5 redenen waarom een FAQ-pagina een must is
Een FAQ-pagina, oftewel Frequently Asked Questions pagina, is een waardevolle toevoeging voor je webwinkel. Veel shops hebben er al één. Behoor jij niet tot deze shops? Lees dan snel verder.
Een FAQ-pagina?
Als eigenaar van je webwinkel krijg je ongetwijfeld vragen over je producten of diensten. Je kunt deze vragen beantwoorden via e-mail of telefoon maar het kan je een groot voordeel opleveren om de meest gestelde vragen te beantwoorden op je FAQ-pagina.
De FAQ-pagina, oftewel de Frequently Asked Questions-pagina, is een verzamelplek voor de veelgestelde vragen en bijbehorende antwoorden.
Een FAQ-pagina kan een waardevolle toevoeging zijn voor je webwinkel, want:
1. Het wekt vertrouwen
Een FAQ-pagina met transparante en bruikbare antwoorden wekt vertrouwen op bij je klanten. Nieuwe klanten die op zoek zijn naar een oplossing worden overtuigd door het feit dat hun vragen uitgebreid beantwoord worden. Daarbij waarderen bezoekers dit stukje service.
2. Het is goed voor je SEO en vindbaarheid!
Het is goed voor je SEO en vindbaarheid! Je FAQ-pagina zorgt ervoor dat Google (en andere zoekmachines) jouw webshop als waardevol ziet. Dit omdat Google duidelijke antwoorden op prijs stelt. Check wel regelmatig of je FAQ nog actueel en correct is.
3. Het showt expertise
Een FAQ gedeelte op je site is een eenvoudige manier om jezelf als expert neer te zetten en jezelf te onderscheiden van concurrenten. Het laat zien dat je kennis van zaken en van je producten hebt.
4. Het is efficiënt
Het is efficiënt omdat je voorkomt dat je telkens dezelfde vragen aan het beantwoorden bent. Ook voor je webshop bezoekers is het een efficiënte manier om vragen beantwoordt te krijgen. Ze hoeven niet te wachten op een antwoord en de kans verminderd dat ze daardoor afhaken.
5. Het bespaart je tijd
Je klant vindt sneller antwoord op zijn of haar vraag waardoor je minder tijd kwijt bent aan het leveren van klantsupport. Zo heb je meer tijd om te doen wat jij het liefste doet. Het verwijzen naar je FAQ-pagina duurt immers een stuk minder lang dan steeds opnieuw vergelijkbare vragen beantwoorden.
Wat staat er op een FAQ-pagina?
De eerste stap bij het opzetten van je FAQ-pagina is het in kaart brengen van de meest gestelde vragen. Welke vragen krijg je regelmatig van je klanten? Meestal hebben de veelgestelde vragen betrekking op betalen, verzenden en levertijd. Neem ook een kijkje op FAQ-pagina’s van concurrenten.
Vervolgens werk je je antwoorden uit in de stijl van je doelgroep. Maak je antwoorden niet te lang, maar werk ze uit in subcategorieën. Zo zorg jij ervoor dat je klanten makkelijk kunnen zoeken naar de antwoorden op hun vraag.
Do’s:
- Verwerk de USP’s en voordelen van je producten in de antwoorden
- Link naar een instructievideo als er veel vragen komen over een bepaald product
- Haal aankoop bezwaren weg door deze te weerleggen in je antwoorden, haal hiermee twijfelaars over
- Zet de categorie waarover je de meeste vragen ontvangt bovenaan Bied een gemakkelijke mogelijkheid om contact op te nemen wanneer bezoekers hun antwoord in de FAQ toch niet gevonden krijgen
Dont’s:
- Vakjargon is vaak moeilijk te begrijpen voor een buitenstaander. Dus om je vragen voor iedereen begrijpelijk te maken kun je jargon beter vermijden.
- Zelf commerciële FAQ’s en antwoorden verzinnen zoals ‘Waarom is winkelnaam beter dan andere webshops?'
- Baken de onderwerpen goed af zodat categorieën elkaar niet overlappen. Zo is het voor de klant duidelijk waar hij/zij wat kan vinden.
Waar plaats je de FAQ-pagina?
Je FAQ-pagina kun je het beste in de footer plaatsen. Hiervoor dien je een link te maken (zoals je misschien ook al bij je contactpagina of algemene voorwaarden hebt gedaan). Zorg er daarbij voor dat er vanaf je contactpagina ook naartoe wordt gelinkt.
Succes met het maken van een FAQ-pagina! Heb jij een (veelgestelde) vraag? ;-) Neem eens een kijkje bij onze veelgestelde vragen.