12 januari 2018

Marketingtermen die je als starter moet weten

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

We kunnen ons voorstellen dat er veel (nieuwe) marketingtermen op je afkomen wanneer je een webwinkel begint, of zelfs wanneer je al een tijdje bezig bent. Daarom hebben we de meest gehanteerde marketingtermen voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

Bij affiliate marketing worden de affiliates (bijvoorbeeld partners of andere websites), met een vergoeding beloond voor de verkregen verkopen of leads. Affiliates realiseren dit door jouw dienst of product te promoten, bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties. Ze sluiten zich aan bij een zogenaamd 'affiliate netwerk', die tussen de adverteerder en de website beheerder bemiddelt.

Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van -unieke- content (teksten, afbeeldingen, video’s etc.) die waardevol en relevant is voor je doelgroep. Goede content draagt bij aan een betere vindbaarheid binnen Google (SEO).

Je spreekt van een conversie als een websitebezoek is omgezet naar een bepaald doel; zoals het verrichten van een aankoop, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het inschrijven voor een cursus. Voor webwinkeliers gaat het natuurlijk hoofdzakelijk over verkopen als het gaat over conversie.

Cookies zijn bestandjes die gebruikersinstellingen van je bezoeker opslaan. Aan de hand van deze bestandjes kun je het surfgedrag van je bezoeker volgen (via Google Analytics) en gericht advertenties plaatsen. In sommige gevallen is het verplicht om een cookiemelding te plaatsen in je shop. In dit support item vertellen we je meer over hoe je voldoet aan de cookiewet.

E-commerce of e-business is de verzamelnaam voor kopen en verkopen via internet, bijvoorbeeld de aankoop van een product in een webwinkel. Vaak worden ondersteunende activiteiten zoals het afhandelen van online betalingen, distributie en online marketing ook als onderdeel van e-commerce gezien.

Google AdSense is een dienst waarmee sitebeheerders de mogelijkheid hebben om betaald te worden voor het plaatsen van relevante advertenties op hun site. Denk aan een advertentie voor t-shirts op een mode site. Wanneer een bezoeker een advertentie op hun website aanklikt, krijgen ze betaald (CPC of CPM).

Bij Google AdSense kun je gericht advertenties plaatsen op sites die betrekking hebben op jouw product. Afbeelding: Google

Met Google Adwords kun je als bedrijf adverteren binnen de zoekresultaten van Google. Deze advertenties verschijnen aan de boven- en onderzijde van de organische zoekresultaten (SEA). De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden die je zelf definieert. Ook adverteren via het Display Netwerk en YouTube, valt onder Google AdWords. Google AdWords werkt met het vergoedingsmodel CPC.

In dit blog item lees je meer over de basis van Google AdWords.

Met Google AdWords kun je advertenties plaatsen boven (en onder) de organische, onbetaalde zoekresultaten. Afbeelding: Google

Google Analytics is de gratis tool van Google om statistieken zoals de herkomst, handelingen en de bezochte pagina’s van je bezoekers te meten en te analyseren. Op basis van deze informatie kun je online marketing campagnes opzetten en/of je site aanpassen aan het gedrag van bezoekers.

In dit blog item (deel 1 van 3) leggen we uit hoe je Google Analytics instelt voor jouw webshop.

Google Display Netwerk (GDN) is een verzameling van meer dan twee miljoen (!) websites die zijn aangesloten bij Google. Deze sites hebben ruimte gereserveerd voor advertenties (Google AdSense). Binnen het display netwerk kun je targetten op content, onderwerp, leeftijd of interesses. Deze gegevens kun je halen uit Google Analytics.

Google Trends is een tool die je helpt om een content marketing strategie te ontwikkelen. Het zorgt ervoor dat jouw content op het juiste moment op de juiste plek getoond wordt in de zoekmachines. Het is vooral nuttig om inzicht te krijgen in hoe zoekwoorden zich ten opzichte van elkaar verhouden en om trends (bijvoorbeeld op basis van seizoen, actualiteit, etcetera) en veranderingen in zoekgedrag te ontdekken.

In dit blog lees je hoe je Google Trends inzet om bezoekers aan te trekken met slimme landingspagina's.

Google Shopping is een advertentiedienst van Google waarbij zowel een productafbeelding, titel, prijs en winkelnaam worden getoond. Het zijn de advertenties die boven of rechts van de Google AdWords advertenties worden getoond. 

In dit blog vertellen we je meer over deze tool en leggen we uit hoe Google Shopping werkt.

Bij Google Shopping advertenties worden artikelafbeelding, prijs en winkelnaam getoond. Afbeelding: Google

Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. De afzender van de lead kan vanwege deze interesse gezien worden als een potentiële klant. Soms lopen aanvragen op niks uit, maar sommigen kunnen eindigen in een verkoop. Leads kunnen binnenkomen via bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier of het achterlaten van een e-mailadres.

Links zijn links van andere websites naar jouw shop. Deze verwijzingen zijn een graadmeter voor Google om te zien hoe populair jouw site is (linkpopulariteit) wat weer bijdraagt aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Dit hangt samen met linkbuilding.

Het verkrijgen van waardevolle links op externe websites naar jouw pagina’s. Dit is een cruciaal onderdeel van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Linkbuilding hangt samen met PageRank. In dit blog item lees je hoe je linkbuilding toepast in de praktijk.

Metatags zijn onzichtbare elementen met informatie (voor bijvoorbeeld zoekrobots) over de inhoud van een website of pagina. Bijvoorbeeld de meta title (pagiantitel) en meta description (het stukje tekst dat in de zoekresultaten getoond wordt onder je URL) Hier lees je hoe je zelf metatags toevoegt.

PageRank is een methode om pagina’s te ordenen op basis van populariteit. Dit zorgt ervoor dat de meest relevante en hooggewaardeerde websites bovenaan de resultatenpagina komen te staan, in plaats van op alfabetische volgorde. Oftewel, hoe meer er vanuit andere websites naar een pagina wordt verwezen, hoe hoger de PageRank van die pagina.

Bij targetting worden advertenties zo goed mogelijk gericht aan de personen waarvoor ze interessant zijn. Targeting kan onder meer worden gebaseerd op iemands interesses naar aanleiding van internetpagina's die hij of zij eerder heeft bezocht (behavioral targeting), de pagina-inhoud die wordt bekeken (contextual targeting) of op het feit dat een bezoeker eerder op de site van de adverteerder is geweest (retargeting).

Search Engine Advertising, ofwel: zoekmachine adverteren. Dit zijn betaalde advertenties die in Google bovenin en aan de onderzijde weergegeven worden (zie Google AdSense en Google AdWords)

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) en heeft te maken met het voortdurend verbeteren van je pagina’s, met als doel om een hogere positie in de zoekmachines te verkrijgen. Hierbij gaat het om de natuurlijke, gratis verkregen zoekresultaten: de organische zoekresultaten. Zoekmachineoptimalisatie begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden
 
In dit blog item lees je hoe je SEO toepast op je webwinkel.

SEO proof Google

"SEO staat voor Search Engine Optimization en heeft te maken met het voortdurend verbeteren van je pagina’s, met als doel om een hogere positie in de zoekmachines te verkrijgen."

Unique Selling Point: de onderscheidende eigenschap(pen) die meerwaarde biedt/bieden aan je consument en je onderscheiden ten opzichte van concurrenten in de markt.

Adverteren en affiliate marketing kennen verschillende soorten vergoedingen:

  • Cost Per Action (CPA): Een vergoeding voor als een doorgestuurde bezoeker overgaat tot een actie op de site van de adverteerder
  • Cost Per Click (CPC): De prijs die wordt betaald per klik op een advertentie. Je betaalt alléén als er op je advertentie wordt geklikt
  • Cost Per Lead (CPL): Hierbij krijg je een vergoeding als een bezoeker persoonsgegevens achterlaat. Een lead is bijvoorbeeld een informatieaanvraag of een nieuwsbriefinschrijving
  • Cost Per Mille (CPM): Je betaalt een afgesproken prijs per 1000 vertoningen van een advertentie
  • Cost Per Sale (CPS): Een CPS-vergoeding wordt uitgekeerd als een doorgestuurde bezoeker overgaat tot een transactie
  • Click Through Rate (CTR; doorklikratio): De verhouding tussen het aantal mensen dat een advertentie of zoekresultaat ziet en het aantal dat daadwerkelijk doorklikt

Woord(combinatie) waar je met jouw webpagina op wilt ranken; het zijn de woorden waarop je in Google gevonden wilt worden. Voor zoekwoorden wordt ook wel de Engelstalige benaming keywords gebruikt. In dit blog lees je hoe je de juiste zoekwoorden kiest voor jouw shop.

Is er een onderwerp waar je graag mee over zou willen weten? Laat het ons weten in de comments :)

New call-to-action

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.