start direct

Interview: Radiowinkel.com

Radio-2.png

Sander van Radiowinkel.com verkoopt, zoals de naam van zijn webshop al verklapt, radio’s. Zijn webshop is gespecialiseerd in DAB+-toestellen. In deze blog geeft Sander 3 tips om zoveel mogelijk producten aan de man te brengen.

Leg uit, wat is DAB+?

DAB+ staat voor digital audio broadcasting. Dit wordt ook wel digital radio of gewoon digitale radio genoemd. Een relatief nieuwe manier van radio uitzenden, waarbij radiosignalen in digitale vorm naar radio’s worden gestuurd. Het voordeel hiervan is betere geluidskwaliteit en een grotere aanbod van radiostations. Het 'nadeel' ervan is dat je er een speciale nieuw radio voor nodig hebt, maar laat ik die nou net verkopen ;-).

Hoe kom je op het idee om deze radio's te verkopen?

Eind jaren 90 kwam ik op beurzen in aanraking met de startende ontwikkelingen op het gebied van DAB+-radiotoestellen. In Nederland en België lag op dat moment een testnetwerk voor DAB+-uitzendingen. Tegelijkertijd gingen in Engeland al duizenden DAB+-radio’s over de toonbank. Dat wekte mijn interesse. Mij werd steeds duidelijker dat hier in de toekomst mogelijk een markt voor zou zijn in Nederland. Om DAB+ te ontvangen, moest men immers een nieuwe radio aanschaffen. Radio was toen zo’n beetje het laatste audio-elektronicaproduct dat nog niet digitaal was, dus 1 + 1 = 2. Zo ontstond Radiowinkel.com.

Waarom besloot je een webwinkel te starten?

Vanwege de relatief lage kosten en inspanning die het met zich meebrengt. Het is simpelweg ook niet nodig om een dure plek in de winkelstraat te hebben. Het leek me fantastisch om met een webshop een belangrijke plek in te gaan nemen bij de introductie van de DAB+-radio.

Hoe onderscheid je je van concurrenten?

Als kleine of startende webshop is het moeilijk om je te onderscheiden van de grote jongens en meiden in de online wereld. Het is me gelukkig wel gelukt. Voor mij is specialisatie een goede manier om in de smaak te vallen bij de consument. Ik heb de volgende 3 tips:

Tip 1: Creëer goede en unieke content

Neem ze niet klakkeloos van je leverancier, maar schrijf ze zelf. Een productpagina bestaat uit een afbeelding met een beschrijvende tekst, technische specificaties en een prijs. Standaardteksten en -afbeeldingen zorgen voor een weinig unieke beleving. Gebruik ook unieke content zoals Youtubefilmpjes. Op deze manier ben je als persoon zichtbaar; mensen kopen graag van mensen. Dit maakt het contact direct een stuk persoonlijker. 

Tip 2: Weet waar je het over hebt

Ik heb jarenlange ervaring met de producten die ik in mijn webshop aanbied. Door de productpagina’s zelf te schrijven, sla ik twee vliegen in een klap: de pagina’s zijn uniek maar ik doe ook meer kennis op. Ik moet dan de handleidingen lezen waardoor ik de producten beter leer kennen. Die opgedane kennis zet ik continu in; als iemand belt of mailt kan ik direct antwoord geven, omdat ik weet waarover ik het heb. Als ik iemand goed kan adviseren, resulteert dat vaak in een bestelling.

Tip 3: Geef persoonlijk advies en aandacht

Mensen vragen mij bijvoorbeeld hoe ze hun ontvangst kunnen verbeteren of hoe ze een specifieke zender kunnen ontvangen. Door mijn kennis kan ik dan nagenoeg elke klant een product aanmeten. Mijn assortiment is breed, waardoor voor elk probleem of elke vraag een passende radio voorhanden is. Zolang ik maar genoeg doorvraag kan ik de perfecte radio adviseren. Mensen ervaren het als een verademing dat ze iemand spreken die naar hen luistert en ze begrijpt.

Ook als ik geen oplossing heb, wil ik dat mijn klanten met een tevreden gevoel naar huis gaan. Zo heb ik eens een echtpaar in de showroom gehad die ik uitleg en demonstraties heb gegeven. Het echtpaar was gelukkig en ging met een radio naar huis. Een week later kwamen ze terug, want ze waren toch niet zo blij met het apparaat. Samen gaan we dan verder kijken naar een betere match, totdat zij tevreden zijn. Soms leidt dat tot totale annulering. Dat is dan maar zo. Dat heb ik liever dan dat iemand ontevreden is.

Heb je een marketingtip voor andere ondernemers?

Speel in op relevante events of feestdagen! Zo hebben de Belgische en Nederlandse overheid bijvoorbeeld promotionele actieweken om DAB+ extra in de aandacht te zetten. De reden hiervoor is dat DAB+, de opvolger van DAB, efficiënter omgaat met bits en bytes. In november 2019 was er in Vlaanderen bijvoorbeeld de Week van de Digitale Radio. Het perfecte moment om mijn Belgische klant iets extra’s te bieden! Hierbij zet ik de pop-up van Shopboost in. Omdat Shopboost geotargetting ondersteunt, kan ik een kortingscode aanbieden die alleen de Belgen te zien krijgen. Zij krijgen bijvoorbeeld een korting van 10% op alle DAB+-modellen. Superhandig! De actie verspreid ik vervolgens via allerlei instanties en sociale media. Hiermee hoop ik extra publiek te trekken.

Wat is jouw ervaring met Shopboost?

Shopboost gebruik ik vooral actiematig. Vaak zet ik de twijfeldetectie dan op zijn laagst: iedereen krijgt de verrassing aangeboden. De bezoekers neuzen relatief lang op mijn site rond. Zij twijfelen meestal niet per se, maar scannen de producten en vergelijken deze. Op deze manier verras ik iedereen met een leuk extraatje. Onder diegenen die de verrassing accepteren, gaat één op drie daadwerkelijk over tot bestellen. Soms bestellen zij direct, soms na een of enkele dagen. 

Soms zet ik de kortingsactie gedurende een paar dagen in op een specifiek merk. Op zo’n moment vind ik oprecht dat dat merk extra in de aandacht moet komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een supergoede radio, waarvan ik vind dat die veel te weinig wordt verkocht in vergelijking met andere types. Dat merk zet ik dan even extra in het zonnetje. En het werkt!

Waarom heb je gekozen voor Mijnwebwinkel?

Die specialisatie die ik in mijn webwinkel bied, verwacht ik ook van de partijen waar ik diensten afneem. In juli 2007 heb ik me aangesloten bij Mijnwebwinkel. Ik heb hier destijds voor gekozen, omdat ik het aangeboden pakket compleet vond en hiermee eenvoudig een shop in kon richten. Ook nu werkt het heel eenvoudig: ik ervaar het verwerken van orders, aanmaken van producten en het inrichten van de pagina’s als handzaam en gebruiksvriendelijk. Doordat Mijnwebwinkel blijft ontwikkelen en uitbreiden, blijft de dienst goed. Ook de supportafdeling reageert snel en adequaat. Tips worden genoteerd en als deze door verschillende webshophouders worden genoemd, worden de tips geïmplementeerd in de dienst. Je kunt erop rekenen dat je wordt gehoord en binnen een dag antwoord hebt. Dat geeft mij veel vertrouwen.

Wil jij net als Sander een webwinkel starten?

Download snel ons gratis business template met 11 handige stappen!

Naar het business template