start direct

Zo schrijf je de perfecte productomschrijving

Dollarphotoclub_98435214.jpg

Goede, unieke productomschrijvingen zijn dé manier om je bezoeker kennis te laten maken met een product en te motiveren tot kopen. Ook dragen ze bij aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Helaas schud je sterke teksten niet zomaar uit je mouw. We laten je daarom zien hoe je de perfecte productomschrijving schrijft!

De grootste fout die je kunt maken is om lukraak te beginnen en een overdaad aan woorden op papier te zetten. Hele karige teksten zijn ook niet handig.  Bezoekers lezen een productomschrijving vaak maar één keer en dit is dus hét moment om iemand te overtuigen. Ieder woord telt! Bedenk daarom goed wat jij aanbiedt en hoe je het wilt verkopen. Het volgende stappenplan laat stapsgewijs zien hoe jij de perfecte productomschrijving schrijft. 

1. Bepaal het publiek en de toon die je aan wilt slaan

Als eigenaar van een webshop weet jij waarschijnlijk ontzettend veel over de producten die je verkoopt. Deze kennis is van groot belang voor een productomschrijving. Het publiek dat geïnteresseerd is in jouw producten, kan het erg waarderen als blijkt dat jij verstand van zaken hebt. Dit is niet alleen goed voor de geloofwaardigheid van de webshop, klanten zullen ook sneller overgaan tot aankoop. De vraag is alleen: wie zijn die klanten precies?

FREY beschrijft niet alleen het materiaal, maar geeft ook advies om een maat kleiner te bestelen

Je hebt waarschijnlijk wel een idee van wie jouw doelgroep is, maar hoe spreek je deze aan? Definieer wie zij zijn en bedenk wat hun behoeftes zijn. Wat willen zij lezen? Waardoor worden ze getriggerd? Als je dit weet, kun je jouw productomschrijving hierop aanpassen en de juiste toon aanslaan. Dit zorgt ervoor dat de productomschrijving zich niet meer louter op het product richt, maar ook op de bezoeker. Je omschrijvingen worden op die manier persoonlijker, losser en overtuigender, wat bijdraagt aan meer verkopen.

2. Kies de juiste woorden

De volgende stap is om van bezoekers kopers te maken en het conversiepercentage te verhogen. Hierbij zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden:

  • Formeel of informeel taalgebruik? Je weet nu precies wie jouw doelgroep is. Bedenk goed of zij liever met ‘u’ of met ‘jij/jou’ aangesproken willen worden
  • Schrijf in de actieve vorm! Met actief taalgebruik overtuig jij de bezoeker sneller tot het kopen van jouw product
  • Ga het gesprek aan met de lezers, geef antwoord en laat zien waarom zij het product bij jou moeten kopen
  • Gebruik de juiste woorden. Bezoekers hebben een zwak voor bepaalde woorden zoals 'kwaliteit', 'perfect', 'nieuw' en 'gratis'. Deze woorden spelen in op de emotie van bezoekers en zorgen ervoor dat zij sneller voor jouw product zullen kiezen
  • Benoem jouw USP's waarmee je de klant kunt overtuigen: gratis verzending, snelle levering, gratis retourneren, etc.
Zusjez.nl benoemt de belangrijkste USP's in de productomschrijving

3. Vindbare en leesbare content

Het hebben van een goede en unieke productomschrijving is onmisbaar voor een webshop. Maar wat heb je aan een productomschrijving die niet gevonden wordt? Tegenwoordig zoekt bijna iedereen via Google. Zorg er dus voor dat jouw producten ook daar gevonden worden. Search Engine Optimization (SEO) is hierbij van belang. Zoek uit wat sterke zoektermen zijn voor het betreffende product en zorg ervoor dat deze terugkomen in de productomschrijving.

Veel bezoekers scannen de omschrijving in plaats van dat zij hem uitgebreid lezen. Maak gebruik van deze kennis en pas je omschrijving hierop aan:

  • Schrijf unieke teksten. Je kunt zo nu en dan stukjes hergebruiken, maar kopieer niet de hele tekst bij soortgelijke producten
  • Zorg voor een duidelijke titel
  • Gebruik tussen de 3 en 5 bullets, bijvoorbeeld om de voordelen van het product op te sommen
  • Gebruik niet te veel woorden en vermijd lange zinnen
  • Maak belangrijke woorden dikgedrukt
  • Wees zo compleet mogelijk. Denk hierbij aan: afmeting, kleur, materiaal.
  • Denk verder dan de standaard informatie: in welke richting gaat de deur van de kast open, valt de kleding kleiner, normaal, of juist ruimer? Voor welke gelegenheden is dit product handig? Zo'n compleet mogelijke omschrijving is niet alleen goed voor de vindbaarheid in de zoekmachines, maar verkleint ook de kans dat producten terug worden gestuurd
  • Gebruik kopjes en enters of alineas om alle informatie overzichtelijk weer te geven
Voorbeeld van een goede producttekst: uitgebreide zelfgeschreven productinformatie met praktische informatie zoals de levertijd, houdbaarheid en belangrijke woorden dikgedrukt.
Annie with the Bamboo gebruikt kopjes om de artikelformatie netjes weer te geven

4. Checken en nog een keer checken

Als het op tekst aankomt, kun je het niet vaak genoeg checken. Er is niets zo vervelend als een goede productomschrijving die wordt ontsierd door enkele grove spelfouten. Neem daarom goed de tijd en neem de tekst nog enkele keren door. Sla je de juiste toon aan? Is de tekst activerend? Zijn er geen spel- en taalfouten meer te vinden? Wanneer dit allemaal in orde is, weet jij dat jij een overtuigende, goedlopende en resultaatgerichte productomschrijving hebt gecreëerd!

Het moge duidelijk zijn: een goede productomschrijving schrijf je niet zomaar. Specialiseer jezelf in het schrijven van productomschrijvingen met dit handige stappenplan. Zo wordt het niet alleen makkelijker om een omschrijving te maken, je weet ook dat deze een stuk resultaatgerichter en doeltreffender zal zijn dan een omschrijving die je snel even in elkaar hebt gezet. Een goede productomschrijving betekent meer bezoekers, meer verkochte producten en een stijgende omzet. 

Heb je het schrijven van pakkende productomschrijvingen onder de knie? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met passende productfoto's! Download de gids om alles te leren over het maken van de perfecte productfoto's. Want met alleen de juiste productomschrijving en een prijskaartje ben je er nog niet! ;-)