start direct

5 tips om je winstmarge te verhogen

Header Gastblog Prisync winstmarges.png

Winstmarges zijn de grootste indicator om te zien of je bedrijf gaat overleven, verder groeit, of juist zal zinken. Geen enkele andere meetbare factor beïnvloedt de financiële gezondheid van je bedrijf zó direct. Het is dus een voortdurende uitdaging om de marges te vergroten en te zorgen voor een goede financiële gezondheid.

Wat is winstmarge?

De winstmarge, ook wel ‘marge’, is het verschil tussen inkoopprijs en de verkoopprijs per product. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage of als een bedrag. Van dit deel van de omzet kun je de kosten voor onder meer huisvesting, marketing en personeel betalen. Het resultaat dat daarna overblijft is de winst.

Op de inkoopprijs heb je vaak geen of weinig invloed. Het verlagen of verhogen van de verkoopprijs is dan ook het belangrijkste instrument om invloed uit te oefenen op de marge en het winstpercentage. 

Huidige winstmarges berekenen

Het is belangrijk om de huidige marges van je producten vast te stellen zodat je zeker bent van hun financiële prestatie. Dit wil zeggen dat je weet welke producten kleine en welke producten grote winstmarges hebben, wat je helpt om de duurzaamheid en de groeicapaciteit van je bedrijf beter te begrijpen. Ook helpt het je om te beslissen op welke producten de focus moet liggen en welke producten je beter kunt schrappen. De kosten, energie en tijd die je hiermee bespaart kun je vervolgens weer investeren in producten met een hogere winstmarge.

Met deze tool kun je eenvoudig de winstmarge van jouw producten berekenen: https://www.berekenen.nl/inkomen/winstmarge.

Helaas is het voor kleinere webshops moeilijk om de strijd aan te gaan met grote namen zoals bol.com of Coolblue. Zij zijn namelijk in staat om lage prijzen aan te bieden door gebruik te maken van geavanceerde dynamische prijsalgoritmes.

Toch zijn er manieren waarop jij jouw winstgevendheid kunt verhogen. We geven je 5 tips:

1. Gebruik een dynamische prijsstelling

Zoals je in ons eerdere blog item las, is een goede prijsstrategie cruciaal als je jouw winstmarges wilt verhogen. Onthoud dat 60% van de online kopers prijs als grootste aandachtspunt noemt bij de keuze waar ze shoppen. Van alle strategieën is een dynamische prijsstelling het beste in de e-commerce wereld. Consumenten kunnen door het ruime online productaanbod en vergelijkingswebsites elk product voor de laagste prijs vinden. En vergeet externe factoren zoals feestdagen en prijzen niet. In een dynamische markt is het niet effectief om vaste of nauwelijks veranderende prijzen te hanteren. Door gebruik te maken van een dynamische prijsstelling ben je flexibeler om prijzen te verhogen of verlagen bij verscheidene scenario’s in de markt. Als je al over een iets ruimer budget beschikt, kun je kiezen voor een tool om de markt te monitoren.

Een simpel en veelvoorkomend scenario: je verkoopt een product voor €100,- en je concurrent verkoopt hetzelfde product voor €150,-. Je zult in dit geval nog steeds de laagste prijs hebben als je het product verkoopt voor €140,- en tegelijkertijd je winstmarge flink vergroten. Het is wel belangrijk om de markt hierbij goed in de gaten te houden en te zorgen voor een hoge reactiesnelheid.

2. Lever superieure klantenservice

We leven niet in een utopische wereld waar de prijzen laag zijn, de producten van hoge kwaliteit zijn en de klantenservice perfect is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 80% van de klanten bereid is om meer te betalen voor een betere klantervaring. Het is dus slim om superieure klantenservice te leveren en je prijzen te verhogen om zo de winstmarges te vergroten. Met deze strategie kun je ervoor zorgen dat klanten terugkomen en heb je kans om duurdere producten te verkopen. Dit type klantenservice kan je op korte termijn iets meer kosten, maar zal je uiteindelijk loyale klanten opleveren.

Een aantal tips: probeer je retourbeleid te verbeteren (in dit blog item vind je een aantal retourneer tips), focus op goede service zowel voor als na de aanschaf en probeer om klanten te ondersteunen op verschillende manieren, zoals met behulp van live chat.

3. Beheer je inventaris

Hoe zit het met de beschikbaarheid van je producten? Het is noodzakelijk om een goed beeld te hebben van je inventaris. 81% van de online klanten is geneigd om bij je concurrent te shoppen op het moment dat een product uitverkocht is. Je hebt dan niet alleen één order gemist, maar bent mogelijk ook een levenslange klant verloren. Dit kan zorgen voor een enorm inkomensverlies en kan je winstgevendheid direct beïnvloeden. We raden dan ook aan om je uitverkochte artikelen te verbergen voor je klanten.

Tegenovergesteld is het ook schadelijk voor je onderneming om niet in staat te zijn om je toekomstige verkopen te voorspellen en juist te veel inventaris in te kopen. Dit vergroot je inkoopkosten en leidt tot een minder grote winstmarge. In dit artikel vind je meer informatie over het voorkomen van incourante voorraden

4. Verlaag je kosten

Hoewel je op de inkoopkosten niet heel veel invloed hebt, kan het zeker de moeite zijn om te kijken of je bij je huidige leverancier de bestaande contracten kunt verlengen tegen gunstigere voorwaarden of onderzoek te doen naar een voordeligere, nieuwe leverancier. Kijk of je gebruik kunt maken van korting of speciale aanbiedingen. Meer winst valt te behalen bij je overige kosten zoals logistieke kosten, verpakkingskosten en eventueel personeelskosten. 

5. Maak gebruik van cross- en up-selling­­

Door gebruik te maken van cross-selling en up-selling verkoop je meerdere producten aan één klant en verhoog je jouw winstmarge. Probeer wanneer een klant een product met een relatief lage winstmarge aanschaft, om hier een product met een hogere winstmarge bij te verkopen. Maak het uitnodigend voor je klant om extra producten aan te schaffen, door middel van het aanbieden van complementaire producten. In dit blog lees je meer over cross- en up-selling.

Voor een webshop is het extreem belangrijk om een gezonde financiële status te hebben. Analyseer je bedrijf, je producten, de concurrentie, de markt en menselijk gedrag – en probeer de juiste tactiek te implementeren voor jouw onderneming.

Wat doe jij om je winstmarge te verhogen?