5 tips om het maximale uit het piekseizoen te halen
Het piekseizoen staat weer voor de deur. En met de nieuwe strengere coronamaatregelen is er een grote kans dat je veel extra omzet kunt verwachten. Hoe kom je de piekperiode zonder kleerscheuren door en zorg je voor tevreden, terugkerende klanten?
Piekseizoen 2021: De voorspellingen
Vorig jaar was een bijzonder jaar. Hoewel corona al flink wat maanden rondspookte, waren het de eerste echte ‘coronafeestdagen’. Omdat weinig retailers de extra gekte rondom het piekseizoen hadden voorzien, bezweken vele webshops onder de druk. Hoewel je er dit jaar vanuit kunt gaan dat het weer een gekkenhuis wordt, heb je het dit keer wél zelf in de hand of je er beter, of juist slechter uitkomt. We zullen dit jaar niet voor een verrassing komen te staan, want we weten dat we dit jaar opnieuw alle records zullen verbreken. Waarom?
- De consumenten zijn inmiddels gewend aan online bestellen – online shoppen is het nieuwe normaal –
- Met de huidige maatregelen zullen consumenten hun feestinkopen steeds vaker online doen.
Over welke dagen hebben we het?
Het piekseizoen bestaat uit een reeks feestdagen waarop de consument diep in zijn buidel tast om mooie cadeaus te kopen. Het feestseizoen duurt zo’n zes weken. Dit zijn de dagen waarom het allemaal draait:
- 26 november: Black Friday
- 29 november: Cyber Monday
- 5 december: Sinterklaas
- 25 en 26 december: Kerstmis
De impact van het piekseizoen op de bezorging
Vanaf Singles Day op 11 november, stijgt het aantal bestellingen al. Gemiddeld verwachten vervoerders 81 procent meer pakketten dan normaal te verwerken. Dit betekent dat vervoerders extra personeel moeten inzetten, langer en harder moeten werken, en soms ook op zondag bezorgen.
Het wordt dus weer aanpoten dit jaar, ook voor jou, met als – als het goed gaat – een mooie beloning: een goede omzet en blije, terugkerende klanten.
De belangrijkste tips voor een vlekkeloze klantervaring
Je kunt veel doen om het piekseizoen goed door te komen en je doelen te bereiken. Het belangrijkste is goed voorbereid te zijn. Wij geven je vijf tips om je op weg te helpen.
1. Communiceer je deadlines met je klanten
Voorkom ontevreden klanten en laat de consument weten wat de uiterlijke besteldatum is voor een tijdige levering. Door de drukte kan een levering langer duren, en ook op de feestdagen zelf wordt er niet bezorgd. Zorg er daarom voor dat de deadlines duidelijk zichtbaar zijn bij de checkout. Zo voorkom je teleurstellingen, boze klanten, een gestreste klantenservice, en negatieve reviews.
2. Houd rekening met piektoeslagen van vervoerders
Aan het einde van het jaar rekenen sommige vervoerders extra toeslagen vanwege de drukte. Informeer bij de vervoerders of ze dit doen, en wat deze tijdelijke toeslagen precies inhouden. Sommige pakketdiensten werken met toeslagen voor bepaalde verpakkingen, of rekenen iets extra’s als je klant niet thuis is. Houd hier rekening mee en communiceer het naar je klant.
3. Kies voor tijdelijk verzekerd verzenden
De drukke periode verhoogt de kans op fouten. Niet alleen bij jou, maar ook bij vervoerders. Verzend je normaal zonder verzekering? Overweeg dan om je goederen tijdelijk te verzenden met verzekering. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, dan kun jij je klant direct uit de brand helpen door een nieuw product of terugbetaling aan te bieden, zonder dat je erop verliest. Het resultaat? Een blije klant.
4. Personaliseer je track & trace
De track- en trace-mail is hét moment om alles uit de kast te halen. Deze mail heeft namelijk een openratio van zo’n 90 tot 100 procent. Zonde dus als je ervoor kiest om enkel een linkje naar de website van de vervoerder te plaatsen. Pak groot uit en personaliseer de trackingmail zo goed als je kunt. Denk aan een passende upselling-producten, kortingscodes, of je laatste social-media-posts.
5. Pas je retourtermijn aan
Wat een langere retourperiode voor jouw webshop kan betekenen? Minder retouren! Het lijkt tegenstrijdig, maar het is eigenlijk heel logisch. Het gezegde ‘van uitstel komt afstel’ gaat hier namelijk op. Als klanten langer de tijd hebben om een artikel te retourneren, doen ze het vaak niet. De eerste redenen die ze hadden om het artikel niet te houden, vervagen, en beetje bij beetje vergeten ze zelfs dat ze het artikel eigenlijk niet wilden. En daarnaast zorgt een langere retourtermijn er ook nog eens voor dat klanten sneller overgaan tot een aankoop. Win-win!
Ben je klaar voor een echt vlekkeloze bezorgervaring deze feestdagen? Download het gratis whitepaper van Sendcloud met 19 tips én een checklist om te winnen tijdens het piekseizoen!