Uitgelicht: DutchHome

DSC_4010.jpg

Midden in het centrum van Zeist zit de knusse woonwinkel van Suzanne: DutchHome. Hier zijn bezoekers niet alleen op de juiste plek voor meubels en de mooiste woonaccessoires in landelijke, stoere en sobere stijl, maar worden ook alle orders uit de webwinkel verwerkt en verzonden.

Wat is jullie achtergrond?

Ik kom oorspronkelijk uit het onderwijs en mijn man is een echte ondernemer. Elf jaar geleden zat hij in de tuinbranche en hielp ik soms met het ontwerp. Voor eigen gebruik maakten we een tuinset van steigerhout. Dit bleek zo’n succes dat we ons volledig zijn gaan richten op luxe tuinmeubelen onder de naam DutchWood.

Acht jaar geleden begonnen we onder de naam DutchWood een winkel in Zeist. Hiervoor ging ik naast de verkoop van onze eigen collectie op zoek naar leuke woonaccessoires. Vanaf dag 1 werkt Wilma al bij ons. Vrij snel daarna kwam Yvonne erbij. In 2010 ging de webshop live en vanaf 1 januari ben ik zelfstandig verder gegaan onder de naam DutchHome. De winkel staat nu los van DutchWood en is echt van mezelf.

Yvonne, Suzanne en Wilma voor de winkel

Hoe versterken de webshop en de fysieke winkel elkaar?

Door de webshop is DutchHome gigantisch gegroeid. Ik kan het niet alleen van de winkel hebben, dus de webshop is echt van toegevoegde waarde. Alles wat in de webshop staat, staat in de winkel; andersom niet. Soms gebeurt het dat iemand op onze Facebook-pagina een product ziet wat nog niet in de shop staat. We maken hier dan snel een foto van, plaatsen het product in de webshop en laten diegene weten dat het product online te bestellen is.

Over Facebook gesproken: jullie hebben ontzettend veel volgers (32.000+). Hoe doen jullie dit?

We zijn heel erg actief op social media en hebben eigenlijk altijd een like&share actie, gekoppeld aan een artikel uit de webshop. Hiervoor ligt geen plan klaar, maar dit doen we op gevoel. Soms werkt het wel en soms wat minder. Door deze like&share acties worden de betreffende producten gigantisch veel verkocht en krijgen we er telkens onzettend veel volgers bij. We zien soms dat we via Facebook binnen een paar minuten 300 tot 400 bezoekers op de site krijgen!

Jullie verkopen veel grote meubels zoals kasten en banken. Hoe doen jullie dit met vervoer?

Door DutchWoord hebben we de luxe van eigen transport dus we kunnen zelf bezorgen met 2 vrachtwagens. Soms werken we samen met UPS; zij halen de producten op in de winkel. Door ons externe magazijn kunnen we gelukkig snel leveren, maar we zijn niet zo groot dat we honderden stoelen in de winkel hebben staan. In de webwinkel geven we dan ook aan of mensen ons eerst kunnen bellen om teleurstelling te voorkomen.

Nieuwe meubels zijn een flinke investering. Hoe proberen jullie klanten hierin zo goed mogelijk te begeleiden?

Door duidelijke productomschrijvingen te gebruiken en door duidelijk aan te geven wat ze kunnen verwachten. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om per pin te betalen bij aflevering. Ook proberen we zo'n goed mogelijk beeld van het product te geven door duidelijke foto's. We wisselen productfoto's van leveranciers af met eigen foto's voor het stukje beleving. Dit zijn vooral sfeerimpressies. De foto's geven een goed beeld van hoe groot een product is. Omdat we lang niet alle meubels in de winkel hebben staan, bieden we klanten de gelegenheid om ze bij de leverancier te gaan bekijken. Daarbij gaat vaak één van ons mee voor een stukje (styling)advies.

Hoe concurreren jullie met andere (bekende) woonsites?

Door goed in de gaten te houden waar iedereen mee bezig is. Én door bezoekers een warm welkom te geven. Mensen zien bij ons een site met een enorm aanbod maar niet wat erachter zit. Als ze hier dan heenkomen, soms zelfs vanuit Groningen of Maastricht, en ze zien hoe klein de winkel is dan moeten ze niet het gevoel hebben dat ze voor niks komen. Dan is het belangrijk dat er koffie klaarstaat en ze bij ons terecht kunnen voor goed advies. Daarom ben ik ook zo blij met Wilma en Yvonne: het is fijn dat er mensen staan waar je op kunt vertrouwen, die weten wat leuk is en die de klanten aanvoelen. Gelukkig merken onze klanten dit en zijn ze heel loyaal.

Waar let je op bij het inkopen van nieuwe merken/producten?

Ook hier volg ik vooral m’n gevoel. Het is begonnen met kleuren die met steigerhout matchen: zand, grijs, wit en zwart. Daar zal ik nooit vanaf wijken. In de etalage hebben we nu een klein beetje blauw ;) Maar heel kleurrijk zal het nooit worden. Ik blijf bij wat ik goed bij de shop vind passen. Bijvoorbeeld het merk Zusss. Dit merk past perfect bij ons en dat vinden zij zelf gelukkig ook. Daarnaast lees ik interieurblogs en probeer ik de trends nét een stapje voor te blijven. Ook prijs is belangrijk. Ik ben niet meer zo gemakkelijk te verleiden door vertegenwoordigers. Als ik het niet mooi vind of de prijs is te hoog, dan doe ik het niet.

Wat vind je het leukste én het minst leuke van het runnen van een (web)shop?

Het vervelendst is het als de webshop niet up to date is; als er producten op staan die er niet meer zijn. We hebben geen kassasysteem dat gekoppeld is met voorraden en dat is lastig. Eigenlijk is dat het enige waarvan ik denk ‘Dat is niet professioneel’. Het leukste daarentegen is dat het een enorme vijver is waar iedereen in aan het vissen is: je wilt dat ze iets bij jóu kopen. In het begin kon ik tot 3 uur ’s nachts achter m’n laptop zitten maar dat heb ik wel verminderd door de lay-out iets meer los te laten. Vooral het bijhouden van social media vind ik een feestje.

En jullie staan in Stijlvol Wonen. Vertel!

Toen ik een huis in Soest had ingericht, zeiden de bewoners voor de grap dat het zo in Stijlvol Wonen zou kunnen staan. Ik heb het magazine vervolgens gemaild met wat foto’s en kreeg binnen een uur een reactie dat we geplaatst konden worden in het volgende nummer! Het artikel heeft heel veel klanten opgeleverd. Zelf houd ik ook niet zo van in de belangstelling staan, maar het is wel belangrijk voor je winkel om de publiciteit op te zoeken. Ook ben je trots op je winkel en het is leuk om dat te delen.

Heb je een gouden tip voor andere webwinkeliers?

Het is al eerder genoemd, maar dat is toch echt social media. Wat in mijn ogen belangrijk is voor een sterke social media strategie, is dat je je posts combineert met je webshop. Zet in ieder bericht een link naar je site met ‘Kijk hier’ of ‘Koop ‘m nu’. Dat is voor mij het succes. Ik heb verder geen flauw idee hoe SEO werkt en of ik wel de juiste zoekwoorden gebruik. Ik word hierover vaak benaderd door bureau’s maar voor mij werkt het nu prima zo.

Suzanne maakte haar shop met Mijnwebwinkel

Begin een webwinkel en verkoop eenvoudig je producten!

Start je webshop

Jouw webwinkel uitgelicht?
Stuur je suggestie naar marketing@mijnwebwinkel.nl en wie weet zie je jouw winkel hier binnenkort terug :)