01 mei 2019

Pinterest inzetten voor meer verkeer naar je webshop

Pinterest #verkopen
Arlette Dijkstra
Eigenaar | PinCreative Pinterest marketing

Met Pinterest kun je meer verkeer naar je website trekken, bouwen aan naamsbekendheid én een boost geven aan je verkopen. Hoe je dit het beste voor elkaar krijgt heeft veel te maken met het creëren van een goede en aantrekkelijke 'pin'. Hoe je dat doet, lees je in dit blog. Ik geef je 9 tips voor meer doorkliks!

Alle visuele beelden die je op Pinterest ziet, worden 'pins' genoemd. Aan zo'n pin kun je verschillende informatie toevoegen: een foto of video, URL, titel en omschrijving. Onderstaande afbeelding geeft weer hoe het toevoegen van een pin eruit ziet.

Voordat je aan de slag gaat met het maken van goedwerkende pins is het aan te raden een zakelijk account aan te maken op Pinterest. Heb je al een zakelijk account? Geweldig! Dan kun je gelijk aan de slag. Heb je nog geen zakelijk account? Via Pinterest is het heel gemakkelijk je te registeren.

Surprise! Ik ga gelijk met de deur in huis vallen; Pinterest is géén social media. Het is een online visuele zoekmachine. ‘‘De google van de afbeeldingen.’’ Gebruikers van Pinterest bewaren pins en klikken op pins, maar reageren zelden op pins. Daarnaast gaan gebruikers zelf op zoek naar inspirerende beelden. Ze zoeken letterlijk in de zoekbalk naar inspiratie. Jouw pins worden dan ook getoond aan zowel volgers als niet-volgers. Dit verhoogt natuurlijk het bereik van je pin! 

Om goed gevonden te worden in Pinterest is het gebruik van zoekwoorden daarom erg belangrijk. Zorg dat je goed onderzoek doet naar de meestgebruikte zoekwoorden en combinaties. Verwerk deze in de titel en omschrijving van je pin. 

Praktische tip: ga op zoekwoordonderzoek uit. Welke zoekwoorden zijn voor jouw webshop het belangrijkst?

Nu je weet dat Pinterest een online zoekmachine is kun je het ook op die manier gaan inzetten. Zorg dat jouw pins inspireren. Gebruikers op Pinterest zijn altijd op zoek naar dingen om te doen, te kopen, te maken of te proberen. Zorg dat jij content deelt die inspireert en aanzet tot actie. Verplaats je hierbij in jouw doelgroep, waar zoekt hij of zij naar? Pins die inspireren zorgen voor meer doorkliks naar je webshop.

Voor een visuele zoekmachine is het plaatsen van aantrekkelijk beeldmateriaal een must. Het beeldmateriaal moet scherp, helder en aantrekkelijk zijn. Afbeeldingen die hieraan voldoen, doen het goed op Pinterest. Afbeeldingen waarop gezichten te zien zijn, doen het minder goed. Houd hier rekening mee. 

We gebruiken onze mobiele telefoons steeds meer en ook Pinterest wordt 80% van de tijd geopend op een mobiel. Het gebruik van verticale afbeeldingen is daarom het best. Gebruik bij voorkeur een verhouding van 2:3 met een minimale resolutie van 735x1102. Op pins met deze verhouding wordt het vaakst geklikt. En dat is wat je uiteindelijk wil!

Een product laten zien is leuk, maar een product “in gebruik” werkt nog veel beter. Inspireer met mooie sfeerbeelden waarin het product daadwerkelijk in gebruik is. Gebruik afbeeldingen waarin mensen zich kunnen verplaatsen. Zodat ze nieuwsgierig worden en erop willen klikken voor meer informatie.

Overweeg om tekst toe te voegen aan een afbeelding. Daarmee laat je gelijk zien waar de pin over gaat. Dit kan een call-to-action zijn, een beschrijving van het product, productkenmerken of de titel van een blog waar de pin naar verwijst.

Voorbeelden van teksten die zorgen voor meer klik zijn:

  • Handig! Zo’n commode met lades
  • Ketting gemaakt van duurzaam materiaal
  • Ingrediënten van de plaatselijke boer
  • Surprise: een tas mét geheime vakjes
  • Ook beschikbaar in de volgende kleuren…
  • Dierproefvrij, vegan, organic, natuurlijk, veilig, etc.

Kies voor gedetailleerde omschrijvingen bij je pins. Vertel meer over jouw bedrijf, vertel over de aantrekkelijke kenmerken van hetproduct. Je kan ook altijd een call-to-action toevoegen aan het eind van de omschrijving. Verwerk daarin woorden zoals: ‘koop’, ‘vind’, ‘lees’ of ‘maak’.

Tip: lange tijd waren hashtags not-done op Pinterest. Maar dat is veranderd. Gebruik per pin aan het eind van de omschrijving maximaal 3 tot 5 hashtags. 

Je kunt ervoor kiezen om aan je pins subtiel je logo en huisstijl toe te voegen. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid en herkenbaarheid. Gebruik kleuren die bij jouw bedrijf passen en voeg subtiel je logo aan de afbeelding toe. Dit kun je doen in verschillende programma’s zoals Photoshop of Canva.

Zorg ervoor dat je altijd verwijst naar de juiste pagina op je website. Iedere pin heeft een ruimte voor een unieke url. Niks is vervelender dan op een pin klikken en er vervolgens achter komen dat er geen verwijzing naar een website is. Een gemiste kans! 

Tijd om aan de slag te gaan met Pinterest! Heel veel succes :-)

Over PinCreative

Toen Arlette 5 jaar geleden een babymerk startte kwam ze erachter dat je ook zakelijk heel veel met Pinterest kunt bereiken! Inmiddels is het haar missie om anderen te helpen om Pinterest in te zetten als marketingtool. Via PinCreative Pinterest marketing leert ze je hoe Pinterest meer verkeer naar jou website trekt en hoe je je conversie hiermee kunt verhogen. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.