18 juni 2019

Zo maak je zelf goede productfoto’s!

Hanneke van der Kallen
Marketing | Mijnwebwinkel

Met alleen een duidelijke productomschrijving kom je er als webwinkelier niet. Ook productfoto's zijn onmisbaar in je shop. Maar hoe zorg je ervoor dat deze foto's er professioneel uit zien? Ik verzamelde de handigste basistips voor je uit het e-book ‘Productfotografie’ van Eberhard Schuy.

Naast een goede productomschrijving zijn productafbeeldingen minstens zo belangrijk in je shop. Om te snappen welke soort afbeeldingen je het beste kunt inzetten, is het goed om te weten welke vormen van productfotografie er zijn. 

  • 1. Packshotfotografie

Met packshotfotografie bedoelen we fotografie waarbij we producten tegen een witte achtergrond fotograferen. Het beeld tegen een witte achtergrond plaatsen wordt ook wel vrijstellen genoemd. Op deze manier worden de eigenschappen van het product benadrukt met als doel om een objectieve weergave van de werkelijkheid te geven.

  • 2. Productfotografie

In tegenstelling tot packshots mogen productfoto’s worden aangekleed met attributen om het beeld meer sfeer te geven. Hierdoor kan de aantrekkelijkheid van de foto vergroot worden en er door middel van de foto interesse opgewekt worden. Zorg ervoor dat de attributen altijd passen bij het voorwerp en dat je product het centrale punt blijft in de foto.      

  • 3. Stilleven fotografie

Bij stilleven fotografie kan de fotograaf zijn creativiteit de vrije loop laten; alles is mogelijk. De compositie hoeft niet meer per se rustig zijn en de reden waarom het product gefotografeerd wordt kan een volledig abstracte relatie met het voorwerp hebben. Het belangrijkste doel van stilleven fotografie is om een gevoel bij de toeschouwer op te wekken.

Je kunt het dus zo zien dat stilleven fotografie een verhaal vertelt en een gevoel opwekt. Productfotografie en packshots geven daarentegen vooral informatie over het product. In webwinkels worden productfoto's/packshots vaak gebruikt voor productoverzichten omdat dit veel rustiger oogt. 

Wil je jouw bezoeker het product laten beleven? Dan is stilleven fotografie dé manier. Deze foto's brengen een boodschap over en zijn bijvoorbeeld erg geschikt voor een slideshow op je homepage.

Camera 
Wie denkt dat je alleen goede productfoto's kunt maken met een camera van duizenden euro's, heeft het mis. Zolang je geen foto's wilt maken die groter moeten worden dan A4, zijn eigenlijk alle gangbare systeemcamera's en nieuwere smartphones al geschikt. Zorg wel voor een camera waarvan je de belichting handmatig kunt instellen, zodat je met de belichting kunt spelen. 

Achtergrond & hulptools
Een goede achtergrond voor je productfoto's is een must. Dit kan gewoon een simpel vel wit papier zijn. Ook bestaat er speciaal achtergrondmateriaal zoals een buigbare witte kunststofplaat. Het voordeel hiervan is dat je geen last hebt van vouwen of scheuren.

Qua hulptools kun je denken aan kleefpasta, houten stokjes en ondersteuningsblokjes. Het hangt er weer vanaf welk product je fotografeert. Het kan in sommige gevallen ook handig zijn om een statief te gebruiken. Met name bij foto's met een lange sluitertijd is een statief aan te raden.

Zodra je met productfotografie begint, is het heel belangrijk om de lichtinval goed in de gaten te houden. Je zult al snel de term “lichttent” tegenkomen. Met een lichttent werken, betekent dat je altijd precies hetzelfde licht creëert. Je kunt echter met een wit werkblad, een wit vel papier en een beetje natuurlijk licht minstens een net zo goed resultaat realiseren. 

De ideale situatie is om de foto’s dicht bij een raam te nemen waarbij er geen direct zonlicht op het opnamevlak valt. Zo voorkom je te fel licht of harde schaduwen. Van welke kant het licht moet komen kan per product verschillen, hiermee zul je moeten experimenteren. Een net iets langere sluitertijd dan normaal benadrukt de donkere delen van je voorwerp. Door harde schaduwen te voorkomen zorg je ervoor dat de details en materialen van je product goed zichtbaar blijven. 

In onderstaande afbeelding zie je de ideale situatie voor het fotograferen van een modelauto. Het daglicht dat schuin van achter komt, weerkaatst op de witte onder- en achtergrond. De glazen fles met het vel papier wordt gebruikt als scherm. Zorg er wel voor dat je een transparante glazen fles gebruikt. Gekleurde flessen kunnen al snel verkleuringen en strepen tot gevolg hebben. 

Met een aantal handige tips en tricks til je jouw productfoto's al gauw naar een hoger level :)

  • Zorg dat de kleuren op de foto overeenkomen met de kleuren in het echt. Op deze manier voorkom je teleurstellingen (en dus retouren).
  • Fotografeer je product bij productfotografie en packshots nooit vanuit een 'creatieve hoek' maar kies voor een hoek van waaruit de verhoudingen zo realistisch mogelijk overkomen.
  • Gebruik een langere sluitertijd voor lichtere foto's (en dus meer details op de plekken waar normaal schaduw zou vallen)
  • Stel altijd het (hoofd)doel vast van je foto: wil je interesse wekken (stilleven fotografie) of informeren (product/packshotfotografie)
  • Fotografeer je voorwerp altijd met indirect licht

Natuurlijk is dit slechts de basis en is er nog veel meer te vertellen over productfotografie. Maar ik hoop dat je door dit blog geïnspireerd bent geraakt om zelf te gaan experimenteren met het fotograferen van je producten. 

Heb je de smaak te pakken en wil je er meer over lezen?
Download dan het gratis e-book 'Productfotografie' van Eberhard Schuy.

E-book 'Productfotografie'

De informatie uit het bovenstaande blogitem komt uit het e-book 'Productfotografie, Productfoto's eenvoudig thuis fotograferen' van Eberhard Schuy. Een e-book voor iedereen met enige basiskennis over fotografie en die graag meer wil weten over het fotograferen van producten.

Fotografie: Eberhard Schuy

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.