06 mei 2020

Het belang van reviews voor je webwinkel

Over ons Izzy
Izzy van Uden
Marketing | Mijnwebwinkel

Reviews zijn onmisbaar voor je webwinkel. Bij een aankoop laat maar liefst 8 op de 10 online kopers zich beïnvloeden door reviews. Je kunt natuurlijk zelf hard roepen (ook wel adverteren genoemd ;) ) dat je een uitstekende service hebt, maar het is veel krachtiger als je klanten dit vertellen.

Onafhankelijke reviews zijn niet meer weg te denken uit de e-commerce wereld. Beoordelingen via externe review sites kunnen niet zomaar verwijderd worden en zorgen daardoor voor geloofwaardigheid en vertrouwen. Het is belangrijk dat je snel veel reviews opbouwt. Zorg er daarnaast voor dat deze continu actueel zijn. Dit is belangrijk, want:

  • Een score van een 9 is natuurlijk super, maar wanneer deze is gebaseerd op slechts 5 klanten, zegt het weinig
  • Een score van een 8.1 gebaseerd op meer dan 181 reviews geeft veel bijvoorbeeld veel meer vertrouwen
  • Maar als die 181 reviews van maanden geleden zijn, wordt het vertrouwen weer minder. Klanten weten zo niet of je webwinkel nog steeds zo goed is en vragen zich af waarom er al zolang geen nieuwe reviews meer bij zijn gekomen

Klantbeoordelingen zorgen niet alleen voor vertrouwen, maar zijn ook gratis feedback waarmee je jouw webshop kunt blijven ontwikkelen. Een win-win situatie dus!

Reviews via een externe dienst worden vaak overgenomen door Google. Op die manier zijn ze zichtbaar in Ads campagnes (de gele sterren). Veel gele sterren kunnen je behoorlijk wat extra bezoekers opleveren.

Blog reviews - Feedback company Imakin

Het is belangrijk dat negatieve reviews geen overhand krijgen, want dan gaat er iets niet goed met je shop. Maar gelukkig hoef je niet in paniek te raken als het een keer voorkomt. 68% van de consumenten vertrouwt de reviews als er zowel goede als slechte reviews staan. 95% vertrouwt de reviews juist niet als deze louter positief zijn (bron: reevoo.com).

Als het toch een keer voorkomt dat je een slechte review krijgt, kun je het beste op deze manier reageren:

  1. Neem meteen contact op met de klant. Hij wil het gevoel hebben dat er iets met zijn feedback wordt gedaan.
  2. Geef een uitleg of een oplossing. Vaak is men daarna bereid de beoordeling bij te stellen.
  3. Je kunt verzoeken om de beoordeling te laten verwijderen als deze niet voldoet aan de richtlijnen (bekijk hier de richtlijnen van Autoriteit Consument & Markt). Let er wel op dat je het probleem niet groter maakt! Als de klant ziet dat zijn review is weggehaald, kan dit zorgen voor een nog slechtere review. 

In de meeste gevallen kun je de review beter laten staan en er een reactie onder plaatsen. Dit is een mooie kans om aan elke potentiële klant te laten zien hoe je omgaat met klachten en deze oplost.

Mijnwebwinkel heeft een koppeling met meerdere aanbieders van externe klantreviews. Meer informatie over onze partners? Check ze hier.

Feedback Company

Door de koppeling met Feedback Company (FC) kun je automatisch reviews verzamelen. FC is officieel reviewpartner van Google en alle reviews worden hier automatisch aan gekoppeld. Google Ads advertenties vallen zo beter op, worden hoger gepositioneerd én vaker getoond. Lees hier meer over deze koppeling.

Kiyoh

De koppeling van Mijnwebwinkel met KiyOh zorgt ervoor dat je automatisch reviews kunt verzamelen. Na elke bestelling wordt er automatisch aan de klant gevraagd om een review in te vullen. Zo verzamel je snel veel reviews en zijn ze altijd actueel. Meer informatie over de koppeling vind je hier.

Webshop Keurmerk

Stichting Webshop Keurmerk is sinds 2001 dé brancheorganisatie en hét Webshop Keurmerk in Nederland. Webshop Keurmerk helpt je graag om je webshop te laten voldoen aan de nieuwste consumentenwetgeving. Ook krijg je een reviewsysteem (powered by KiyOh). Meer informatie over Webshop Keurmerk vind je hier.

WebwinkelKeur

WebwinkelKeur is een uniek betaalbaar webwinkel keurmerk dat een juridische controle combineert met klantbeoordelingen. Zo heb je een keurmerk en klantbeoordelingssysteem in één. Lees hier meer over deze review partner.

Qshops

Qshops heeft naast een keurmerk nog veel meer te bieden. Zo kunnen er 1000 Reviews per maand geplaatst worden (inclusief gele sterren in google), is Qshops aangesloten met geschillencommissie (wettelijk verplicht voor online shops) en betaal je de laagste tarieven voor betalingsmethodes. Lees hier meer over Qshops.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.