start direct

Adverteren op Instagram in 6 stappen

AdobeStock_102888386.jpeg

Een fotootje maken met je telefoon, filtertje erover en delen met je volgers op Instagram. Je kent het vast wel :) Maar wist je dat je in deze app ook heel goedkoop kunt adverteren? In dit blog leg ik stap voor stap uit hoe je kunt adverteren met Instagram én hoe je ervoor zorgt dat je advertentie niet tot irritatie, maar tot conversie leidt.

Waarom adverteren op Instagram?

Instagram heeft wereldwijd meer dan 1 miljard (!) gebruikers; een enorm bereik dus. Daarnaast is het redelijk goedkoop om hier te adverteren. Aangezien Instagram zich focust op beeld, is het dé ideale tool voor de branding van je shop of het promoten van nieuwe en/of bestaande producten. Gebruik beeld om te inspireren of je product in actie te laten zien.

Met sterke advertenties kun je meer volgers verzamelen rondom je merk en op deze manier de naamsbekendheid van je shop vergroten. Er zijn tal van manieren te bedenken waarop je jouw advertentie kunt insteken; denk bijvoorbeeld eens aan een loyaliteitsactie exclusief voor al je Instagram volgers. 

Wat heb je nodig?

Om te kunnen adverteren op Instagram heb je een meta-account, advertentiebudget én natuurlijk goed beeldmateriaal nodig. Een Instagram account is geen vereiste om te kunnen adverteren op Instagram, maar is wel aan te raden. Zo kun je namelijk persoonlijk reageren op de reacties onder je advertenties. Tijd om aan de slag te gaan!

1. Meta Ads Manager aanmaken

Zorg dat je een facebook account hebt en ga vervolgens naar https://www.facebook.com/pages/create om een eigen bedrijfspagina aan te maken. Doorloop alle stappen. Eventueel kun je gegevens die je nog niet weet ook later invullen. Zorg er wel voor dat je een profielfoto instelt voor je pagina. Deze zal namelijk in het klein als profielfoto bij je advertentie op Instagram verschijnen.

Wanneer je jouw pagina hebt aangemaakt, klik je rechts bovenin op ‘Promoten’ en vervolgens op ‘Ga naar Advertentiebeheer’ (je kunt ook rechtsbovenin op het pijltje klikken en vervolgens op 'Advertenties maken').

Je komt nu terecht in het Advertentiebeheer. Hier kun je al jouw advertenties van Facebook en Instagram beheren. Als voorbeeld ga ik een Instagram advertentie maken waarmee ik de conversie in mijn webwinkel wil stimuleren.

2. Je advertentiedoel bepalen

Als webwinkelier kun je verschillende doelen hebben om te adverteren op Instagram:

  • Je berichten promoten
  • Mensen naar je website sturen
  • Conversie op je website stimuleren
  • Aantal videoweergaven verhogen

In dit voorbeeld kies ik voor 'Conversie op je website stimuleren'. 

Scroll een stukje naar beneden en geef je campagne een naam. Klik vervolgens op ‘Advertentieaccount maken’ om dit te bevestigen.  

3. Accountinformatie instellen

Je komt nu automatisch op de pagina ‘Advertentieaccount’. Hier stel je het juiste land, munteenheid en tijdzone in. Dit zal in de meeste gevallen automatisch al goed staan. Klik op ‘Doorgaan’ om verder te gaan.

4. Je conversie pixel instellen

In het scherm ‘Advertentieset’ gaan we eerst een Facebook pixel maken. Klik op de button 'Een pixel maken'.

Vervolgens kom je in een scherm waar je een naam voor je conversiepixel kunt kiezen. Ga akkoord met de voorwaarden en bevestig jouw keuze door nogmaals op ‘Pixel maken’ te klikken.

Als het goed is krijg je nu de Pixel-ID te zien. Zorg allereerst dat je deze conversiepixel ID koppelt in je webwinkel. Dit kan heel eenvoudig in de beheeromgeving. Hoe je dit precies doet, lees je hier.

Jouw Pixel-ID ingevoerd in de beheeromgeving? Dan is het tijd om je Pixel te installeren. Klik hiervoor op ‘Pixel nu installeren’. 

Met de code die je vervolgens te zien krijgt, hoef je verder niets te doen. Klik op ‘Klaar’ en selecteer bij Conversiegebeurtenis de optie ‘Aankoop’.

5. Doelgroep, budget en planning instellen

Scroll een stukje naar beneden om je doelgroep in te stellen. Met de targeting opties kun je zelf kiezen aan welke specifieke doelgroep(en) jouw advertentie getoond moet worden.

Onder het kopje ‘Plaatsingen’ kies je voor ‘Je plaatsingen kiezen’. Als het goed is verschijnt er nu een lijstje met plekken waar je advertentie getoond gaat worden.  Waarschijnlijk staan hier alle opties aangevinkt. Zorg dat je hier alleen achter ‘Instagram’ het vinkje laat staan. 

Bij ‘Budget en planning’ ga je je budget instellen. Je kunt hier kiezen voor een budget per dag of voor looptijdbudget. Bij deze laatste optie kies je een bedrag dat je maximaal kwijt wil zijn aan het einde van de looptijd. Je stelt je budget al in vanaf 1 euro per dag.

Vul tenslotte een advertentieset naam in zodat je deze later eenvoudig terug kunt vinden en klik op ‘Doorgaan’.

6. Je advertentie ontwerpen

Nu begint het leukste werk: je advertentie ontwerpen! 

Adverteren op Instagram kan met 3 verschillende type advertenties. Kies het type waarmee jouw boodschap het beste overkomt:

  • Foto advertenties
    Vertaal je boodschap in een foto en inspireer mensen met beeld
  • Video advertenties
    Een filmpje, met of zonder geluid, van max 60 sec. als advertentie
  • Carrousel advertenties
    Advertenties waarbij men door verschillende foto’s kan bladeren
Links: Foto advertentie, Midden: Video advertentie, Rechts: Carrousel advertentie

Kies je afbeelding of video en vul bij website URL de URL van je productpagina in. Bedenk goed met welk beeld je (positief) kunt opvallen op iemands tijdlijn. 

Je kunt ervoor kiezen om een extra button onder je advertentie te plaatsen door bij ‘Aanzet tot actie’ te kiezen voor ‘Shoppen’

Ten slotte klik je op ‘Bestelling controleren’ om nog één keer te dubbelchecken of je alles juist hebt ingesteld. Plaats je advertentie door op de knop ‘Bestelling plaatsen’ te klikken. Je komt dan in het scherm terecht waar je je advertentie moet afrekenen. 

Om de uiteindelijke conversies te bekijken, ga je naar de pagina Pixels in het advertentiebeheer.

Gebruik jij Instagram al in combinatie met je webwinkel? En was je ervan op de hoogte dat het mogelijk is om zelf te adverteren op dit platform? Laat het ons hieronder weten in de comments :)

PS: En volg je onze Instagram pagina al?