start direct

Rondleiding door het dashboard van Google Analytics 4

Data gebruiken voor je webshop

Disclaimer: de screenshots zijn genomen van het Google Demo account. De basis is hetzelfde, maar de resultaten die je ziet zijn natuurlijk anders dan in jouw account.

Data over jouw webshop is belangrijk om o.a. inzicht te krijgen in je doelgroep, verbeteringen door te voeren en andere gegronde beslissingen te nemen. Ben jij benieuwd hoe je jouw webshop kan laten groeien met behulp van data? Lees dan eerst dit blog.

Data verzamelen doe je gratis met behulp van Google Analytics. Universal - de versie die wij nu allemaal gebruiken - stopt per 1 juli 2023 met het verzamelen van data. Vanaf dan kan het alleen nog maar met Google Analytics 4 (GA4). Het is belangrijk dat je vóór deze datum een GA4 property hebt aangemaakt. Vanaf het moment dat je GA4 hebt ingesteld, begint hij namelijk pas met het verzamelen van data. Het aanmaken van een GA4 property doe je binnen enkele minuten. Hoe? Check dan deze handige V&A.

Homepagina

Als je jouw GA4 property opent, kom je terecht op de homepagina (zie screenshot hierboven). Op de homepagina zie je al een aantal rapportages waar je een keer doorheen kan scrollen. Al deze rapportages staan verderop beter uitgewerkt. We gaan daar meteen naar toe!

Rapporten → Momentopnamen van rapporten

Allereerst kan je rechtsboven de periode instellen waarin je op zoek bent naar bepaalde data. Ook kan je hierin aangeven dat je data van bepaalde periodes met elkaar wilt vergelijken: bijvoorbeeld deze maand t.o.v. de vorige.

We zullen alle rapporten die in dit overzicht te vinden zijn één voor één doorlopen.

Rapport 1: in dit rapport zie je het aantal gebruikers (bezoekers dus) van jouw webwinkel in de periode die je zojuist hebt aangeklikt. Je ziet het totaal aantal gebruikers, nieuwe gebruikers (dus bezoekers die voor het eerst op jouw website komen), de gemiddelde duur dat deze gebruikers op jouw website zijn en de totale inkomsten die jouw webshop heeft gegenereerd in deze periode. Met de Mijnwebwinkel koppeling wordt dit automatisch voor je ingeladen en hoef je dit dus niet zelf in te stellen.

Rapport 2: dit zijn alle gebruikers in de afgelopen 30 minuten, een realtime rapport dus. Als je op ‘realtime tonen’ klikt óf in het menu links op ‘realtime’ klikt, ga je wat dieper op dit rapport in. Dit is bijvoorbeeld interessant als je net een nieuwe campagne hebt gelanceerd om te kijken wat er live op je website gebeurt. 

Rapport 3: op basis van alle data genereert GA4 zelf handige inzichten. Die komen in dit rapport te staan. 

Rapport 4: dit rapport laat zien waar al jouw nieuwe gebruikers vandaan komen. Bijvoorbeeld door een e-mail campagne, social media of organic search (SEO). Direct betekent dat bezoekers direct jouw url in de zoekbalk hebben ingetypt en naar je webshop zijn gegaan. Referral betekent dat iemand door middel van een link op een andere website naar jouw website zijn komen. Ben je benieuwd naar meer details? Klik dan op de link eronder: ‘gebruikersacquisitie bekijken’. 

Rapport 5: dit rapport is niet gericht op gebruikers, maar op sessies. Het verschil is dat een gebruiker altijd één persoon is. Als die persoon in een bepaalde periode meerdere keren terugkeert naar jouw website, zijn dat meerdere sessies. Dus als één persoon vijf keer terugkomt naar jouw website, zijn dat 5 sessies en één gebruiker. In dit rapport zie je hoeveel sessies er zijn gestart per medium (e-mail, referral, organisch, cost-per-click, etc.)

Rapport 6: in dit rapport zie je waar jouw bezoekers vandaan komen.

Rapport 7: dit rapport laat zien hoeveel bezoekers je had in de loop van de tijd. De bovenste lijn laat het aantal gebruikers zien in de afgelopen 30 dagen, de middelste lijn de afgelopen 7 dagen en de onderste lijn alleen van 1 dag. Een stijgende lijn is in dit rapport dus altijd beter, want dat betekent meer bezoekers op je website!

Rapport 8: dit rapport gaat over terugkerende bezoekers. Je ziet links van boven naar beneden de afgelopen zes weken. De kolom daarnaast is altijd donkerblauw, want dat is je nulmeting. Als je met je muis over de blokjes hoovert, zie je hoeveel bezoekers je had in deze zes weken (100%). De blokjes daarnaast maken duidelijk hoeveel van deze bezoekers de weken daarna terugkwamen. Bovenin zie je per week wat het gemiddelde percentage is van terugkerende bezoekers. Je zou zeggen: hoe blauwer, hoe beter, maar dit ligt natuurlijk ook aan je business. Heb jij vaak terugkerende bezoekers of niet?

Rapport 9: dit rapport maakt duidelijk welke pagina’s de afgelopen periode de meeste views kregen. Heb jij een duidelijke call-to-action op jouw meest bezochte pagina staan?

Rapport 10: in dit rapport zie je de topgebeurtenissen op jouw website. Een gebeurtenis is letterlijk alles wat er op je website kan gebeuren: clicks, scrolls, pagina bezoeken, etc. Je kan zelf bij de instellingen aangeven welke gebeurtenissen je (naast de algemene) gemeten wilt hebben, zoals clicks op een specifieke button of het bezoeken van een specifieke pagina.

Rapport 11: sommige gebeurtenissen kan je zo belangrijk vinden, dat je ze tot een conversie maakt. Denk aan het abonneren op een nieuwsbrief, het invullen van een formulier of natuurlijk een aankoop. De conversie ‘purchase’ staat vaak al automatisch ingesteld, de rest kan je zelf instellen.

Rapport 12: in dit rapport zie je een lijstje van je best verkopende producten.

Rapport 13: in dit laatste rapport zie je alle conversies per platform. Voor de meeste zal dit 100% vanuit het web zijn, aangezien jullie een webwinkel hebben.

Conclusie: vooral als je nog niet zo bekend bent met Google Analytics zal je hier veel tijd doorbrengen en veel interessante informatie uit halen. Het is hier ook zeker interessant om verschillende periodes met elkaar te vergelijken om te zien of je progressie boekt of niet.

Rapporten → Realtime

Voortbordurend op rapport 2, zie je bij realtime de activiteit op jouw website van de afgelopen 30 minuten. Deze functie binnen GA4 is vooral interessant als je bijvoorbeeld net live bent gegaan met een nieuw product.

Rapporten → Gebruiker

Onder Gebruiker kan je meer informatie vinden over de bezoekers van je website. Gebruiker is onderverdeeld in Demografie en Technologie. Deze bespreken we hieronder.

Bij Demografie krijg je meer inzicht in wie je bezoekers zijn. Bijvoorbeeld vanuit welk land en stad ze jouw website bezoeken, de leeftijd, het geslacht en welke taal ze spreken. Hieruit kan je handige informatie halen: sluit jouw marketingdoelgroep aan bij de doelgroep die daadwerkelijk op je website komt? Is het tijd voor een nieuw domein of vertaling van je website gericht op een ander land? Op welke stad kan je je het beste richten als je een offline campagne wilt uitwerken?

Bij Technologie vind je meer informatie over de devices waarmee jouw bezoekers naar je website navigeren. Je ziet de besturingssystemen die ze gebruiken, apparaten, browsers en schermresoluties. Zorg er dus voor dat je op basis van deze inzichten je website optimaliseert. Heb je bijvoorbeeld veel bezoekers die op mobiel je website bezoeken? Check dan zeker af en toe hoe gebruiksvriendelijk je website op mobiel is.

Rapporten → Life cycle

Onder Life cycle vind je de rapporten acquisitie, betrokkenheid, inkomsten genereren en behoud. Dit komt neer op de customer journey van jouw bezoekers:

  • Acquisitie is hoe bezoekers je website vinden
  • Betrokkenheid is wat bezoekers op je website doen
  • Inkomsten genereren is het koopgedrag van je bezoekers
  • Behoud gaat over je terugkerende bezoekers

 

We lopen ze allemaal één voor één langs.

Bij het overzicht van Acquisitie vind je diverse rapporten over hoe bezoekers je website hebben gevonden. Veel van deze rapportages komen overeen met wat we eerder hebben gezien. Je kan dieper op de data ingaan door op Gebruikersacquisitie te klikken. Hier vind je data over waar je gebruikers vandaan komen. Verkeersacquisitie gaat over de sessies die gemaakt zijn, dus het totaal aantal bezoeken.

Bij het overzicht van Betrokkenheid vind je wederom rapporten die we eerder hebben gezien, maar nu bij elkaar samengebracht over wát bezoekers doen op je website. In het menu aan de zijkant (of door op de linkjes onder de rapportages te klikken) kan je dieper duiken in bijvoorbeeld de gebeurtenissen en conversies. Bij landingspagina vind je informatie over de webpagina’s waar jouw bezoekers als eerste op landen.

Bij het overzicht van Inkomsten genereren vind je informatie over het koopgedrag van je bezoekers, erg interessant als webwinkelier dus! Je vindt hier rapportages over o.a. het totaal aantal kopers, welk item het meest verkocht wordt, totale opbrengst, etc. Met de koppeling van Mijnwebwinkel worden al deze gegevens automatisch ingeladen.

Onder Behoud vind je data over je terugkerende bezoekers.

Dat waren alle vooraf opgezette rapportages in GA4 waar je waarschijnlijk al flink mee uit de voeten kan. Wil je nog dieper in bepaalde data duiken, dan kan je in het menu bij Verkennen je eigen rapportages opzetten. Je kan dit helemaal ‘from scratch’ doen, maar Google heeft ook handige templates klaarstaan die je kan gebruiken.

In het menu bij advertenties vind je rapporten terug die te maken hebben met advertenties die je via Google hebt lopen, zoals search ads, display ads of ads op YouTube. Deze rapporten helpen je om de resultaten van je advertenties beter te begrijpen. Om dit in te kunnen zien, moet je Google ads wel gekoppeld hebben aan GA4.

En dat is Google Analytics 4! Ik hoop dat deze rondleiding wat meer duidelijkheid heeft gegeven over hoe het dashboard van de nieuwe GA4 is opgebouwd en waar je alles terug kan vinden. Let op dat ze bij Google nog steeds bezig zijn om GA4 te verbeteren, dus het kan zijn dat het dashboard er op het moment van lezen anders uitziet dan de afbeeldingen hierboven.

In het volgende blog gaat mijn collega Kay weer een stapje verder met wat je nu eigenlijk allemaal met deze data kan. Aanrader om dat zeker ook even te lezen. Voor nu wens ik je heel veel succes én plezier met GA4!