Word een echte marketing expert

metmarjetbloguitgelicht.png

Mijnwebwinkel heeft een Marketinggids geschreven van maar liefst 60 pagina’s. In dit blog geven we je een klein overzicht van de onderwerpen die uitgebreid in de gids worden besproken. We gaan het hebben over online vindbaarheid, social media optimalisatie, blog tips, en nog véél meer! Benieuwd? Lees dan vooral verder en download de gids onderaan het blog!

Wat is marketing?

Marketing heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. De marketingmix, oftewel de 4 P’s, wordt vaak gebruikt in de marketingwereld. 

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

De onderdelen van de marketingmix mogen niet in tegenstrijd met elkaar staan, maar moeten elkaar versterken. Dit doe je door consistentie en synergie. Wanneer je een webwinkel runt (of gaat runnen) is het fijn als je bekend bent met de bepaalde marketingtermen. Deze vormen kan je dan toepassen om jouw webshop! 

Social media

Wanneer je als bedrijf social media gebruikt, wil je graag de aandacht van de consument krijgen. Dit kun je doen door posts, promoties, etc. Hierdoor trek je mensen naar jouw webwinkel toe. Echter, zijn er veel verschillende social media platformen en verschilt de manier van aanpak per platform. De populairste marketing kanalen zijn: 

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube 
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • TikTok

Influencer marketing

Als je nog meer mensen wilt bereiken via social media, dan kan influencer marketing interessant zijn. Bij deze vorm van marketing zet je invloedrijke mensen op social media in om jouw producten / diensten te promoten. Zij worden ook wel ‘influencers’ genoemd. Mond-tot-mond reclame wekt meer vertrouwen dan een tv spotje. Daarom is influencer marketing ook zo succesvol. Er wordt een persoonlijke relatie opgebouwd tussen influencer en doelgroep. Het heeft natuurlijk ook een keerzijde, de voor-en nadelen van influencer marketing zijn: 

Voordelen

  • Geloofwaardiger dan commercials
  • Groot en specifiek bereik
  • Toegang tot niches
  • Waarde voor je geld

Nadelen

  • Effect is moeilijk te meten
  • Je moet de juiste influencer vinden
  • Onzekerheid: invloed kan opeens verdwijnen

Wil je liever offline je bereik vergroten?  Dan kan je besluiten te gaan netwerken op business events. Hier kan je niet alleen met andere ondernemers gaan kletsen, maar ook je naamsbekendheid vergroten. Voor webwinkeliers zijn Flavourites, Swan Market en Creative Live leuke events om aan deel te nemen. 

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een goed presterend online marketingkanaal. Door middel van e-mailmarketing kan jij nieuwe klanten werven, meer verkopen of de loyaliteit van je lezers vergroten. Als je goed met deze tool omgaat, kan dit je best lopende marketingkanaal worden. Andere voordelen van e-mailmarketing is het feit dat je niet hoeft te betalen voor verzending, productie, etc. 

Je hebt verschillende tools op het gebied van e-mailmarketing. Welke tool jij wilt gaan gebruiken, hangt af van de doelen die jij hebt gesteld. Hieronder vind je een overzicht van wat e-mailmarketing tools. 

Waarschijnlijk denk je nu, hoe kan ik deze tools het beste inzetten? Geen zorgen, wij geven je drie tips om je maillijsten te vergroten. 

  1. Bied een additionele gratis dienst aan. Denk hierbij aan een podcast, e-book of een webinar die je alleen verzend naar mensen in je maillijst
  2. Maak een opt-in pagina. Dit is een pagina op je website waar een klein formuliertje tevoorschijn komt waar de klant zijn naam en e-mailadres kan invullen om zich in te schrijven voor je mails.
  3. Promoot je producten of diensten op social media. Op die kanalen kun je meer mensen bereiken met de vraag of ze al aangemeld zijn voor de nieuwsbrief.

Blog

Een blog geeft een additionele waarde aan je webwinkel. Zo kan je in een blog meer vertellen over je merk, producten of andere relevante content. Door regelmatig een blog met goede content online te plaatsen, heeft dit ook een positief effect op jouw online vindbaarheid. Maar hoe schrijf je nu een goed blog? Hieronder geven we je wat tips! 

  1. Maak het blog inspirerend en informatief
  2. Persoonlijke benadering 
  3. Verplaats je in een onwetende lezer
  4. Zorg voor een pakkende titel
  5. Kies passende afbeeldingen en foto’s
  6. Plaats regelmatig een blog

Affiliate marketing

Dit is een vorm van marketing waarbij een website producten en/of diensten van een adverteerder promoot via een speciale, persoonlijke link. De affiliate krijgt bij elke verkoop een bepaalde commissie. 

Als je affiliate wilt worden, hoef je zelf geen product of dienst aan te bieden. Je wordt namelijk partner van een bedrijf. Voor webwinkeliers kan dit een slimme manier van adverteren zijn. Je hoeft namelijk pas te betalen nadat een verkoop is afgerond. 

Er zijn meerdere vormen van beloningen die je aan affiliates kunt verstrekken, namelijk: 

  • Pay Per Click (PPC): Er wordt een vast bedrag uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal, zoals een banner of een link van de affiliate. 
  • Pay Per View (PPV): De affiliate wordt betaald voor het aantal keer dat zijn (banner)advertentie is bekeken. 
  • Pay Per Lead (PPL): Een vergoeding wordt uitgekeerd wanneer een bezoeker via de affiliate contact opneemt met de producteigenaar door zich in te schrijven voor diens e-maillijst, funnel of bijvoorbeeld bij het aanvragen van een offerte. Hierbij is dus het leveren van een potentiële klant genoeg. 
  • Pay Per Sale (PPS): De affiliate wordt betaald zodra een doorgestuurde bezoeker of lead daadwerkelijk iets koopt. De adverteerder keert dan vaak een percentage van het verkoopbedrag uit als vergoeding aan de affiliate.

SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen twee soorten SEO, namelijk on-page SEO en off-page SEO. 

  • On-page SEO = Wijzigingen die je aanbrengt op je eigen website. Zoals het relevant maken van je pagina’s zodat je beter gevonden wordt door Google. 
  • Off-page SEO = Externe factoren die je helpen bij het verbeteren van je online vindbaarheid. Het richt zich voornamelijk op het maken van waardevolle verwijzingen van een externe website. Ook wel linkbuilding genoemd. 

SEA

Naast SEO, hebben we ook nog SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising. Je adverteert met behulp van een zoekmachine, door middel van een advertentie kom je hoger in de zoekmachine te staan. Het effect kan gemeten worden via verschillende Google Diensten.

Marketing gids

We hebben je in grote lijnen al een beetje in aanraking laten komen met populaire soorten marketing. Wil je graag nog meer leren en jouw conversie optimaliseren? Download dan de marketing gids en wordt een ware marketing expert!