06 februari 2019

Webwinkel beginnen: Hoe trek je klanten naar je webshop?

bezoekers #traffic
Faya Pijpers
Marketing | Mijnwebwinkel

Je bent net je webshop begonnen en staat te popelen om te verkopen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen jóuw (gloednieuwe) webshop vinden? En dat ze hun geld bij jóuw shop gaan uitgeven? Gelukkig zijn daar genoeg manieren voor, zowel gratis als betaald. Alsjeblieft: 7 tips!

Ben jij je aan het oriënteren op het starten van een webshop? Lees dan ook de blogs 'Welk product moet ik verkopen? 8 Tips!' en 'Hoe bepaal je de prijs voor je producten?'.

Je hebt er vast al met een aantal vrienden of familieleden over gesproken: de opening van je webshop! En je kunt niet wachten om het de rest te vertellen. Thanks to social media verspreid je gemakkelijk en snel dit nieuws. Upload jouw bericht (met screenshot van je webshop of een leuke foto van de producten die je verkoopt) met een link naar je shop. Maak het bericht super persoonlijk voor de extra gunfactor en vergeet niet de status van deze post op ‘openbaar’ te zetten zodat je vrienden het kunnen delen. Misschien verkoop je al één van je eerste producten in je eigen omgeving.

Tip: plaats je bericht ook in relevante Facebook groepen, zoals Je eigen webshop?! en Webshop Academy CLUB. Hierin zitten misschien wel concullega's die jouw product willen inkopen om via hun eigen shop te verkopen.

Deze optie is vergelijkbaar met de voorgaande tip en heeft ook betrekking op social media. Want naast een bericht op je persoonlijke kanalen, kun je via verschillende kanalen ook een bedrijfspagina aanmaken waarop je berichten kunt plaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook en Instagram.

Het voordeel van een bedrijfspagina ten opzichte van een persoonlijke pagina is dat je jouw berichten zowel via Facebook als via Instagram kunt promoten. Deze advertenties kosten geld, maar zijn vaak wel effectief. Je kunt namelijk heel specifiek richten op jouw doelgroep, wat de kans op verkopen vergroot. Zo kun je selecteren op onder andere locatie, leeftijd, geslacht en interesses.

Schrik niet, adverteren via social media is ook beschikbaar voor de kleine budgetten: het kan al vanaf 1 euro per dag. Lees hier meer over adverteren via Instagram.

Verschillende Instagram advertenties

Deze tip kun je gebruiken als je een gebruiksvoorwerp verkoopt, zoals kleding, schoenen, sieraden of tassen. Een product dat anderen kunnen zien terwijl jij het gebruikt. Bijvoorbeeld een portemonnee die tijdens een aankoop wellicht door andere klanten wordt gezien. Bij interesse en vragen vertel jij natuurlijk super enthousiast dat jij het in jouw shop verkoopt. Als eigenaar of eigenaresse ben je natuurlijk ambassadeur van je eigen shop. Nog beter zou zijn als je ze er een visitekaartje bij kunt geven.

Je kunt natuurlijk ook influencers betrekken bij je marketingplan. Zij worden vaak nauwlettend in de gaten gehouden als het aankomt op nieuwe aankopen. Lees alles over het inzetten van influencers voor je shop

Om je product nog meer onder de aandacht te brengen kun je natuurlijk ook fysiek verkopen op bijvoorbeeld een markt, beurs of event. Zorg ervoor dat in je kraam niet alleen je producten, maar ook je merk goed zichtbaar is. Dit maakt het gemakkelijk voor potentiële kopers om je goed terug te vinden. Lees 10 handige tips voor een succesvolle beursdeelname!

Had jij al een fysieke winkel voordat je startte met je shop? Dan kun je jouw huidige klanten in de winkel of per mail (als je gebruikmaakt van klantaccounts) op de hoogte stellen van je nieuwe online shop.

Als jij jouw webshop net geopend hebt, sta je waarschijnlijk nog niet heel hoog in de zoekresultaten van Google. Dit komt omdat je shop nieuw is en Google hem nog moet indexeren. Daarom kun je ervoor kiezen om op (voor jou) relevante zoekwoorden te adverteren, zodat jouw webshop tóch hoger in de resultaten komt wanneer een potentiële klant die specifieke woorden bij Google intypt.

Klinkt dit als hogere wiskunde? Spijker je Google AdWords kennis bij met het blog De basis van Google Adwords

Een voordeel van een blog voor je webshop: je kunt zo (gratis) je vindbaarheid in zoekmachines verbeteren (SEO, check!). Hierdoor kun je bezoekers, die zoeken op relevante zoekwoorden, via Google bereiken. Als je ieder blog linkt naar relevante artikelen die in je shop staan, verhoog je de kans op verkopen. Hier lees je hoe je een blog maakt voor je webshop.

Geen zin of tijd om zelf een blog bij te houden? Benader dan andere websites, waar jouw doelgroep zich bevindt, met de vraag of ze gastblogs willen plaatsen. Deze waardevolle links zorgen enerzijds voor bezoekers naar je webwinkel, en anderzijds zijn ze goed voor je positie in de zoekresultaten. 

Free publicity is het genereren van publiciteit, zonder hiervoor te betalen. Ga eens op zoek naar (lokale) kranten, tijdschriften of blogs waarin jij als geïnterviewde jouw verhaal vertelt over jouw webshop. Let wel op dat je bericht relevant is en stuur grote, duidelijke afbeeldingen mee, anders zal het niet geplaatst worden. 

Als je dan eindelijk een bezoeker op je website hebt, wil je natuurlijk dat hij gaat kopen. Anders kom je nooit aan die eerste sales! Door een openingsactie verleid je je eerste bezoekers tot een aankoop. Denk aan gratis verzending, een korting of een gratis product bij de eerste bestellingen om potentiële kopers te triggeren bij jou te kopen. Het zou zonde zijn als je bezoeker zonder aankoop je webshop verlaat. 

En de bonustip: geef niet op!

Als je net begonnen bent kan het moeilijk lijken om je eerste sales te verkrijgen. Een succesvolle winkel zet je dan ook niet op in één dag, week of maand maar vergt tijd. Na een tijdje zul je zien dat je energie zich uitbetaald en merk je vanzelf welke middelen het beste werken voor jou.

Veel succes met jouw eerste verkopen!

Wil jij ook een webwinkel beginnen?

Start gratis
Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.