Uitgelicht: Urban Bakery
In 2011 heeft Miriam de deuren geopend van haar Urban Bakery. En met succes, want na al deze jaren staat haar bakkerij er steviger bij dan ooit. Met een sterk team en veel vaste klanten is het met recht een succesverhaal te noemen. We spraken Miriam over haar ondernemersverhaal en kijk op de toekomst.
Dit is Urban Bakery
De stadsbakkerij van Miriam is te vinden onder de hofbogen van Rotterdam. Daar ligt ook de oorsprong van Urban Bakery. Want zo’n 13 jaar geleden is ze hier begonnen met het bakken en verkopen van ambachtelijk gemaakte taarten en lekkernijen. Zes dagen in de week wordt hier door Miriam en haar collega’s gebakken met verse ingrediënten en seizoensfruit, en dat alles zonder toevoeging van poeders, kleurstoffen of conserveermiddelen. De heerlijke geur van net gebakken koekjes en taarten komt je al snel tegemoet in de straat.
Een gat in de markt
Voor de start van Urban Bakery gaan we terug naar 2011. Miriam werkte destijds als bakker in een bruidstaartenwinkel. In die periode verkochten bijna alle horecagelegenheden in Rotterdam en omstreken de taarten van Dudok. In korte tijd kwam daar ook Koekela bij als concurrent, waardoor hele straten hun taarten begon te verkopen. ‘’En toen zei ik tegen mijn voormalige baas, joh, volgens mij moeten we die kant op. Daar zie ik een gat in de markt. Hij pakte het uiteindelijk niet op, maar ik kreeg de kans om zelf te beginnen, dus dat heb ik gedaan’’.
Eerder dat jaar is Miriam ook gestart met een eerste webshop om kralen te verkopen. Dit begon als een leuke hobby naast haar baan, maar toen ze de bakkerij opende, heeft ze haar webshop omgebouwd voor Urban Bakery. Zo was ze ook meteen online zichtbaar en goed vindbaar met haar nieuwe bakkerij.
Een gat in de markt
Voor de start van Urban Bakery gaan we terug naar 2011. Miriam werkte destijds als bakker in een bruidstaartenwinkel. In die periode verkochten bijna alle horecagelegenheden in Rotterdam en omstreken de taarten van Dudok. In korte tijd kwam daar ook Koekela bij als concurrent, waardoor hele straten hun taarten begon te verkopen. ‘’En toen zei ik tegen mijn voormalige baas, joh, volgens mij moeten we die kant op. Daar zie ik een gat in de markt. Hij pakte het uiteindelijk niet op, maar ik kreeg de kans om zelf te beginnen, dus dat heb ik gedaan’’.
Eerder dat jaar is Miriam ook gestart met een eerste webshop om kralen te verkopen. Dit begon als een leuke hobby naast haar baan, maar toen ze de bakkerij opende, heeft ze haar webshop omgebouwd voor Urban Bakery. Zo was ze ook meteen online zichtbaar en goed vindbaar met haar nieuwe bakkerij.
Elke dag vers, altijd te bestellen
Misschien lijkt een webshop en een bakkerij niet de gouden match, maar daar denkt Miriam anders over. ‘’Voor mij werkt het heel goed. Het is natuurlijk een webshop, dus je zou verwachten met verzenden en betalen. Maar ik gebruik het puur als ordersysteem, puur voor bestellingen, die dan fysiek in de winkel worden afgehaald en betaald. Je kunt er heel goed detailhandel mee bedrijven.’’
Haar klanten weten dat ze alle verse producten online kunnen bestellen. ‘’Als je zo de winkel inloopt, heb je kans dat ik in een keer geen appeltaart meer heb. Want als het hard gaat, dan gaat het vaak ook echt hard. Dan krijg ik het niet bijgebakken.’’ Daarnaast werkt het ook voor seizoensproducten als kerst- en paasstollen en oranjetompoucen erg goed. ‘’Zo’n 85% van de kerststollen afgelopen kerst is denk ik wel besteld. Men wil er zeker van zijn om zo’n stol te kunnen kopen, dus zo’n bestelsysteem werkt voor mij echt top. En nog voordat de oranjetompoucen in de winkel lagen afgelopen Koningsdag, waren er al 650 tompoucen besteld. Ja dat is goud.’’
Team Urban Bakery
Miriam runt haar bakkerij en winkel niet alleen, want aan haar zij staat een sterk team. Zo heeft ze een aantal vaste krachten en leidt ze elk half jaar een nieuwe bakkers- of ondernemersleerling op. Daarnaast wordt het team nog aangevuld met een aantal weekendhulpen. ‘’In principe doet en kan iedereen alles binnen de winkel. In de bakkerij sta ik, samen met mijn linker- en rechterhand. Ook het boekhoudsysteem, de webshop en de kassa kan iedereen oppakken, maar daar moet je ook wel het persoon voor zijn natuurlijk. Ik heb fijne meiden om me heen die weten van aanpakken, die het leuk vinden en ook zelf bedenken, dit ga ik doen! Zo heb ik een meisje dat ons helpt op zaterdag, die zei: ik zie dat we helemaal niet veel met TikTok doen. Nou dat klopt, ik ben al tweeënvijftig dus daar ben ik niet mee bezig. En die zegt dan, ik ga dat wel eventjes doen. Dat vind ik dus hartstikke leuk!’’
Toekomstplannen
Als we Miriam vragen naar de toekomstplannen voor Urban Bakery, vertelt ze ons dat er van alles mogelijk is. Wel denkt ze al na hoe ze het fysiek zware werk van de bakkerij wat meer uit handen kan geven. ‘’Het kan zijn dat we weer voor schaalvergroting gaan van de bakkerij, of overname door een andere bakker. Dat zijn allemaal scenario’s voor de toekomst. Maar voor de rest gewoon lekker doordraaien en nieuwe trends oppakken!’’
De keuze voor Mijnwebwinkel
‘’Het fijne aan Mijnwebwinkel is dat ik meteen goed vindbaar was online. Ik kan makkelijk zelf dingen aanpassen aan mijn website maar ook delen uitbesteden. Ook heb ik eerder al gebruikgemaakt van de facturatiemogelijkheid om de bestellingen van de horeca bij mijn bakkerij te stroomlijnen en dat werkte perfect!’’
Tip voor startende ondernemers
Het allerleukste aan het ondernemen vindt ze de veelzijdigheid van haar werk. Alhoewel de focus soms kwijt is, hoort dat misschien juist ook bij ondernemen. ‘’Ondernemen is tof, héél tof. Maar het kan ook fout gaan. Zorg dat je verstandige keuzes maakt en jezelf niet aan de hoogste boom ophangt. Denk niet meteen: Ik ga investeren met anderhalve ton, zonder ook goed nagedacht te hebben hoe je het terugverdient. Zorg ervoor dat je weet hoe strak je op je balans moet zitten. Dat is het allerbelangrijkste.’’