Wat betekent Google Analytics 4 voor je webshop?
Google Analytics 4 (GA4) is een meer uitgebreide en complete manier om te weten wat er in je webshop gebeurt. Veel functies van andere Google-dashboards zijn samengevoegd in GA4 voor een meer holistische benadering van je data. Sommige functies van Classic Google Analytics, Universal Analytics, Firebase of Analytics 360º zijn bijvoorbeeld allemaal aanwezig in GA4.
Google Analytics 4: de volgende stap in Google Analytics
Heb je geen van de vorige Google-tracking tools gebruikt? Maak je dan geen zorgen. Een groot voordeel van GA4 is dat het ook bedoeld is om datavisualisatie een stuk gemakkelijker te maken. De nieuwe GA4-gegevens rapporten geven bijvoorbeeld een veel beter overzicht van wat je bezoekers willen. En het is heel makkelijk om ze te leren te gebruiken. Laten we er eens een kort voorbeeld bijpakken hoe je rapporten kunt analyseren.
We kunnen een paar dingen uit deze grafiek opmaken:
- Product ACME is het meest verkochte product, maar het is in totaal 1000 keer gezien. Hoewel het populair is op basis van vertoningen, converteert het niet zo goed als het eigenlijk zou moeten.
- Adidas Superstar - Red heeft een veel hogere aankoop-tot-weergave ratio en kan daarom veel meer profiteren van een potentiële promotie dan Product ACME.
Op basis van deze GA4-grafiek kunnen we dus besluiten om een promotiecampagne voor de Adidas Superstar – Red op te stellen. Omdat dit product waarschijnlijker vaker verkocht zal worden bij een promotie dan Product ACME, terwijl deze wel beter oogt als je alleen kijkt naar het aantal weergave.
Dit is hoe GA4 bedoeld is om te werken. Het geeft jou de handvatten om de juiste inzichten te krijgen in je webshop.
De 4 belangrijkste verschillen tussen Universal Analytics (UA) en Google Analytics 4 (GA4).
1. GA4 gebruikt Events in plaats van Sessies
In GA4 wordt alles wat de gebruiker doet gemeten met Events. Onthoud dit, want het is een fundamenteel onderdeel van GA4. In UA werd vroeger alles gemeten met sessies: de gebruikers starten een sessie en alles wat ze deden behoorde dan tot die ene sessie.
De verschuiving van sessies naar events biedt marketeers belangrijke voordelen, zoals cross-platform data en betere mogelijkheden om de weg van je gebruikers in je webshop te volgen. Als alleen het event ertoe doet, maakt het niet meer uit wanneer het evenement plaatsvindt.
2. GA4 is meer gebruikersgericht
GA4 is meer gebruikersgericht. De focus ligt op hoe de gebruiker omgaat met jouw webshop. Het draait allemaal om het volgen van echt gebruikersgedrag. Dit gebeurt vanaf het moment dat ze je website voor het eerst bezoeken tot een uiteindelijke aankoop of het contacteren van jou via je bedrijfstelefoon. Door over te stappen op een op model dat is gebaseerd op events, is GA4 flexibeler en kan het gebruikersgedrag beter voorspellen.
Ook gaan we langzamerhand naar een wereld zonder cookies. Het is daarom van fundamenteel belang om gebruikers te kunnen volgen zonder hun privacy te schenden. Dit kan met behulp Google’s machine learning. Zij kunnen informatie inzichtelijk vastleggen voor je marketing zonder iemands privacy te schenden.
Een voorbeeld. Stel je voor dat je Product Views wilt meten, ongeacht welk apparaat, platform of domein wordt gebruikt. Met UA konden we dit niet doen, maar met GA4 is dit vanaf nu wel mogelijk. In het verleden konden we alleen onafhankelijke gegevensbronnen van verschillende formats samenvoegen tot één. En dan kon je alleen nog maar een simpele marketing funnel hebben in je Google Analytics rapporten, zonder echt gebruikersgedrag te kunnen meten.
Met GA4 worden nu alle interacties van de gebruikers met je webshop anoniem bijgehouden. En met machine learning worden ze allemaal weer samengevoegd in je datavisualisatie dashboards. Hierdoor hebben we met GA4 geen persoonlijke gegevens van de gebruiker nodig om hun gedrag in onze webshop te kunnen analyseren. Dit is dus een win-win voor iedereen
3. GA4 maakt gebruik van machine learning
GA4 kan extra informatie vastleggen om doelgroepen te creëren, die essentieel zijn voor je remarketing campagnes. Je kunt bijvoorbeeld de gebruikers-ID van je webshop gebruiken wanneer de bezoeker is ingelogd. Maar het is ook mogelijk om Google Signals te gebruiken om gegevens te verkrijgen van bezoekers die komen vanaf andere Google-platforms (Gmail, Maps, Browser, enz.).
Geavanceerde machine learning-modellen kunnen de data anonimiseren, dupliceren en de privacy van gebruikers behouden. Dit allemaal terwijl ze in staat zijn om platform overschrijdende rapporten te maken die inzicht geven in gebruikersgedrag.
4. GA4 heeft betere meetmethoden
Door gebruik te maken van machine learning en meer datapunten te volgen, neemt Google Analytics 4 standaard veel meer gebeurtenissen op in de basis tracking dan Universal Analytics. Nieuwe gebeurtenissen zoals uitgaande clicks of bestandsdownloads worden bijvoorbeeld automatisch gemeten
Moet ik migreren naar Google Analytics 4?
De vraag is niet of, maar wanneer? Want:
Universal Analytics (UA) zal op 1 juli 2023 worden beëindigd, wat betekent dat het stopt met het verwerken van gegevens. Analytics 360 werkt per 1 oktober 2023 niet meer. Migreer dus zo snel mogelijk naar Google Analytics 4.
Door het gebruik van Events kunnen we met Google Analytics 4 nu beter begrijpen wat er in onze webshop gebeurt. Bijvoorbeeld:
- welk product er minder goed verkoopt (en waarom!)
- of welke verzendmethoden het meest succesvol zijn
Met GA4 kunnen we de marketing funnel van onze webshop nu echt meten en optimaliseren . Dit zorgt voor een betere informatiebron om zakelijke beslissingen op te baseren. Vroeger waren we met UA beperkt tot het meten van paginaweergaven, zonder echt inzicht te krijgen in elke stap van de marketing funnel.
GA4 helpt ons uiteindelijk om alle gegevens bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door alle web + app-transacties (of een andere gebeurtenis) bij elkaar op te tellen. Wat uiteindelijk, ondanks het apparaat of domein, dezelfde actie is.
In UA kunnen we ook events maken, maar de verzamelde data is helaas niet zo uitgebreid als bij GA4. Kijk maar naar het verschil:
Migratie naar GA4 is dus geen optie of alternatief, het is een must. En de klok tikt door. Het is dus het beste om de migratie zo snel mogelijk te doen.
Wat je moet onthouden
Om de belangrijkste punten in diteze blogpost nog even kort samen te vatten:
- Google Analytics 4 (GA4) is een meer uitgebreide en complete manier om te weten wat er in je webshop gebeurt.
- Er zijn 4 belangrijke verschillen tussen GA4 en UA. GA4 gebruikt events in plaats van sessies, het is meer gebruikersgericht, maakt gebruik van machine learning en heeft verbeterde meetmethoden.
- UA stopt op 1 juli 2023 met het verwerken van gegevens, waardoor het niet meer werkt. Dus begin nu alvast met het migreren naar Google Analytics 4.
Vond je dit artikel interessant? Dan vind je misschien ook ons artikel over het toevoegen van de GA4-datalayer aan je eCommerce-site nuttig. Dit artikel legt de eerste stap uit in het migreren van UA naar GA4.
Mocht je vragen hebben dan ben je van harte welkom om die te stellen. Stuur in dat geval ons een bericht naar hello@phanum.com. Hulp nodig met je digitale marketing? Lees hier meer over Phanum.