start direct

5 tips om de leesbaarheid van je webwinkel te verbeteren

AdobeStock_94218475.jpeg

Je webwinkel rustig en leesbaar houden is erg belangrijk om te zorgen dat je bezoekers nog eens terugkeren. Toch is dit een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien en dát is een gemiste kans. In dit blog geven we 5 tips om je webshop te voorzien van een optimale leesbaarheid.

1. Maak je tekst scanbaar

Bezoekers bepalen heel snel of een tekst relevant voor hen is. Start dus met de belangrijkste boodschap in duidelijk, afgebakende koppen. Een titel moet duidelijk maken waar een alinea over gaat. En voor een fijne leesbaarheid kun je het beste tussen de 10 en 15 woorden aanhouden per regel. 

Perfecte Productomschrijving
Ook bij het schrijven van unieke productomschrijvingen is het belangrijk dat deze scanbaar is. Let hierbij op de volgende punten:

  • Schrijf unieke teksten. Je kunt zo nu en dan stukjes hergebruiken, maar kopieer niet de hele tekst bij soortgelijke producten.
  • Zorg voor een duidelijke titel.
  • Gebruik tussen 3 en 5 bullets, bijvoorbeeld om de voordelen van het product op te sommen.
  • Zorg dat de belangrijkste punten als eerst genoemd worden.
  • Maak belangrijke woorden dikgedrukt.
  • Zorg voor voldoende witruimte in en om een letter en om een woord, zin of alinea heen.
  • Wees zo compleet mogelijk. Denk hierbij aan: afmeting, kleur, materiaal, en bijvoorbeeld in welke richting een deurtje opent. Zo'n compleet mogelijk omschrijving is niet alleen goed voor de vindbaarheid in de zoekmachines, maar verkleint ook de kans dat producten terug worden gestuurd.

In dit blog lees je meer tips over het schrijven van een perfecte productomschrijving. 

Wehkamp productpagina met uitgebreide informatie over een specifiek product.

2. Zorg voor consistent beeldgebruik

Het beeldgebruik van je webshop bepaalt de eerste indruk van een bezoeker. Voor een optimale leesbaarheid is consistentie van dit beeldmateriaal erg belangrijk.  Beelden van producten die net allemaal iets anders zijn geeft een onrustig overzicht, waardoor bezoekers moeilijk kunnen scannen. Daarbij zorgt eenduidig beeldgebruik voor een betrouwbare indruk van je webshop en versterkt het de klantenbinding.

Op een categoriepagina staan vaak meerdere afbeeldingen. Voor zo’n pagina is eenduidig beeldgebruik dus erg belangrijk. Lees hier hoe je een goede categoriepagina maakt voor je webshop.

Webshop: Tinne+Mia heeft consistent beeldgebruik in productpagina's. Rustig, professioneel en heel scanbaar.

3. Kies een lettertype dat bij het imago van jouw webshop past

Kies naast het eventuele lettertype voor je logo maximaal 2 verschillende lettertypes (in het Engels: fonts) die je voor je merk gaat gebruiken. Zorg dat deze goed leesbaar zijn en bij elkaar passen. Over het algemeen zijn sans-serif lettertypes – zoals Arial en Verdana – het meest geschikt voor online teksten, omdat deze het beste leesbaar zijn.

Binnen ons systeem kun je kiezen uit een groot aantal Google Fonts. Besluit je om voor andere communicatie-uitingen toch een ander lettertype te downloaden, let dan goed op de licentie. Soms zijn gedownloade lettertypes vrij te gebruiken, maar het kan ook voorkomen dat je moet betalen om een licentie aan te schaffen.

Je kunt het gebruik van lettertypes onderverdelen in verschillende onderdelen:

Koptekst
In de koptekst van je pagina kun je wat meer experimenteren. Het lettertype wat je hier gebruikt mag opvallen en anders zijn dan de overige tekst. Maar pas wel op dat het geen kermis wordt ;)  

Content (bodytekst)
Hier is een simpel, standaard en duidelijk lettertype een altijd een goed idee. Het gaat hier om de inhoud en de boodschap. Hoe goed de tekst of een productomschrijving ook is, het moet prettig te lezen zijn anders kunnen bezoekers afhaken. Vermijd handgeschreven fonts en kies iets dat past bij het imago wat je met je webshop wil uitstralen.

Tip: kies voor je content een passende letterdikte (font-weight) en lettergrootte. Een gangbare maat hiervoor ligt tussen de 14pt en de 18pt.

4. Hanteer een heldere navigatie op je homepage

Zorg dat je een logische pagina-indeling hebt. De meeste online shoppers zijn gewend aan een bepaalde paginastructuur en verwachten deze ook in jouw webwinkel aan te treffen. Dus waar we vaak zeggen: probeer uniek te zijn, raden we je hier aan om de bekende weg te volgen. Deze ‘bekende weg’ ziet er als volgt uit:

  • Paginaheader met logo bovenin
  • Navigatie aan de linkerzijde of bovenin
  • Winkelwagen rechts bovenin
  • Zoekfunctie bovenin, meestal rechtsboven of onder de winkelwagen
  • Footer onderin met in willekeurige volgorde: contactgegevens, service (algemene voorwaarden, privacy policy etc.), reviews, nieuwsbrief et cetera

In dit blog lees je meer over hoe je je bezoekers kan verleiden met een effectieve homepage.

Het Slaaphuisje.nl hanteert een heldere navigatie op de homepage.

5. Zorg dat je leesbaar bent op alle apparaten

Een webshop die perfect leesbaar is op je laptop, kan volledig uit zijn voegen barsten op een tablet of smartphone. Het blijkt steeds meer dat het gros van de webshoppers een webshop bezoekt (én zijn aankoop doet) via een klein scherm. Zorg er dus voor dat je webwinkel 100% responsive is op alle apparaten. Hoe je dat doet? Ga naar Instellingen/Vormgeving/Thema keuze en zorg dat hier het thema 'Clear as Day' aan staat.

Ben je van plan deze 5 tips in uitvoering te brengen? Pak er dan ook onze vormgevingsgids bij! Hierin lees je niet alleen hoe je overzicht creëert, maar ook hoe je een goede huisstijl bepaalt en doorvoert.