Workshop organiseren? Zo doe je dat!

lizetbeek.nl-paperfuel-28.jpg

Maak je je producten zelf, dan komt al snel de vraag ‘geef je ook workshops?’. Sta je ook nog op events als Creative Life, dan kun je er al helemaal niet meer omheen. Maar hoe zorg je voor een goede workshop en waar moet je op letten? We vroegen Karin Luttenberg, van de succesvolle handlettering- en illustratieshop Paperfuel, om tips!

Hoe kwam je erop om workshops te geven?

Via mijn uitgever kreeg ik de vraag om ook workshops te organiseren. Dat was naar aanleiding van mijn eerste boek ‘Handlettering doe je zo’. Die was binnen één week uitverkocht en vanwege dit succes kwamen er veel aanvragen binnen van boekhandels. lk startte met workshops van 2,5 uur in de avonden en op zaterdagen. Naast mijn normale werk wel intensief, maar erg leuk om te doen! Later gaf ik die workshops ook op evenementen zoals Creative Life.

Hoe zet je een goede workshop op?

Zorg voor een goede opbouw. Ik begin altijd met een korte introductie en het uitleggen van de basis. De deelnemers tekenen met me mee om zo de feeling te krijgen. Daarna kan iedereen met zijn eigen werk aan de slag. De deelnemers kiezen zelf een qoute of illustratie en op deze manier maakt iedereen iets wat bij hem of haar past en is het altijd zo verrrassend wat eruit komt. Je merkt vanzelf wie dat moeilijker vinden dan anderen. Ik hou de groepen altijd klein (zo’n 10-12 personen), zodat ik juist ook veel individuele feedback kan geven en kan helpen.

Heb jij voorbeelden gezocht of je workshop vooraf getest?

Nee, gek misschien he? In eerste instantie wilde ik eerst een workshop bij iemand anders volgen maar later dacht ik: ze willen leren hoe ik het zelf aanpak dus dat ga ik ze leren. Je maakt het voor jezelf ook een stuk makkelijker als je werkt vanuit jezelf. Om te testen of jouw aanpak goed werkt zou je eerst een workshop kunnen geven aan je eigen vriendinnen.

Voor Creative Life is het natuurlijk handig als een workshop niet 2,5u duurt maar beperkt wordt tot bijvoorbeeld één uur. Hoe heb je dat aangepakt?

In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan en weet ik bij mijn workshops wat deelnemers af kunnen krijgen in het uur. In het geval van handlettering is de grootte van je werk belangrijk. Heb je een uur dan werk je op een A6 kaartje. Heb je 2,5 uur dan kun je deelnemers op een A4 formaat wat uit laten werken. Daarnaast heb ik geleerd hoe ik de juiste aansturing kan geven. Voor velen is het best nieuw en ‘eng’ om ineens aan de slag te gaan, dus ik schets in het begin vaak mee om mensen op weg te helpen en laat ik de deelnemers eerst wat kleine schetsen maken. Als het niet meteen voor het ‘echie’ is, is het vaak ook makkelijker om iets op papier te krijgen.

Hoe combineer je het geven van workshops met de verkoop van je producten?

Voor Creative Life heb ik een grote tafel waar 12 mensen aan kunnen zitten. In het midden zet ik allerlei producten neer, zodat de deelnemers van alles kunnen proberen. Daarnaast heb ik kasten en een tafel om producten in te presenteren. Mijn assortiment heb ik speciaal voor Creative Life uitgebreid, zodat op de beurs de materialen aangeschaft kunnen worden om meteen na de beurs zelf aan de slag te gaan. Een divers aanbod met producten waar ik zelf mee werk. Er zitten ook handige starterssetjes bij voor beginners.

Hoe bepaal je de prijs voor je workshop?

Normaal gesproken kosten mijn workshops 60 euro voor 2,5 uur inclusief materialen en een goodiebag, maar op een event pas ik de prijs aan. Ik kijk ook naar wat gangbaar is voor zo’n event. Waarschijnlijk wil iemand meer workshops volgen. Dit jaar heb ik mijn prijs op 15 euro gezet voor een workshop van één uur. Daar zit het gebruik van materialen en een kleine goodiebag bij in. Ik laat de deelnemers zien waar ik mee werk en hoe je bepaalde pennen of verf gebruikt. Hierdoor loopt de verkoop van materialen erg goed. Op die manier kan ik de prijs van de workshops wat lager houden.

Hoe zorg je ervoor dat deelnemers van je workshop je later ook online weten terug te vinden?

Dat zet me aan het denken! Misschien moet ik er nog wat meer mee doen ;-) Ik heb nu een kleine goodiebag voor alle deelnemers met mijn gegevens. En ik vraag of ze de resultaten van mijn workshop willen delen op Instagram en mij te taggen. Ik vind het superleuk om te zien wat iemand gemaakt heeft. Die berichten deel ik dan in mijn stories.

Heb je nog een mooie afsluitende tip?

Eigenlijk moet je de workshop geven zoals je zelf ook werkt. Dan blijf je dichtbij jezelf. Bovendien, de deelnemers komen voor jou, dus ze willen juist weten hoe jij te werk gaat! En daarbij: dingen die voor mij werken kunnen voor een ander helemaal niet werken. Bijvoorbeeld omdat je een hele andere werkwijze hebt en met totaal andere producten werkt. Kortom: hou het dichtbij jezelf!