Je verkopen boosten met e-mailmarketing gericht op de klantreis

E-mailmarketing

Het koopgedrag van klanten verschilt voor, tijdens en na de aankoop. Elk van deze fases vereist andere e-mailcommunicatie. In dit blog wordt uitgelegd hoe je dit het beste kan instellen om aankopen in jouw webwinkel te stimuleren.

Wat is de klantreis?

De klantreis beschrijft de fases die een klant doorloopt in het koopproces - vanaf het moment dat ze voor het eerst over je horen tot het moment dat ze trouwe klant zijn. Om nieuwe klanten te bereiken en relaties met bestaande klanten te onderhouden, moet je elke fase begrijpen en eventueel voor elke fase een andere strategie bepalen.

De verschillende fases van een klantreis:

  1. Potentiële klant
  2. Twijfelende koper
  3. Herhaalaankopen
  4. Relatie verstevigen
  5. Verloren klant
  1. Potentiële klant

Een websitebezoeker moet nog beslissen om bij je te kopen. Gebruik de goedkoopste manier om een potentiële klant aan te trekken. Vraag gewoon meteen om hun e-mail en vergroot de kans op een eerste aankoop.

Hoe doe je dat?

  • Maak een aanmeldformulier
  • Verwelkom de potentiële klant

Maak een aanmeldformulier

Bied in het formulier waarde aan de contacten in ruil voor hun e-mailadres, zodat ze een grote stimulans hebben om het formulier in te vullen. Denk aan gratis verzending, een korting op hun eerste aankoop of een e-book met waardevolle informatie.

Er zijn 3 soorten formulieren die je kunt gebruiken om potentiële klanten te bereiken.

  1. Pop-up formulier

Bied je klant een korting aan in ruil voor een e-mail en motiveer hem om zijn eerste aankoop te doen. De pop-up verschijnt alleen wanneer de gebruiker de pagina voor het eerst bezoekt en verschijnt meestal wanneer ze de pagina proberen te verlaten of na een paar seconden op de pagina.

Voorbeeld van een pop-up formulier met een korting op de eerste aankoop.
Voorbeeld van een pop-up formulier met een korting op de eerste aankoop.
  1. Slider-formulier

De slider is een minder agressief formuliertype en is ideaal voor het aanbieden van downloadbare inhoud of een korting. Het rolt pas uit nadat een potentiële klant op een knop onder aan de site heeft geklikt.

Een voorbeeld van een sliderformulier dat een korting aanbiedt in ruil voor een e-mail.
Een voorbeeld van een sliderformulier dat een korting aanbiedt in ruil voor een e-mail.
  1. Statisch formulier

Je hoeft niet iedereen korting te geven. Voeg een statisch formulier toe aan je website om je in te schrijven voor je nieuwsbrieven. Deze staan meestal in de footer.

Voorbeeld van een statisch formulier in de footer van de webshop.
Voorbeeld van een statisch formulier in de footer van de webshop.

Verwelkom de potentiële klant - welkomstcampagne

Zorg dat potentiële klanten zo snel mogelijk hun eerste aankoop doen, of stel je bedrijf voor aan nieuwkomers en leid ze naar verdere communicatie van je bedrijf.

De beste manier om direct na de aanmelding te reageren is door een welkomstmail te sturen. Een welkomstmail wordt meestal verwacht door de potentiële klant en kan daarom een open rate hebben van meer dan 80%. En als je een duidelijke CTA toevoegt, zal tot één derde van de ontvangers erop klikken. Verwelkom het nieuwe contact en vergeet niet te doen wat je hebt beloofd in het verzamelformulier - stuur een kortingscoupon of de interessante inhoud.

Voorbeeld van een welkomstmail.
Voorbeeld van een welkomstmail.
  1. Twijfelende koper

De lead binnenhalen is de eerste stap naar een nieuwe klant. Maar ervoor zorgen dat ze hun eerste aankoop doen, is misschien nog wel belangrijker. Tot nu toe heb je alleen om hun e-mail gevraagd. Nu verschuift de aandacht naar het winnen van hun vertrouwen en betrokkenheid door middel van hun eerste transactie.

Hoe doe je dit?

  • Welkomstmail met kortingscoupon

Welkomstmail met kortingscoupon

Om van een contactpersoon die nog nooit een aankoop heeft gedaan een trouwe klant te maken, kan een goed opgestelde welkomstmail met een speciale korting op hun eerste aankoop ongelooflijk effectief zijn.

De sleutel ligt in personalisering en waardepropositie.

Ten eerste, vergeet niet om dankbaarheid te tonen in de eerste e-mail en hen welkom te heten in je community. Als je hun naam hebt, gebruik die dan om het exclusieve karakter van de ontvangen korting te benadrukken.

Het tweede belangrijke deel van de e-mail is de voorgestelde waarde en de oproep tot actie. Maak van winkelen een naadloze ervaring om het aankoopproces te vereenvoudigen.

Voorbeeld van een e-mail met kortingscoupon.
Voorbeeld van een e-mail met kortingscoupon.
  1. Herhaalaankopen

Retentie is goedkoper dan acquisitie en daarom zijn loyale klanten de meest essentiële groep die je hebt. Er zijn meerdere campagnes die je kan inzetten om te zorgen voor herhaalaankopen.

Hoe doe je dit?

  • Korting op je volgende aankoop
  • Product aanbevelingen 
  • Herhaaldelijk gebruik
  • Verjaardag van de eerste aankoop

Korting op je volgende aankoop

Stuur als bedankje een e-mail met een kortingscode voor je volgende aankoop met een tijdsgebonden aanbieding die een gevoel van urgentie en interesse creëert om nog een aankoop te doen in je winkel.

Product aanbevelingen

Reageer op het koopgedrag van klanten en raad producten aan op basis van hun aankopen. Stuur automatisch e-mails met producten die perfect passen bij het gekochte artikel (cross-sell) of beveel een groter pakket of opgewaardeerde versie van het product aan (up-sell).

Herhaaldelijk gebruik

Als je goederen verkoopt die klanten herhaaldelijk moeten kopen (zoals contactlenzen of dierenvoeding), profiteer hier dan van. Herinner ze er van tevoren aan dat hun voorraad bijna op is en laat ze hun laatste bestelling meteen herhalen in de e-mail.

Een herinnering over het herhaaldelijk kopen van hondenvoer.
Een herinnering over het herhaaldelijk kopen van hondenvoer.

Verjaardag van de eerste aankoop

Vier de verjaardag met je klant met een klein cadeautje om hem te motiveren nog een aankoop te doen. Stuur ze een e-mail waarin je vertelt dat je nog steeds iets te bieden hebt en dat ze al een tijdje niets hebben gekocht.

Campagne voor de verjaardag van de eerste aankoop.
Campagne voor de verjaardag van de eerste aankoop.
  1. Relatie verstevigen

Klantenservice zou voor jou net zo belangrijk moeten zijn als retentie. Stuur ze content waar ze blij van worden of die boordevol informatie zit, en ze zullen niet stoppen bij je te kopen. Deze campagnes zijn goed om de relatie te versterken.

Hoe doe je dit?

  • Aankoop beoordeling
  • E-mail met nuttige inhoud
  • Feestdagencampagne
  • Loyaliteisclub 

Aankoop beoordeling

Ontvang waardevolle beoordelingen die andere klanten overtuigen van je kwaliteit. Om de klant te motiveren de recensie in te vullen, kun je ze iets extra's beloven voor het invullen - korting, gratis verzending bij hun volgende aankoop of punten voor een loyaliteitsprogramma.

Het bedrijf vraagt zijn klanten een vragenlijst in te vullen nadat ze een aankoop hebben gedaan.
Het bedrijf vraagt zijn klanten een vragenlijst in te vullen nadat ze een aankoop hebben gedaan.

E-mail met nuttige inhoud

Zorg ervoor dat je een expert in de branche bent door advies en tips te geven. Stuur de klant na aankoop een nieuwsbrief vol nuttige informatie over het product dat hij heeft gekocht. Beschrijf in de e-mail de voordelen of stuur nuttige tips over hoe het te gebruiken.

Na het bestellen van nieuwe planten ontvangt de klant een e-mail vol nuttige informatie en verzorgingstips.
Na het bestellen van nieuwe planten ontvangt de klant een e-mail vol nuttige informatie en verzorgingstips.

Feestdagencampagne

Een feestdagencampagne bouwt een sterkere relatie op en is ook geweldig om klanten te motiveren om te kopen. Je kunt de klant een kortingscode of zelfs gratis verzending geven als feestdagengeschenk.

#extra tip: Wees voorzichtig met het te vaak aanbieden van kortingen. Als je bijvoorbeeld een extra uitverkoop hebt op Black Friday en Kerstmis, gebruik oudejaarsavond dan alleen als een manier om klanten een fijne tijd te wensen.

Een voorbeeld van een feestdagencampagne.
Een voorbeeld van een feestdagencampagne.

Loyaliteitsclub - exclusieve kortingen en promoties voor leden

Je trouwe klanten moeten het gevoel hebben dat ze veel voordelen van je krijgen. Dit zal hen geen reden geven om naar uw concurrenten over te stappen. Neem dus de optie om loyaliteitspunten te verzamelen op in je e-mailcampagnes, introduceer speciale aanbiedingen of stuur exclusieve kortingen alleen voor clubleden.

Een voorbeeld van een aanbieding voor trouwe klanten.
Een voorbeeld van een aanbieding voor trouwe klanten.
  1. Verloren klant

Niet elke klant zal op de lange termijn loyaal blijven aan je merk. Het kan gebeuren dat ze geen bestelling meer plaatsen en lange tijd niet actief zijn in je winkel omdat ze bij de concurrent hebben gekocht. 

Maar geef het nog niet op! Probeer ze opnieuw te benaderen en herinner ze eraan dat je bestaat. Deze campagnes zullen je daarbij helpen.

Hoe doe je dit?

  • Exclusieve aanbiedingen
  • Reactiveringscampagne

Exclusieve aanbiedingen

Communiceer slechts sporadisch met het inactieve deel van de database, bijvoorbeeld op Black Friday of voor speciale aanbiedingen. Dit zijn gebeurtenissen die, met ondersteuning van een goed gekozen onderwerpregel en preheader, de klant kunnen verleiden om de nieuwsbrief te openen en gebruik te maken van je aanbod.

Black Friday-actie met beperkte aanbiedingen.
Black Friday-actie met beperkte aanbiedingen.

Reactiveringscampagne

Bereik inactieve contacten op het juiste moment met geautomatiseerde e-mails. Definieer wat inactiviteit voor jou betekent en stuur een automatische e-mail zodra dat gebeurt. Stuur bij voorkeur iets dat niemand kan weerstaan. Zo vergroot je de kans dat klanten weer terugkeren naar je winkel.

#tip: Werk met urgentie (bijvoorbeeld een aftelklok) en reactiveer klanten sneller.

Voorbeeld van een tijdelijke aanbieding.
Voorbeeld van een tijdelijke aanbieding.

In welke fase van de klantreis van jouw klant je je ook bevindt, je kan deze beproefde e-mailcampagnes gebruiken om effectief met hen te communiceren en een kwalitatieve groep loyale klanten op te bouwen.

Over Ecomail

Ecomail is een e-mailmarketingbedrijf dat gespecialiseerd is in het helpen groeien van e-commercebedrijven.

Ze bieden je een zelfbedieningsplatform waarmee je klassieke e-mailcampagnes kunt versturen en ook bepaalde stromen kunt automatiseren (zoals welkomstmails, achtergelaten winkelwagentjes en nazorg na aankoop). Met hen kun je klanten bedienen in alle fasen van het klanttraject.

Dankzij een integratie worden je winkelgegevens automatisch gesynchroniseerd met Ecomail. Hiermee kun je je communicatie personaliseren en op elke klant afzonderlijk reageren.

meer over ecomail