start direct

De positionering van landingspagina’s op je shop

Positie-landingspagina-Header.png

Landingspagina’s op je webshop kunnen je conversie verhogen. Dit kunnen pagina’s zijn waar je naar linkt vanaf een advertentie, maar ook pagina’s waarop bezoekers terechtkomen vanuit een onbetaald zoekresultaat. Landingspagina’s zijn vaak alleen via die route te bereiken en dus niet terug te zien in de menubalk.

In ons vorige blog over dit onderwerp lees je hoe je landingspagina's inzet om optimaal gebruik te maken van je meest relevante zoekwoorden. 

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waar bezoekers op terechtkomen via een externe link, bijvoorbeeld een (AdWords) advertentie, zoekopdracht of een banner. Het doel is om een bezoeker niet alleen naar je website te trekken maar om hem exact dat te laten vinden waar hij naar op zoek is. Vanwege interesse in een thema of product heeft hij namelijk al op een specifiek zoekwoord gezocht. Hoe beter de pagina waar ze op terechtkomen aansluit, hoe groter de kans op een aankoop. Een landingspagina vormt daarmee de verbinding tussen de advertentie of het zoekresultaat en jouw aanbod. Je kunt voor meerdere thema’s en/of producten een aparte landingspagina maken.

Verborgen pagina

Vaak wordt een landingspagina gebruikt voor een (advertentie)campagne of voor een zoekwoord dat niet direct op de website voorkomt. Omdat veel landingspagina’s specifiek gemaakt zijn om deze bezoekers ‘te ontvangen’ zie je dat ze niet direct vanuit het menu toegankelijk zijn maar alleen via de externe link. De opmaak van de pagina is echter wel in dezelfde stijl als de rest van de website en de bezoeker kan gewoon via het menu verder navigeren. 

Je maakt hiervoor dus een verborgen pagina aan die niet te zien is voor ‘gewone’ sitebezoekers. Hier lees je hoe je zo’n verborgen pagina maakt.

Deze pagina is gericht op mensen die gezocht hebben op 'Webwinkel beginnen' en wordt niet in de navigatiebalk getoond. Deze pagina zal dus bijna alleen worden gezien door mensen die hier specifiek naar op zoek zijn.

Categorie- of productpagina

Soms is een zoekwoord waarop je in de zoekresultaten gevonden wilt worden zo belangrijk of algemeen dat webshops er wel voor kiezen om hun bezoekers te laten landen op een categorie- of productpagina. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Zuiver Tripod Vloerlamp van STAYATHOME. Zodra je op het zoekresultaat klikt, kom je uit op een landingspagina die gericht is op dit type vloerlamp. Deze pagina maakt onderdeel uit van het navigatiemenu.

Zoekresultaat voor 'zuiver tripod vloerlamp'.
Deze landingspagina staat geheel in het teken van de zuiver tripod vloerlamp, waar de bezoeker naar op zoek was. Deze pagina valt onder de categorie 'Verlichting' in de menubalk en is dus geen verborgen pagina.

Hier lees je meer over hoe je een (sub)pagina toevoegt.

No go: homepage

Zorg er in ieder geval voor dat bezoekers vanuit die vanuit een campagne op je site terechtkomen niet op je homepage landen! Simpelweg omdat er op de homepage te veel opties zijn. Bezoekers raken daardoor afgeleid en vergeten waarom ze op de advertentie of het zoekresultaat klikten. Ook verminderd het de gebruikservaring omdat mensen niet direct uitkomen bij waar ze naar op zoek zijn. Homepage als landingspagina? Niet doen dus. Want hoe gerichter de landingspagina op de zoekwoorden is afgestemd, hoe beter.

Houd ons blog in de gaten. Binnenkort geven we je tips hoe je landingspagina's inhoudelijk sterk inricht.