SEO Trefwoord Strategie - Vind de juiste zoekwoorden

AdobeStock_121757025.jpeg

SEO, ofwel Search Engine Optimization: een populaire term waar veel webwinkeliers meer van willen weten, maar waar moet je beginnen? Stel jezelf maar eens de vraag, wat is jouw SEO trefwoorden strategie? Aan de hand van deze blogpost leg ik uit hoe jij jouw strategie kan bepalen en je ranking kan verhogen.

Dit item is geschreven in samenwerking met onze partner KeywordMate. Deze (betaalde) SEO Keywordtool adviseert op welke trefwoorden je in de top 10 Google ranking kunt komen. Specialistische kennis van SEO is geen pré maar de tool vergt wel wat uitleg. Lees je mee?

Hoe populair zijn mijn zoekwoorden?

Als je een webwinkel hebt, dan wil je weten welke zoekwoorden voor jou interessant kunnen zijn. En nog belangrijker: op welke zoekwoorden jouw webwinkel kans maakt om hoog te ranken in de zoekmachines.

Als voorbeeld nemen we een webwinkel die zich onder andere richt op tuinkussen en parasols; producten die zich goed lenen voor online verkoop. We kijken eerst hoe populair het onderwerp tuinkussens is in Google. Via Google Trends kan je bekijken hoe populair jouw zoekwoorden zijn over een bepaalde periode. Ik heb dit getest voor de zoekwoorden tuinkussen, tuinkussens kopen, parasol en parasol kopen, over de laatste 5 jaar.


Zoals je ziet is het zoekwoord parasol populair vanaf juni tot juli. Het volume van tuinkussen kopen en parasol kopen is relatief laag.

De juiste zoekwoorden

We weten nu dat er redelijk wordt gezocht naar parasol. Maar je weet nu nog niet of je met dit zoekwoord kans maakt op een goeie ranking in de zoekmachines. Het kan namelijk zijn dat het zoekwoord parasol steeds populairder wordt en toeneemt in zoekvolume, maar dit zegt niks over het aantal webwinkels of websites dat dit zoekwoord gebruik: de aanwezige concurrentie. 

Met de app KeywordMate kom je hier gemakkelijk achter. Via KeywordMate bekijk je op welke zoekwoorden jij kans maakt op een top 10 positie in Google. Daarnaast toont de app gerelateerde zoekwoord-suggesties. We gaan eens kijken hoe het zit met de zoekwoorden parasol en parasol kopen.

KeywordMate

Zodra je in de omgeving van KeywordMate bent, maak je een nieuw project aan via ‘Nieuwe website toevoegen’. Hier vul je je webwinkel adres in en selecteer je het land en de taal. Dus als je een webwinkel hebt die zich niet focust op de Nederlandse markt, kun je dat hier aangeven. Het algoritme van KeywordMate berekend dan een ander 'target' land.

In het voorbeeld gebruik ik Bol.com aangezien zij, niet geheel verrassend, ook parasols en accessoires verkopen.

Vervolgens maak je linksboven een ‘Nieuwe Groep’ aan, en klik je op ‘Keywords toevoegen’. Je kan standaard 50 keywords invullen. In ons eerdere blog leggen we uit hoe je jouw zoekwoorden kunt bepalen

Let op: normaalgesproken optimaliseer je je webwinkel voor 100-350 Keywords, maar in dit voorbeeld gebruik ik er voor het gemak steeds vier. 

Zoals hieronder getoond kennen de Keywords tuinkussen en parasol aardig wat zoekvolume. De zoekwoorden tuinkussen kopen en parasol kopen zijn minder populair. Desondanks bevatten de zoekwoorden een gezond zoekvolume. 

KeywordMate koppelt de website-URL die je invult aan de kans op een top 10 positie. Normaal gesproken rank je niet meteen in de top 10 voor al je zoekwoorden. Mede door de krachtige autoriteit van Bol.com, geeft de app aan dat alle vier de zoekwoord combinaties ranken in de TOP-10 van Google(.nl). 

Tot slot, kan je in KeywordMate bijhouden hoeveel posities je stijgt of daalt in Google. Ook de CPC (Cost-Per-Click) is zichtbaar mocht je willen adverteren in Google AdWords.

In het dashboard zie je het zoekvolume en de kans op een top 10 positie in de Google Ranking

Zoekwoord Suggesties

Stel je bent nog niet overtuigd van de relevantie van je zoekwoorden, dan geeft KeywordMate aan welke zoekwoorden nog meer interessant kunnen zijn. Via 'Suggesties' voeg ik 4 keywords toe: parasol gewichten, parasol uitschuifbaar, parasol op voet, en parasol uv bestendig.

De keywords parasol gewichten, parasol uitschuifbaar, parasol op voet en parasol uv bestendig hebben een degelijk zoekvolume en een top 10 advies. Nu heeft Bol.com haar zoekwoorden goed geoptimaliseerd dat ze zowel op short tail (parasol) als longtail (parasol op voet) goed vindbaar zijn; dit verklaart ook het succes van de webwinkel.

Net zoals voor de andere Keywords is het top 10 advies in sterke mate afhankelijk van de autoriteit van de webwinkel URL. De 'Suggestie' feature is erg handig als je op zoek bent naar andere interessante en vooral relevante zoekwoorden.

Ik weet de juiste zoekwoorden, en nu?

De kop is eraf! Nu je de juiste zoekwoorden hebt geïdentificeerd, volgt de volgende stap in je 'One Page' SEO strategie: het optimaliseren van je webwinkel voor deze keywords. In dit blog item lees je hier meer over!