Pinterest Presents 2023: nieuwe mogelijkheden op Pinterest
Onlangs presenteerde Pinterest hun nieuwe features in het online event ‘Pinterest Presents’. In dit blog hebben we de highlights kort voor je samengevat!
Wat is er nieuw?
Eerst een rijtje nieuwe functies binnen Pinterest:
1. Filters
Het is voor de pinner mogelijk om de zoekopdracht te filteren op bijvoorbeeld huidtint of haarstijl. Door deze nieuwe feature wordt de pinner nog sneller en gemakkelijker geïnspireerd over precies waar hij of zij naar op zoek is.
Het mooie van alles is dat Pinterest deze filters op basis van AI voor jou maakt, hier hoef jij dus niets aan te doen!
2. Winkelaanbevelingen in de afbeelding
De buttons in de pin zorgen ervoor dat Pinterest gebruikers visueel vergelijkbare producten kunnen bekijken en kopen. Dit onderdeel wordt automatisch bepaald door Pinterest. Wil je als webwinkelier niet dat men een vergelijkbaar product bij andere winkels kan gaan kopen, dan kan je deze functie altijd uitzetten.
Hoe je dat doet? Dat vind je hier!
Wat je wel zelf kunt instellen binnen Pinterest is het taggen van producten onder je pin. Je voegt dan een vergelijkbaar artikel met het linkje naar de website toe. Een goede functie, wanneer je bedenkt dat zo’n 50% van de pinners een koopintentie heeft op Pinterest. Door deze functie komen pinners makkelijker en sneller tot een aankoop.
Hoe dit moet? Dat vind je hier!
Welke nieuwe features kan je de komende tijd verwachten?
Naast de features die nu al live staan, zijn er nog meer nieuwe features aangekondigd tijdens Pinterest Presents. Deze zijn alleen nu nog niet beschikbaar in Nederland, dus hier moeten we nog even op wachten.
1. Cut-outs & collages
Binnenkort is het mogelijk om producten uit pins te knippen om vervolgens van alle losse ‘cut-outs’ (knipsels) collages te maken. Daarnaast kan je alle losse items een link geven waardoor de producten meteen doorlinken naar de website waar het te koop is. Het maken van deze collages kan dus erg interessant zijn voor jou als webwinkelier om producten via collages extra te promoten.
2. Premiere Spotlight
Met Premiere Spotlight kunnen merken exclusief premium advertentieplaatsingen op het platform bezitten om hun campagne te promoten voor maximale zichtbaarheid. Pinterest breidt Premiere Spotlight nu uit van de zoekresultaten naar de homefeed (startpagina), zodat adverteerders gebruikers kunnen bereiken vanaf het moment dat ze Pinterest openen.
3. Showcase en quiz advertenties
Showcase-advertenties zijn nieuwe interactieve advertenties waarmee gebruikers de inhoud van een merk kunnen bekijken en verkennen door in de pin te swipen. Merken kunnen rijke, interactieve ervaringen creëren door het gebruik van kaarten en functies binnen het format.
Quiz-advertenties bieden personalisatie en plezier! Merken kunnen maximaal drie vragen per quiz opnemen om een leuke ervaring te creëren waar pinners door geïnspireerd worden en mee aan de slag kunnen gaan. Het is niet alleen leuk maar ook nuttig om meer informatie te achterhalen van de potentiële klant, net zoals in dit screenshot. Wellicht leidt de pin tot de richting van een aankoop?