13 juni 2016

Linkbuilding voor webshops, 5 tactieken die echt werken

Kristof Alentijns
Freelance | Online Marketeer

De grootste droom van elke webshopeigenaar is een constante (liefst stijgende) stroom bezoekers vanuit Google, zonder zich blut te hoeven betalen aan Google advertenties. Dit is alleen mogelijk met hoge rankings in de zoekresultaten, maar die komen meestal niet vanzelf. Daarom 5 linkbuilding tactieken die elke (kleine) webshop kan toepassen!

Als beginnende webwinkelier heb je waarschijnlijk geen budget voor een duur SEO-bureau, dus zul je zelf een effectieve strategie voor zoekmachineoptimalisatie moeten opzetten. Dit hoeft geen complexe strategie te zijn, want niet alle 200+ Google factoren om rankings te bepalen zijn even belangrijk.

Voor een beginnende webwinkel raad ik aan om te focussen op de 2 belangrijkste ranking onderdelen: on-site SEO en linkbuilding. Dit artikel richt zich op linkbuilding, en daarbij vooral op linkbuilding tactieken die bijna elke webshop kan toepassen. Dus zonder grote budgetten of complexe PR-campagnes. 

Eerst even inlezen? Lees ons eerder verschenen blog: 5-stappenplan: linkbuilding in de praktijk.

Gastbloggen wordt de laatste jaren minder als een innovatieve linkbuilding tactiek gezien, maar dat wil niet zeggen dat links in gastblogs je niet meer helpen om een hogere positie te verkrijgen. Ervaring leert ze nog steeds waardevolle ‘link juice’ opleveren. Je mag links alleen niet misbruiken (bijvoorbeeld ruilen of betalen voor links) en ze moeten onderdeel uitmaken van een diverse linkbuilding strategie. Dit wil zeggen dat je naast gastbloggen ook vanuit andere invalshoeken links moet proberen te verkrijgen.

Ga in eerste instantie op zoek naar blogs in je eigen niche die gastblogs accepteren. Vaak vermelden zulke blogs niet expliciet dat ze gastblogs aanvaarden, dus stuur elke blog die je vindt even een korte e-mail pitch. Zijn er niet veel blogs in je niche te vinden, zoek dan wat ruimer. Een link op een minder relevant blog maar wel met een hoge autoriteit, is nog steeds waardevol.

Als je producten verkoopt die je niet zelf produceert, kan je mogelijk een link verkrijgen op de website van de producent. Zij verwijzen vaak maar al te graag bezoekers door naar resellers van hun producten.

Maak een lijst van alle merken die je verkoopt en zoek uit of de producent een website heeft. Stuur ze een mailtje of bel ze even op om te horen of je op de site vermeld kan worden als reseller. Als ze een blog hebben, kan je ook hier een gastblog voorstellen!

En Las Nubes verkoopt het merk OWNED BY https://www.enlasnubes.nl/c-3747714/owned-by/

Deze tactiek is een beetje tricky aangezien het tegen de richtlijnen van Google in gaat om een 'follow' link te verkrijgen in een artikel waarvoor je een gratis product hebt gedoneerd. Toch kan het een manier zijn om een link naar jouw winkel te verkrijgen!

Zo kan je bijvoorbeeld een product opsturen naar een blogger en daarbij niet expliciet vragen om een link op zijn of haar website. Hopelijk vindt de blogger het product zo leuk dat hij/zij er iets over schrijft zonder dat je er expliciet om moet vragen.

Er zijn heel wat websites/organisaties die kortingen aan hun leden aanbieden en hier een pagina op hun website aan wijden. Zulke sites contacteren om te vragen of je ook een korting kan aanbieden kan best wat links opleveren.

Als je naar dit soort webpagina's zoekt, let dan vooral op het aantal links dat er al op de kortingpagina vermeld zijn, en de Domain Authority (DA) van de website (dit kan je op Moz.com checken). Soms hebben deze kortingpagina's wel 100+ links, wat de waarde van een link naar jouw site op deze pagina behoorlijk verlaagd. 

Zoek in eerste instantie naar pagina's met een hoge DA en zo weinig mogelijk links.

Als je veel afbeeldingen van hoge kwaliteit op je website hebt, en je shop staat al enkele jaren online, dan is het best mogelijk dat deze afbeeldingen op andere sites gebruikt worden zonder dat ze jou om toestemming hebben gevraagd. 

Om na te gaan of je afbeeldingen op andere sites gebruikt worden kan je een reverse image search doen. Vind je hierbij sites die relevant zijn met betrekking tot jouw niche en/of een hoge DA hebben, dan kan je een beleefde e-mail sturen om te vragen of ze misschien naar je website kunnen linken in ruil voor het gebruik van de afbeelding. 

Levert de reverse image search niets op, dan kan je het overwegen om afbeeldingen te creëren met de bedoeling om deze te verspreiden op het web. 

Praktijkvoorbeeld
Voor een SEO-project heb ik een 'look van de week' pagina opgezet, met afbeeldingen waarin de best verkochte producten en merken gebruikt worden. In de eerste plaats natuurlijk om klanten te inspireren maar ook contracteren we modeblogs die mogelijk geïnteresseerd zijn in het gebruik van deze foto's in ruil voor een linkvermelding. Deze strategie kost natuurlijk wel wat tijd (en waarschijnlijk ook geld), dus raad ik hem ook alleen maar aan als de afbeeldingen in de eerste plaats echt waardevol zijn voor jouw webwinkel.

Linkbuilding kost heel wat inspanning, maar met de nodige inspanning kan je met de besproken tactieken zeker een aantal mooie links vergaren en zo die oh zo belangrijk top 3 posities in de Google zoekresultaten verzilveren.

Nog enkele afsluitende tips: 

  • Geen antwoord op je eerste linkbuilding verzoek? Niet opgeven! Zelf stuur ik altijd een follow-up e-mail over een periode van 2/3 weken
  • Krijg je geen antwoord per e-mail, zoek een telefoonnummer en bel de blogger/webmaster even op
  • Personaliseer je e-mails, maar houd ze beknopt
     

Kristof Alentijnsis freelance online marketer die zich specialiseert in SEO en SEA (Google AdWords) voor webwinkels. Als freelancer helpt hij voornamelijk kleine en middelgrote bedrijven met hun online marketing, maar hij schrijft ook blogs en webteksten voor klanten.

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.