5 Tips om alles uit je Google Analytics 4 dashboards te halen

Google Analytics 4

Zodra je eenmaal de basis van Google Analytics 4 begrijpt, kun je meer geavanceerde mogelijkheden gaan ontdekken. We hebben een aantal tips voor je om het meeste uit je Google Analytics 4 account te halen.

1. Ontdek de verschillende interfaces en navigatie opties

Creëer een op maat gemaakt dashboard overzicht om alle belangrijke statistieken van je account op één plek te zien. Op deze manier kan je snel bij de data die het meest belangrijk is, zonder dat je eindeloos hoeft te zoeken in verschillende menu’s. 

Met GA4 heb je nu een stuk meer controle over je UI (user interface). Dit zorgt ervoor dat je een gepersonaliseerde ervaring hebt die het simpel maakt om rapporten te bekijken en te organiseren. Je kan tabellen, grafieken, dashboards, collecties en meer aanmaken in de Bibliotheek van GA4.

Om een fancy tab te maken met je naam erop moet je het volgende aanklikken:

Je kan alle typen data gemakkelijk in je dashboard toevoegen door ze er simpelweg naar toe te slepen. 

Als je eenmaal klaar ben kan je de collectie publiceren en zal het in je GA4 menu verschijnen.

Tadaaa!

Op deze manier heb je je eigen gepersonaliseerde data overzicht met je favorieten rapporten. Laten we nu gaan kijken hoe makkelijk het is om je eigen rapporten te maken in GA4.

2. Maak op maat gemaakte rapporten en dashboards

Simpele aanpassingen maken in je dashboard, zoals het toevoegen van grafieken, het aanpassen van de tijdsweergave of het filteren van data is allemaal mogelijk met GA4. De rapporten zijn niet zo statisch als in UA en je kan alles wat je wil toevoegen of updaten. Daarnaast kan je ook aangepaste doelen creëren en automatische notificaties opzetten voor wanneer bepaalde condities plaatsvinden. Met GA4 heb je nu meer controle over het aanpassen van je UI, wat zorgt voor een gepersonaliseerde ervaring. 

Ga naar een bestaand rapport of maak een nieuwe aan op de volgende manier:

Met “Maak overzichtsrapport” kun je verschillende grafieken en tabellen toevoegen aan een volledig dashboard. Met “Maak gedetailleerd rapport” kun je gedetailleerde grafieken en tabellen maken die je later aan elk dashboard kan toevoegen. 

Om nieuwe aanpassingen te doen aan een al bestaand rapport kun je op het potlood icoontje klikken:

De aanpassing pagina  zorgt ervoor dat je elk soort data dat je hebt kan toevoegen aan je GA4 bibliotheek.

3. Analyseer Gebeurtenis Data tot in de details

Als je nieuwsgierig bent naar wat er live op je website gebeurd, kun je het beste gebruik maken van het Realtime rapport, welke je geweldige mogelijkheden geeft. De rapportage is erg gebruiksvriendelijk en makkelijk te begrijpen en je kan inzichten krijgen in het bezoekersgedrag van bezoekers tot 30 minuten geleden. 

In plaats van dat je moet wachten tot alles al heeft plaatsgevonden of handmatig te testen op problemen, kun je met deze data makkelijk je strategie en content aanpassen om betrokkenheid en conversies te maximaliseren en je campagnes te laten slagen.

Click ‘Momentopname van gebruiker tonen’:

Dan kunnen we de hele gebruiker overzicht real-time inzien:

Daarnaast is het ook mogelijk om in je “Realtime” dashboard te klikken door de specifieke details van elke gebeurtenis. Elke gebeurtenis heeft zijn eigen dashboard en hier zie je bijvoorbeeld een dashboard van het “aankoop” gebeurtenis. Daarnaast heeft ieder dashboard ook een eigen “Realtime” overzicht zodat je alles kan zien van een specifieke gebeurtenis binnen een tijdsbestek van 30 minuten.

En voor verder informatie per gebeurtenis ga dan naar “Gebeurtenissen” en kiest voor een gebeurtenis, bijvoorbeeld “purchase”:

4. Universal Analytics in GA4 rapporten

We missen allemaal de toepassingen van Universal Analytics. Maar gelukkig bevat GA4 genoeg datapunten om dezelfde UA dashboards te maken als degene die we al kennen.  Maak gebruik van secundaire dimensies zodat je de analyses die je kent van Universal Analytics niet mist. Hoewel er wel een paar verschillen in sommigen statistieken zijn, zijn de meeste standaard Google Analytics statistieken te zien in Google Analytics 4. Met deze tips kun je het meeste halen uit je Google Analytics 4 account en het zo effectief mogelijk gebruiken. 

In elk rapport van Google Analytics 4 is het mogelijk om primaire en secundaire dimensies toe te voegen zodat we een overzicht kunnen krijgen die (bijna) gelijk is aan de overzichten in Universal Analytics. 

Hier is bijvoorbeeld een manier om het welbekende overzicht van Bron/Medium per product van UA te krijgen. 

5. Creëer je eigen funnels

Universal Analytics eCommerce rapporten zijn een favoriet en de winkelwagen funnel is meestal het belangrijkste in deze rapporten. Helaas bied App+Web dezelfde funnels niet standaard aan, maar gelukkig kun je wel je eigen funnels maken. 

Ja, het kost wat moeite van jouw kant, maar op deze manier kun je wel profiteren van alle verbeterde functies die beschikbaar zijn door deze aanpak, zoals het toevoegen van extra condities om een op maat gemaakte funnel te maken. Op deze manier kun je er voor zorgen dat al je datapunten benut worden. 

Ga naar het zij-menu en klik op “Ondekken” en klik daarna op “Verkenningen”. Dan kun je de funnel pagina aanpassen en alle data die je nodig hebt toevoegen. Het is een proces, maar als je eenmaal je eerste funnel gecreëerd hebt is het best verslavend en zal je zien dat je er meer zal maken om alle interacties met je webshop te analyseren.

Dit kun je allemaal toevoegen:

  • Segmenten: Stel je voor dat je alleen een funnel wil creëren voor bezoekers van Facebook advertenties; dan kun je bezoekers segmenteren in deze stap.
  • Dimensies: Dit helpt je om bezoekers te analyseren op basis van locatie, gender, apparaat en meer.
  • Statistieken: Hier kun je alle data punten toevoegen die je wilt.
  • Funnel stappen: Natuurlijk kun je aanpassen hoe je funnel eruit ziet en welke stappen bezoekers nemen. Het kan bijvoorbeeld zo simpel zijn als: Gebruiker ziet product > Gebruiker voegt toe aan winkelwagen > Gebruiker aankoop

Met elk datapunt kun je een regel/filter selecteren die van toepassing is. Zo kun je bijvoorbeeld voor de laatste stap “Aankoop” 2 gebeurtenissen selecteren: “Aankoop” en “in_app_aankoop”. Wanneer deze regel toepasbaar is zal deze gebruiker opgenomen worden in de data en verschijnen in de funnel statistieken.

Conclusie

Dit zijn maar een paar simpele tips om je op weg te helpen. Het is erg belangrijk dat je bekend wordt met Google Analytics zodat je deze tool op de best mogelijke manier kan inzetten voor je bedrijf. 

Met deze simpele voorbeelden wil ik je uitdagen om door GA4 heen te klikken om zo meer interessante mogelijkheden te ontdekken, welke meer waarde aan je marketing strategie kunnen toevoegen.

Mocht je nog twijfels of vragen hebben over Analytics dan kan Phanum je helpen! Plan een gratis eCommerce consultatie meeting om ons meer te vertellen over je uitdagingen of vind meer informatie op onze website: Phanum - The eCommerce Freelancer Collective