7 webshop en e-commerce trends in 2024
Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat het tijd is om vooruit te blikken op alle verwachte trends en ontwikkelingen in e-commerce land. Als webshop eigenaar is het namelijk erg belangrijk om op de hoogte te blijven van al het nieuws om niet achter te raken op je concurrentie. Wij hebben hieronder de 7 belangrijkste webshop en e-commerce trends en ontwikkelingen op een rijtje gezet.
1. Mobile first
In 2023 zijn er 290% meer mobiele aankopen gedaan dan in 2018. En ook in 2024 zal deze trend zich verder voortzetten. Er zijn zelfs al webshops die ‘mobile only’ verkopen. Dat raden wij op dit moment nog niet aan, aangezien er nog steeds veel mensen zijn die via desktop zoeken en bestellen. Blijf je webshop wel optimaliseren voor de mobiele bezoeker. Heb je bijvoorbeeld een aanpassing gedaan, check dan meteen hoe dit op je smartphone eruit ziet en of het fijn werkt. Twijfel je hoe je iets in moet richten, omdat het er op mobiel of desktop nét niet mooi uitziet? Check dan de data in GA4 om te zien hoeveel bezoekers via mobiel en via desktop op jouw webshop komen. Dan kan je voor nu de beste beslissing maken op basis van je eigen data.
2. Retentie marketing
Met de komst van meer en meer nieuwe webshops, wordt klantbehoud steeds belangrijker. Hoe kan je daarvoor zorgen? Bijvoorbeeld door je klantenbestand uit te bouwen en e-mails te versturen, retarget campagnes op te zetten op social media of een uniek spaarprogramma in te richten.
Ook de post purchase experience wordt hierin steeds belangrijker. De naam zegt het al: alles wat je doet na een aankoop in je webshop. Denk aan een snelle klantenservice als er vragen zijn, snelle verzending, makkelijk retourneren, een geautomatiseerde follow-up van relevante e-mails, etc. Dit is ontzettend belangrijk voor de klanttevredenheid en -loyaliteit én zal ervoor zorgen dat klanten nog eens bij je terugkomen.
3. Artificial Intelligence (AI)
Je hebt het waarschijnlijk al 100 keer voorbij zien komen, maar AI zal ook in 2024 steeds verder groeien. Misschien is het nu nog een ver-van-je-bed-show, maar er zijn al heel wat mogelijkheden om AI in te zetten voor je webshop. Denk bijvoorbeeld aan het versnellen van je klantenservice in de vorm van een chatbot of het tonen van gepersonaliseerde aanbiedingen. Enkele van onze partners bieden op dit moment al tools aan om je webshop te optimaliseren door middel van AI:
- Wiqhit maakt het voor elke webshop mogelijk om een gepersonaliseerde shopervaring te bieden. Denk aan perfect getimede en relevante berichten die helemaal aansluiten bij de mindset van je bezoeker, zoals het laten zien van positieve reviews, hoeveel mensen je al voor waren of het tonen van vergelijkbare producten. De software is in Nederland ontwikkeld en binnen enkele minuten te installeren in je webshop.
- SizeBuddy is gericht op kledingwinkels en biedt een tool aan dat nauwkeurig de maat voorspelt op basis van wat klanten nu dragen. Door de eenvoudige integratie via Google Tag Manager creëer je een naadloze en persoonlijke winkelervaring. Hierdoor verminder je retourzendingen en neemt je klanttevredenheid toe.
4. Quick commerce
Na de pandemie en de komst van bedrijven als Getir en Flink, zijn klanten steeds meer verwend op het gebied van een snelle levering. En dat geldt niet alleen voor bestellingen, maar ook voor je klantenservice. Mensen verwachten snel een antwoord op hun vraag, anders zijn ze weg naar de concurrent.
Laat je inspireren met 80+ inhaakdata!
5. Social selling
Ook het verkopen via social media zal in 2024 nóg groter worden. Social media, voornamelijk Instagram en TikTok, wordt namelijk steeds meer gebruikt als de nieuwe zoekmachine. En social commerce maakt het daarna meteen mogelijk om mensen direct op het platform te laten bestellen. Omdat de platforms hier steeds verder in blijven innoveren, wordt het verkopen daarom steeds makkelijker. Denk aan het taggen van je producten, het aanmaken van een verkoopcatalogus en het opzetten van gepersonaliseerde retargeting campagnes. Hiermee vergroot je ten eerste je bereik, maar het laat ook direct je verkopen stijgen.
Ook de manier waarop je je producten presenteert wordt daarom steeds belangrijker. UGC (User Generated Content) staat in Europa nog in de kinderschoenen, maar zal in 2024 een enorme vlucht nemen. Dit is content waarbij klanten (of content creators) jouw producten gebruiken en hier bijvoorbeeld een reel of tiktok van maken. Het verschil met influencer marketing is dat je hierbij gebruikmaakt van het bereik van de influencer, terwijl je bij UGC zelf de content post. Je kan zelf op zoek gaan naar content creators of een kijkje nemen op contentplatformen als fiverr.
6. Duurzaamheid
Het is niet langer meer de vraag óf je aan deze trend meedoet, maar hoe. Webshops hebben namelijk een grote ecologische voetafdruk door de productie van goederen en het verzenden van pakketten. Toch kan ook het hebben van een webshop een stuk duurzamer. Vraag je je af hoe? Door milieuvriendelijke verpakkingen te gebruiken, kijken of je aan recycling kan doen, het verkopen van duurzame producten en afspraken maken met duurzame verzendpartijen, zoals Budbee, Homerr of Cycloon.
Een andere trend die hierop aansluit is re-commerce: het aanbieden van tweedehands artikelen of producten die zijn geretourneerd. Hierdoor verminder je afval en draag je bij aan een circulaire economie. En dat niet alleen, het draagt natuurlijk ook bij aan je omzet! Deze vorm van duurzaamheid is enorm groot geworden door de krimpende economie het afgelopen jaar. Steeds meer mensen zijn tweedehands gaan kopen, omdat het enorm in de kosten scheelt. Interessant om eens te kijken of je hier met jouw webshop op in kan spelen.
7. Data driven marketing
Door de steeds sneller veranderende e-commerce wereld wordt data driven marketing steeds belangrijker. Veranderende klantbehoeften, focus op experience, meer personalisatie. En met het verdwijnen van third party cookies wordt je dat niet makkelijker gemaakt. Ga je daarom volgend jaar focussen op het verzamelen van data van je klanten! Bijvoorbeeld door ze in te laten schrijven voor je nieuwsbrief en Google Analytics 4 in te stellen. Dit is wat je met alle data kan doen:
- Fundamentele beslissingen maken op basis van al deze data
- Proberen om een zo goed mogelijk klantbeeld te vormen waar je je marketing op kan baseren
- Werken aan een goede omnichannel customer experience
- Je webshop continu blijven optimaliseren
- Je richten op gepersonaliseerde content
Welke trends denk jij dat door gaan breken in 2024? Laat het ons weten op Instagram!