Zo maak jij een succes van je spaarprogramma
Ben je op zoek naar mogelijkheden om je vaste klantenkring en je omzet te vergroten? Dan hebben we een nieuwe toevoeging voor jouw webwinkel. Met het spaarprogramma zorg jij ervoor dat je klanten kunnen sparen voor beloningen. Wist je dat ruim 7 op de 10 Nederlanders punten sparen via spaarprogramma’s? Vanaf nu is het toevoegen van een spaarprogramma ook mogelijk voor jouw webwinkel. In dit blog leggen we je uit hoe het spaarprogramma in zijn werking gaat, waarom het nuttig is én hoe jij het succesvol maakt.
Het spaarprogramma
Met het spaarprogramma kan je klanten punten laten sparen en klanten belonen. Je bouwt aan klantloyaliteit en beheert je klantdata voor marketingdoeleinden. Je bepaalt zelf de spaarregels. Als webwinkelier kun je jouw spaarprogramma namelijk helemaal zelf vormgeven. De hoeveelheid punten per uitgegeven euro, de beloningen én benamingen. Aan jou de keuze! Met deze krachtige tool haal je meer omzet uit je vaste klantengroep en verander je eenmalige klanten in terugkerende klanten. Koppel het spaarprogramma aan je Pro webshop voor €19 per maand of krijg het gratis bij een Premium abonnement.
Het nut van een spaarprogramma
Spaarprogramma’s bestaan er in allerlei vormen en maten. En dat is niet voor niets. Een spaarprogramma kan namelijk hét verschil maken om de relatie met je klanten en je omzet te laten groeien. We leggen je graag uit waarom een spaarprogramma nou zo nuttig is voor je webshop.
1. het versterkt je klantenbinding
Doordat klanten kunnen sparen voor voordeel, zijn ze sneller geneigd terug te keren naar je webwinkel om verder te sparen. Consumenten hechten bij het sparen van punten ook minder waarde aan kleine prijsverschillen bij concurrenten. Je bindt klanten aan je webwinkel, niet alleen aan het product dat je verkoopt.
2. het laat je omzet groeien
Het inzetten van een goed ingesteld spaarprogramma kan jouw omzet flink laten groeien. Niet alleen komen klanten vaker terug naar je webshop, je kan ze ook vaker naar je webshop trekken met slimme spaaracties of periodieke acties waarmee ze extra punten kunnen sparen. Ook groeit de gemiddelde besteding per sparende klant, tijdens én na het sparen.
3. het zorgt voor een aanwas aan nieuwe klanten
Het is geen geheim dat consumenten van voordeel houden. Ook als ze ervoor moeten sparen, vinden klanten het leuk om iets cadeau te krijgen. Als ze blij zijn met hun gespaarde beloning, zullen ze dit ook sneller vertellen in hun omgeving, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de bekenden van je klant ook kennis maken met jouw webshop inclusief spaarprogramma.
Zo maak jij een succes van je spaarprogramma
Met alleen het afnemen van het spaarprogramma ben je er nog niet. Met het goed instellen en communiceren, zorg jij dat je spaarprogramma een succes wordt.
Instellen
Ten eerste is het belangrijk dat je het spaarprogramma op een juiste manier instelt in je beheeromgeving. In dit tutorial vertellen we je stap voor stap hoe je dit doet.
Je hebt zelf de keuze hoeveel spaarpunten je geeft per uitgegeven euro.
Tip: stel spaarpunten per tientallen in, in plaats van enkele getallen.
Mensen zijn eerder geneigd te hechten aan een spaarprogramma als het lijkt alsof ze al goed op weg zijn met sparen. Stappen van tientallen punten zorgen voor een versnelde perceptie van vooruitgang. +20 spaarpunten bij een spaardoel van 1.000 lijkt voor het brein dan ook meer dan +2 spaarpunten bij een spaardoel van 10.
Denk ook goed na over de benaming van je spaarprogramma en met name je spaarpunten. Extra tof om de naam van je spaarprogramma aan te laten sluiten op je bedrijfsnaam of producten, maar zorg er wel voor dat het duidelijk blijft dat het om spaarpunten gaat. Kies bijvoorbeeld eerder voor ‘Jouw gespaarde parels’ dan ‘Jouw parels’.
Hulp nodig bij het instellen en designen van jouw spaarprogramma? Met de Spaarprogramma Services helpen wij je opweg naar een succesvol spaarprogramma!
Communiceren
Last but definitely not least: zorg ervoor dat je jouw spaarprogramma onderdeel maakt van je communicatie. Voor je huidige én nieuwe klanten kan je spaarprogramma interessant zijn, dus het communiceren is misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvol spaarprogramma.
In je webwinkel
Plaats het spaarprogramma op een opvallende plek op je webshop: bijvoorbeeld op je homepage of op de pagina waar klanten zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Zorgt dat het opvalt, bijvoorbeeld met een aantrekkelijke banner of knop.
Hieronder kun je zien hoe Hema dit toepast. Zij hebben een speciale pagina aangemaakt waarin duidelijk zichtbaar is wat je, in hun geval de ‘HEMA pas’ kunt sparen. Hieronder een screenshot van een stukje van de pagina. Wil je de hele pagina bekijken ter inspiratie? Check dan deze link.
Social media
Gebruik je sociale media bereik om je klanten op de hoogte te stellen van het spaarprogramma en leg uit hoe het werkt. Deel afbeeldingen van de beloningen en moedig je klanten aan om het te delen met hun volgers. Je kunt ze bijvoorbeeld extra spaarpunten geven bij een gedeeld bericht.
Nieuwsbrief
Stuur een e-mail naar je klanten om hen te informeren over het spaarprogramma en vertel ze waarvoor ze kunnen sparen. Bonus: geef ze alvast wat spaarpunten voor het aanmelden via de nieuwsbrief. Zo zijn ze al gestart met sparen en zijn ze eerder geneigd dit af te maken.
Extra communicatietips
- Maak het persoonlijk: Richt je op de voordelen van het spaarprogramma voor je klanten. Geef ze een reden waarom het voor hen de moeite waard is om te starten met sparen.
- Maak het visueel: Gebruik afbeeldingen om het spaarprogramma uit te leggen en de voordelen ervan te laten zien. Dit kan helpen om klanten beter te laten begrijpen wat ze kunnen verwachten en waarvoor ze kunnen sparen.
- Maak gebruik van acties: Doe zo nu en dan een actie waarbij klanten extra punten kunnen sparen door bijvoorbeeld hun vrienden uit te nodigen om zich aan te melden voor het spaarprogramma, of iets te delen. Dit kan helpen om het spaarprogramma bekend te maken bij een groter publiek en het moedigt je klanten aan om extra te sparen.