervolgens inlogt zie je meteen de PA en DA-scores van webpagina’s bij de zoekresultaten. Zo zie je met wie je concurreert en hoe sterk zij zijn. Kijk waar ze steken laten vallen en jij het beter kunt.