24 maart 2016

De basis van Google AdWords

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Vorige week legde ik je een aantal van de belangrijkste marketingtermen uit. Eén daarvan was Google AdWords. In dit item ga ik dieper in op de basis van deze advertentietool: wat is het, waarom zou je het gebruiken en hoe werkt het?

Google AdWords is een programma voor online adverteren dat je helpt om (nieuwe) bezoekers naar je site te trekken en meer verkopen te genereren. Advertenties van Google AdWords worden alleen getoond aan degenen die op zoek zijn naar jouw product en exact op het moment dat zij hiernaar zoeken.

Advertenties via Google AdWords zijn de eerste en de laatste zoekresultaten die op een pagina worden getoond. De onbetaalde, organische resultaten staan ertussenin. Je kunt de advertenties herkennen aan het gele labeltje met de tekst 'Adv.' of 'Advertentie'. Voorheen stonden ze trouwens rechts op de pagina. Ook advertenties via Google Shopping, websites via het Display Netwerk en YouTube vallen onder Google AdWords.

Een voorbeeld van een AdWords advertentie: een betaald zoekresultaat boven de onbetaalde, organische zoekresultaten. Afbeelding: Google

Geografisch adverteren
Met Google AdWords kun je jouw advertenties laten weergeven via verschillende apparaten en in bepaalde landen, regio's, plaatsen, of binnen een bepaalde afstand van je fysieke winkel.

  • De advertentie verschijnt exact op het moment dat mensen zoeken
  • Bezoekers zijn gericht op zoek naar jouw dienst of product en zijn dus meer betrokken dan een willekeurige bezoeker
  • Je betaalt alleen als er op je advertentie wordt geklikt: Cost Per Click (CPC-model)
  • Je kunt de resultaten van je advertenties meten

Je adverteert bij Google Adwords op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn de woorden of woordcombinaties die jij verwacht dat mensen intypen om een product of dienst te zoeken. Zodra bij een zoekopdracht een woord(combinatie) in jouw AdWords campagne voorkomt en jouw campagne instellingen dit toelaten, wordt jouw advertentie getoond. Het is dus belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te doen.

Hoe hoog je advertentie komt te staan tussen de zoekresultaten wordt bepaald door de kwaliteitsscore en de maximale CPC. 

Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore hangt vooral af van deze drie factoren:

  • Relevantie ten opzichte van de zoekopdracht: komen de woorden waar je op adverteert terug in je advertentie? Google beloont relevante adverteerders omdat zij zorgen voor een uitstekende gebruikerservaring 
  • Link tussen landingspagina en de zoekopdracht: komt de inhoud van de landingspagina (pagina waarop je terechtkomt als je op de advertentie klikt) overeen met de zoekopdracht? Adverteer je met het zoekwoord ‘sneaker’ omdat dit een populair product is, maar verkoop je tuinaccessoires, dan is dit niet relevant en zal Google dit niet waarderen
  • De Click-through Rate: de verhouding tussen het aantal mensen dat een advertentie ziet en het aantal dat daadwerkelijk doorklikt. Dit is de belangrijkste pijler om te kijken of je advertentie succesvol is; des te hoger de CTR, des te relevanter Google denkt dat jouw advertentie is (anders zouden er niet zoveel mensen op klikken)

Hoe hoger de kwaliteitsscore van je advertentie, hoe lager de kosten. Streef dus naar een 10, want met een kwaliteitsscore van een 7 of lager scoor je volgens Google ondermaats.

Maximale CPC (biedingsysteem)
Wie het hoogste biedt (per klik) maakt de meeste kans op een vertoning. De prijzen verschillen daarbij per zoekwoord; hoe populairder de zoekterm, hoe duurder de klik. Tip: Soms is het goedkoper en efficiënter om een synoniem te gebruiken.

De berekening van je advertentiepositie. Afbeelding: Google

Budget bepalen
Als je jouw zoekwoorden in kaart hebt gebracht, bepaal dan je budget: de maximale kosten per klik en (eventueel) een dagbudget. Het dagbudget zorgt ervoor dat je advertenties worden stopgezet zodra je dit bedrag hebt bereikt. Via deze link kun je direct aan de slag met adverteren. Wil je Google Adwords gaan gebruiken? Dan krijg je meteen een leuk cadeautje, namelijk €75,00 gratis advertentietegoed bij besteding vanaf €25,00.

Campagne instellen en advertentie(s) maken
Je kunt nu meteen beginnen met het instellen van een nieuwe campagne en één of meerdere advertenties binnen die campagne. Bedenk de inhoud van je advertentie(s), een passende kop en een duidelijke omschrijving. Het voordeel van meerdere advertenties binnen één campagne is dat je kunt kijken welke advertentie het beste werkt en welke je beter kunt verwijderen. Je kunt zelf kiezen op welke locaties en platformen je wilt adverteren (in de zoekresultaten van Google, of via YouTube, Google Maps of Gmail).

Je kunt per advertentie zien hoe vaak erop geklikt is en zelfs welk percentage van deze AdWords-bezoekers een aankoop doet. Deze resultaten kun je op elk gewenst moment bekijken door in te loggen op je Google AdWords-account. Ook ontvang je maandelijks een overzicht met alle belangrijke statistieken en cijfers. Aan de hand van de verzamelde gegevens kun je jouw advertentie(s) op ieder moment aanpassen voor een betere prestatie. Bijvoorbeeld door zoekwoorden aan te passen of te verwijderen.

In dit blog heb ik vooral de basis behandeld. Wanneer je aan de slag gaat met Google AdWords zul je zien dat er nog veel meer mogelijk is. Mocht je ergens tegenaan lopen dat heeft Google een uitgebreid helpcentrum (Engelstalig) waar je terecht kunt. Soms is het slim om Google AdWords (deels) uit te besteden aan een marketingbureau. Zo'n bureau kan een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor je doen en je helpen alles goed in te stellen.

Google Kennisevent

Sinds kort organiseren we in samenwerking met Google en onze marketingpartner Daar[om] het ‘Beter zichtbaar in Google kennisevent’. Tijdens dit event gaan we dieper in op hoe mensen zoeken en hoe je meer rendement uit je shop kunt halen. Houd onze site in de gaten voor meer informatie.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.