start direct

Je webshop laten groeien met behulp van data

Data gebruiken voor je webshop

Als eigenaar van je webshop weet je waarschijnlijk wel welke producten je goed verkoopt. Waarom dan toch Google Analytics implementeren? Daar kunnen we kort in zijn: Omdat investeren in online marketing een logische stap is om verder te groeien. Maar hoe bepaal je in welke onderdelen binnen online marketing je moet investeren? Data uit Google Analytics helpt je bij het maken van gefundeerde beslissingen.

Wat is Google Analytics en wat is het nut van deze tool?

Google Analytics is de basis van online marketing. Deze gratis tool maakt inzichtelijk wie jouw webshop heeft bezocht en welke acties er op je webshop worden uitgevoerd. De data in Google Analytics geeft een duidelijk beeld van verschillende meetbare KPI’s (Key Performance Indicators, de cijfers die laten zien hoe goed jouw webshop het doet). Voor webshops gaat het vrijwel altijd om het genereren van bestellingen en keiharde euro’s als conversie. Deze conversiedata vormt het fundament voor een strategisch plan van aanpak om online je webshop te laten groeien.

Data uit Google Analytics geeft antwoord op veel uiteenlopende vragen over verkeer van, naar en op jouw webshop:

  • Wie zijn de bezoekers op mijn webshop?
  • Welke bezoekers leveren de meeste verkoop op?
  • Welke content op mijn webshop vinden bezoekers interessant?
  • Via welke pagina verlaten veel bezoekers mijn webshop?
  • Waar klikken bezoekers op?
  • Is verkeer vooral afkomstig van desktop of mobiel?
  • Van welke kanaal is het meeste verkeer afkomstig?
  • En nog veel meer.

 

Je genereert data met elke specifieke online marketingactiviteit waarmee je bezoekers verleid om je website te bezoeken. Zoals het sturen van een nieuwsbrief of het plaatsen van een blog op je website die vervolgens door Google wordt getoond in de Organische resultaten. Of het draaien van een SEA campagne of een social post op Facebook. In Google Analytics kun je terugvinden hoeveel websitebezoekers en hoeveel nieuwe verkopen dit heeft opgeleverd. Hieruit haal je op welke activiteiten bovengemiddeld gepresteerd hebben en welke dus de moeite waard zijn om periodiek te herhalen.

Welke inzichten biedt Google Analytics?

Heel leuk al die data, maar wat kun je er precies mee? De inzichten die data biedt stelt je in staat om kansen te signaleren voor verdere groei. Hierdoor kun je bepalen waar je je marketingeuro het beste in kunt investeren voor zoveel mogelijk impact en rendement. 

Google Analytics brengt overkoepelend de totale opbrengst van alle marketing activiteiten in kaart voor jouw E-commerce onderneming. Dankzij deze data kun je op kanaalniveau waardevolle inzichten creëren. Welke kanalen zorgen voor het meeste verkeer en de meeste verkopen. En nog belangrijker: welk kanaal zorgt voor het meest relevante verkeer. Ofwel: welk kanaal behaalt het hoogste conversiepercentage (aantal kopers / aantal websitebezoekers). Deze inzichten helpen je om te bepalen in welk kanaal je het beste kunt investeren voor maximaal rendement.

De data kan ook uitwijzen dat er voldoende bezoekers op je webshop arriveren, maar dat er relatief weinig aankopen worden gedaan ten opzichte van de huidige bezoekersaantallen. In dat geval is investering in de lay-out van de website voor conversieoptimalisatie (CRO) mogelijk effectiever dan een extra verkeersstroom via Google Ads (SEA) te genereren.

Waarom per direct Google Analytics implementeren?

Hoe meer data je hebt om je bevindingen op te baseren, hoe betrouwbaarder uitkomst. Dus, hoe eerder je begint met het verzamelen van data, hoe beter je vertrekpunt als je besluit om je webshop te laten groeien door te investeren in online marketing. Het maakt dus niet uit hoe kort je webshop live staat. Zodra de eenmalige implementatie is voltooid, start Google Analytics met het verzamelen van data. Elke dag dat je wacht met het implementeren van Google Analytics loop je waardevolle data mis. Zorg daarom dat je zo snel mogelijk aan de slag gaat met de implementatie.

Aan de slag met GA4

GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics en wordt in de praktijk al veelvuldig gebruikt. Ook is al bekend dat de oude variant GA3 - Universal Analytics - vanaf 1 juli 2023 ophoudt met data verzamelen. Het dringend advies voor alle ondernemers luidt: start direct met het implementeren van Google Analytics 4. Hoe je dat doet, lees je in dit V&A.

GA4 koppelen met je webshop

GA4 informatiereeks

Schrijf je in voor de GA4 informatiereeks krijg binnen vier dagen alle info in je mailbox.

ik wil me inschrijven

Maak je al gebruik van Universal Analytics en ben je benieuwd naar de grootste verschillen tussen Universal Analytics en GA4? Expert Jaïro van Phanum legt het je uit!