Zo maak je heel eenvoudig je eigen logo

Logo's voorbeeld

Je logo is een van de belangrijkste keuzes die je maakt voor de uitstraling van je bedrijf. Hiermee is namelijk in één oogopslag al vaak veel te leren over je webwinkel en wat voor soort artikelen je verkoopt. Het logo moet namelijk niet alleen aantrekkelijk zijn voor je doelgroep, maar het bepaalt ook je huisstijl.

Je kunt het ontwerp van een logo uit handen geven door bijvoorbeeld een grafische vormgever in te schakelen. Ook wij kunnen een logo voor je creëren door middel van onze Design Diensten. Wil je liever zelf (gratis) aan de slag? Dan kan dat uiteraard ook! Hieronder benoemen we een aantal gratis programma’s voor het maken van een logo, en geven we je tips en advies waar je rekening mee moet houden. Laten we eerst beginnen met de tips!

  1. Bepaal je doelgroep en concurrentie

Bij het starten van je webwinkel heb je vast nagedacht aan wie je de producten wilt verkopen. Wie zijn je klanten? Dit is namelijk je doelgroep. Dit klinkt lastig, maar is vaak eenvoudiger dan verwacht! Stel, je verkoopt luxe handgemaakte sieraden. Je doelgroep is dan waarschijnlijk vrouwen met een hoger inkomen, die 30+ zijn. Verkoop je juist voordelige kleurrijke sieraden? Dan kan het goed zijn dat je een jongere doelgroep hebt!

Een handig vragenlijst om je perfecte klant voor te stellen:

  • Hoe oud zijn ze?
  • Wat is hun budget?
  • Kopen ze voor zichzelf of voor een ander?
  • Welke wensen en behoeften hebben ze? (Denk bijvoorbeeld aan milieuvriendelijke, vegan of biologische producten, of juist snelle levering of voordelig geprijsd). 

Neem ook een kijkje bij je directe concurrentie. Zie je overeenkomsten in stijl bij je concurrenten? Is er een vergelijkend thema of sfeer?

Hoewel je nooit je concurrenten direct moet kopiëren, kan het in de meeste gevallen wel handig zijn om ze als inspiratie te gebruiken. Klanten hebben bewust of onbewust bepaalde verwachtingen bij producten en de website die de stijl beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan pastelkleuren en speelse vormen voor webwinkels die babykleding verkopen, maar juist harde kleuren en strakke lijnen voor kortingknallers. 

  1. Kies je kleuren en stijl

Nu je een beter beeld hebt aan wie je wilt verkopen, kun je vervolgens een stijl en kleurenpallet kiezen. Kleuren kunnen veel invloed hebben op de emoties en verwachtingen van je klanten. Verkoop je natuurlijke producten? Dan gebruik je waarschijnlijk aardetinten, zoals bruin en groen. Heb je een luxe product? Dan zit je zeker goed met een zwart logo. 

Meer weten over welke kleur bij jouw merk past? Lees dan ons blog over identiteit en kleuren

Ook de stijl van je logo is belangrijk. Moet je een serif of sans serif lettertype gebruiken? En wat is nou het verschil precies? Dit leggen we graag aan je uit in dit artikel.

  1. Maak je logo

Nu je keuzes hebt gemaakt over je doelgroep, kleuren en stijl logo, kun je het logo gaan ontwerpen! Online heb je gratis programma’s die je hierbij kunnen helpen. We zetten een aantal hieronder voor je op een rijtje:

  1. Exporteer je logo

Download het logo als PNG bestand om het vervolgens in de beheeromgeving van je webwinkel te uploaden. In je Mijnwebwinkel shop doe je dit bij je Template Instellingen. Controleer of het logo goed staat op desktop en mobiel. 

Tips

  • Zorg dat het logo op klein formaat goed leesbaar is. Gebruik dus een duidelijk lettertype. 
  • Indien mogelijk, exporteer het logo ook als SVG (vector) bestand. Dit bestandstype is schaalbaar zodat je het logo op groot en klein formaat kunt gebruiken. 
  • Creëer ook zwart en wit versies van je logo. Dat is handig als je bijvoorbeeld het logo moet printen. 
  • Indien mogelijk, download ook een transparante versie van je logo (zonder achtergrond). 
  • When in doubt, keep it simple. Maak je logo niet te ingewikkeld  met te veel iconen en symbolen. Soms is alleen de naam in een leuk lettertype al voldoende! 

Voor- en nadelen van een gratis logomaker

Een gratis logomaker kan een goede oplossing zijn voor je webwinkel. Toch zitten er wat nadelen aan. We zetten ze hieronder graag voor je op een rijtje:

Voordelen

  • Het is gratis!
  • Geen lange wachttijden. Je kunt direct het logo downloaden en gebruiken. Klopt het niet of wil je toch iets anders? Dan pas je het gelijk weer aan. 
  • Kies eenvoudig uit bestaande sjablonen om een leuk logo te creëren. Je hoeft dus zelf niet super creatief te zijn!

Nadelen

  • Doordat je sjablonen gebruikt is je logo nooit helemaal uniek voor jouw merk. Wil je echt een uniek logo? Dan zou je een grafische vormgever kunnen inschakelen.
  • Gratis logomakers zijn vaak beperkt in de mogelijkheden. Heb je iets anders voor ogen? Dan kan het zijn dat dit niet mogelijk is.
  • Er zitten vaak limieten aan het formaat en type bestand dat je kunt downloaden. Vector- of transparante bestanden zijn niet altijd mogelijk, waardoor het nieuwe logo laten drukken (zoals op een visitekaartje) niet goed uitpakt. 
  • Twijfel je of je de juiste keuzes hebt gemaakt? Een grafische vormgever weet alles van stijl, kleuren, lettertypes en doelgroepen. Ze kunnen het logo helemaal afstemmen op de wensen van jou en je doelgroep.

Hulp nodig?

Ben je juist op zoek naar een grafische vormgever die een logo voor je nieuwe webwinkel kan creëren? Dan kan ons Design Team je verder helpen! Stuur een mailtje naar services@myonlinestore.com voor gratis advies of een vrijblijvende offerte. Nieuwsgierig naar wat we al hebben gedaan? Neem dan een kijkje in ons Lookbook.