07 oktober 2015

Hoger in Google - SEO op je webshop toepassen

Christian Waijers
Marketing | Mijnwebwinkel

In het vorige blogitem legde ik uit hoe je de juiste zoekwoorden voor je webshop kiest. Als je dit nog niet gelezen hebt, doe dit dan eerst. Want zoekwoorden vormen de basis voor vrijwel alles wat je verder aan SEO gaat doen. In dit artikel laat ik zien hoe je de gevonden zoekwoorden gebruikt om jouw pagina’s te optimaliseren voor Google.

Ik start met het herhalen van de begrippen uit het vorige artikel:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Alles wat je doet om de positie van jouw webwinkel(pagina's) in zoekmachines zoals Google te verhogen
  • On-page SEO: Alles wat je op je eigen website kunt doen, zoals de techniek, teksten, afbeeldingen, etcetera
  • Off-page SEO: Dit gebeurt buiten je site en is vooral het verzamelen van links
  • Zoekwoorden: Woorden waar jij op gevonden wilt worden (dit heet ‘ranken’). Het zijn de woorden waarop je denkt dat mensen in Google naar jouw producten zoeken

Om de positie van een pagina in de zoekresultaten te bepalen, probeert Google vooral de volgende twee vragen te beantwoorden:

•    Relevantie: Hoe goed past de pagina bij de zoekintentie van de gebruiker?
•    Autoriteit: Hoe belangrijk is de pagina vanuit het oogpunt van andere bezoekers?

Relevantie is voor Google dus heel belangrijk. Deze wordt vooral bepaald door de content op de betreffende pagina, maar ook door de content op de rest van de site. 

Gaan veel pagina’s (of zelfs de hele website) over een specifiek thema, dan wordt de relevantie van elke afzonderlijke pagina over dat onderwerp voor Google groter. Het verkopen van één soort product heeft dus voordelen.

Als er veel verschillende webpagina’s even relevant zijn voor een zoekopdracht, dan moet Google bepalen welke voorrang krijgen. Hierbij speelt autoriteit een hoofdrol. Autoriteit wordt vooral bepaald door (externe) links naar jouw website. De gedachte is: als er vaak naar een website wordt gelinkt, is het vast een waardevolle site. Dit wordt linkbuilding genoemd. In het volgende artikel gaan we hier dieper op in.

Goede, relevante content is dus belangrijk, en niet alleen voor SEO. Als je jouw pagina’s op een aantrekkelijke manier presenteert, met mooie afbeeldingen en duidelijke productinformatie, zullen je bezoekers sneller iets kopen. En daar gaat het uiteindelijk om.

Voordat we aan de slag gaan met de content van de pagina’s, bepalen we eerst waar we ons op gaan focussen. We hebben twee opties:

  • Plan A: Met brede zoekwoorden kies je ervoor om zoveel mogelijk bezoekers naar je site te trekken. Je gaat voor zoekvolume
  • Plan B:  Met specifieke zoekwoorden richt je je op een kleine groep koopgerichte bezoekers. Je gaat voor conversie

Feitelijk is het niet zozeer een keuze, maar meer een constatering: 

Zit je in een markt waar de online concurrentie enorm hoog is (wat helaas voor de meesten van jullie geldt), dan ga je voor plan B. Je richt je dan vooral op productpagina’s.

Heb je een uniek productaanbod of zit je in een niche en verkoop je uitsluitend één producttype? Dan heb je geluk. Jij kunt zowel op categoriepagina’s als productpagina’s ranken, ofwel plan A.

Het is dus een soort paradox. Met een breed productaanbod ga je voor specifieke zoekwoorden en met een specifiek productaanbod ga je juist voor brede zoekwoorden. 

Een uniek productaanbod heeft veel voordelen. Ook voor SEO.

Weet je niet wat op jou van toepassing is? Typ in Google voor elke productgroep het zoekwoord, gevolgd door ‘kopen’ en begin en eindig met een quote-teken (“ ”). Dit laatste zorgt ervoor dat Google specifiek naar beide woorden aaneengesloten zoekt. 

De concurrentie is hoog als:

  • Er heel veel resultaten zijn (tienduizenden tot honderdduizenden)
  • Het zoekwoord bijna overal in de titels (blauwe tekst) voorkomt
  • Je veel AdWords advertenties ziet 

 

Bepaal afhankelijk van je productaanbod de juiste zoekwoordstrategie

Ook de zoekwoordplanner uit het vorige artikel geeft een goede indicatie van de concurrentie.

Omdat de meesten zich zullen richten op productpagina’s, starten we daarmee. Hebben we het over pagina’s optimaliseren, dan gaat het vrijwel altijd over de content: tekst, afbeeldingen en video.

Als het goed is weet je inmiddels welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor je productpagina’s. Nu gaan we deze in de content verwerken.

Op volgorde van belangrijkheid moeten zoekwoorden in elk geval voorkomen in:

  1. De paginatitel
  2. De URL van de pagina
  3. Het kopje (de heading, of h1) met de artikelnaam
  4. De artikelomschrijving 
  5. De artikelafbeeldingen

Voor Google zijn dit de voornaamste manieren om te zien of de pagina relevant is voor de zoekterm.

Deze productpagina is geoptimaliseerd voor het zoekwoord 'mooie theepot'

De productpagina hierboven heeft als voornaamste zoekwoord mooie theepot. Zoals je ziet is het zoekwoord op alle belangrijke plekken verwerkt.

De artikelnaam speelt hierbij een hoofdrol. Deze wordt namelijk gebruikt voor de opbouw van de paginatitel en URL, maar ook voor het kopje (h1) en alle artikelafbeeldingen. Daar wordt het zoekwoord namelijk verwerkt in de 'alt tag' van de afbeelding. Deze zie je alleen in de code van de pagina.

 

De 'alt tag' of 'alt tekst' bij een afbeelding is belangrijk voor SEO

Kortom, verwerk het zoekwoord altijd in de artikelnaam.

Behalve in de artikelnaam wil je het zoekwoord ook minstens één keer in de ‘artikelomschrijving’ gebruiken. Probeer er ook een synoniem of variant in te verwerken. In dit voorbeeld is dit ‘prachtige theepot’.

Je hoeft niet steeds het hele zoekwoord te gebruiken. Een deel ervan zoals ‘theepot’ draagt ook bij aan de relevantie. Ook hoef je je niet tot één zoekwoord te beperken. Deze pagina is bijvoorbeeld ook erg relevant voor het zoekwoord theepot van bloomingdale.

Zorg ervoor dat je dit consequent bij al je productpagina’s toepast.

Voor categoriepagina’s gelden in grote lijnen dezelfde regels bij het plaatsen van de zoekwoorden.

We willen de zoekwoorden in elk geval terug zien in:

  1. De paginatitel
  2. De URL van de pagina
  3. De meta description van de pagina
  4. Het kopje (de heading, of h1) 
  5. De tekst op de pagina
  6. De producten op de pagina

Webshop bureaustoelenkopen.nl zit in een zogenaamde ‘niche’. Ze verkopen uitsluitend bureaustoelen en hebben daarmee een prima mogelijkheid om ook een hoge zoekpositie te halen op categorie zoekwoorden.

Webshop bureaustoelenkopen.nl heeft voor elk merk een aparte categoriepagina

Bureaustoelenkopen.nl heeft het helemaal begrepen. Voor elk merk bureaustoelen hebben ze een aparte categoriepagina gemaakt. 

Net zoals de artikelnaam bij productpagina’s, speelt de paginanaam bij categoriepagina’s een grote rol. Deze wordt namelijk opgenomen in de URL. Standaard is de paginatitel dan ook gelijk aan de paginanaam. 

Bij het bewerken van een pagina, kun je in het tabblad ‘metadata’ de paginatitel aanpassen. Ook kun je hier een zogenaamde meta description invoeren. Deze tekst zie je niet op de pagina terug, maar vormt de omschrijving van de pagina in de zoekresultaten van Google.

Het veld ‘meta keywords’ kun je gerust leeglaten. Zoekmachines kijken hier al een poosje niet meer naar.

Ook het kopje (de h1 heading) wordt automatisch ingevuld vanuit de paginanaam. In het menu pagina instellingen kun je dit desgewenst uitzetten. Je kunt dan bij het bewerken van de pagina zelf een h1 invoeren.

Categoriepagina’s lenen zich er prima voor om te beginnen met een introductietekst. Hierin kun je dan je zoekwoorden plaatsen. Bij deze categoriepagina is het hoofdzoekwoord comforto bureaustoelen, maar ook comforto bureaustoel en bureaustoel comforto zijn belangrijke zoekwoorden.

Bureaustoelen.nl heeft de zoekwoorden uitgebreid in de content verwerkt. Ze variëren met de woordvolgorde en hanteren het synoniem ‘kantoorstoelen’. 

En omdat dit een pagina is voor de categorie ‘Comforto bureaustoelen’ kan het bovendien niet anders, of alle producten bevatten het woord comforto.

seo webshop - categoriepagina alternatief

Met een alternatieve artikelweergave kun je meer productinformatie tonen

Bovendien kun je door twee verschillende artikelweergaven te tonen, extra productinformatie tonen. En daar kunnen natuurlijk weer zoekwoorden in worden verwerkt.

Dat bureaustoelenkopen.nl er goed aan heeft gedaan om voor elk merk categoriepagina’s aan te maken blijkt wel. Het zijn termen die zeker verkeer binnenhalen.

seo webshop - zoekwoordplanner inschatting comforto

Verwachte zoekvolume volgens de Google zoekwoordplanner

En de resultaten mogen er zijn. De concurrentie op het zoekwoord comforto bureaustoel is enorm, dat blijkt wel uit het extreem hoge voorgestelde bod. Toch weet de site een 4e plek te behalen in Google. Erg knap!

Handig om te weten: De blauwe tekst is de paginatitel, de groene tekst is de URL en daaronder staat de meta description.

seo webshop - zoekresultaat comforto bureaustoel

Zoekresultaat voor 'comforto bureaustoel' in Google

Pas je deze webshop SEO op de juiste manier toe dan heb je een goede basis voor een hoge positie in Google!
 

Andere artikelen uit deze blog-reeks:

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.