start direct

Van uitzonderlijke verzendservice naar meer verkopen: 5 tips

Gastblog Keendelivery - header.png

Een uitzonderlijke verzendservice bieden om meer producten te verkopen. Het is misschien niet de eerste strategie die je voor ogen had, maar wel een erg belangrijke! Klanten worden namelijk steeds veeleisender en als webshop moet je daarin mee gaan. Daarom geef ik je vijf eenvoudige tips voor een verzendservice waar je u tegen zegt.

1. Maximale keuzevrijheid in verzendopties

Zoveel mensen, zoveel wensen. Online shoppers willen steeds meer bepalen hoe, waar en wanneer hun pakket wordt bezorgd. Zorg er dus voor dat je hier verschillende mogelijkheden voor aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan maandag-, zaterdag-, of avondbezorging, same day delivery of aflevering bij PostNL of DHL punten.

Niet alle opties zullen even interessant voor jou of je klant zijn, maar het gaat erom dat je ze keuze geeft. Bied de opties  die het meest interessant zijn voor jouw doelgroep en presenteer ze simpel en overzichtelijk. Om zoveel mogelijk flexibiliteit aan te kunnen bieden, kan het handig zijn om met meerdere verzendpartijen te werken. Om dit goed te kunnen beheren is een verzendplatform erg handig.

2. Maak retourzending zo gemakkelijk mogelijk

Niemand zit te wachten op heisa als een product toch niet naar wens is. Dus bied je een moeizaam retourtraject, dan kan dit de aankoop van je producten belemmeren. Dus: het retourneren aanmoedigen? Nee. Het retourneren gemakkelijk maken? Ja! 

Zo maak je jouw retourbeleid klantvriendelijker:

  • Presenteer je retourinformatie duidelijk op de homepage (zie punt 3)
  • Zorg voor een retourpagina met alle informatie over het retourproces (zie punt 4)
  • Gebruik een verzenddoos die gemakkelijk gebruikt kan worden voor retourzending
  • Laat klanten eenvoudig een verzendlabel uitprinten of voeg deze al bij het pakket

3. Plaats verzendinformatie duidelijk op je homepage

Nieuwe bezoekers weten binnen 10 seconden of ze bereid zijn in jouw webshop een bestelling te plaatsen. Ze willen graag in één oogopslag duidelijke verzendinformatie. Tot hoe laat kunnen zij vandaag bestellen, zodat zij hun bestelling morgen in huis hebben? Toon de drie tot vijf belangrijkste services en geef ze beknopt weer, bijvoorbeeld in een banner op je homepage. 

Webwinkel & Theejoy &; toont de belangrijkste verzendinformatie duidelijk op de homepage

4. Maak een aparte pagina met verzend- en retourinformatie

Om dieper op je verzend- en retourbeleid in te gaan kan je een aparte pagina aanmaken die je bijvoorbeeld in de footer van je webshop plaatst. Hier kun je uitgebreid alle verzendvragen behandelen. Bijvoorbeeld:

  • Met welke vervoerder(s) verstuur je de pakketten?
  • Welke bezorgopties bied je aan?
  • Hoe lang is de zichttermijn om het product te retourneren?
  • Hoe kunnen producten geretourneerd worden?
  • Wat is de cut-off tijd? (bijvoorbeeld: voor 23:59 besteld is morgen in huis)
  • Vanaf welk bedrag worden bestellingen gratis verzonden?
  • Wie betaalt de retourkosten?

5. Zorg dat je klant weet wat hij kan verwachten

Zorg voor goed zichtbare winkelwagen en een eenvoudig bestelproces. Hierdoor verklein je de kans op winkelwagenverlaters net voor de finish. Heb je veel informatie die je aan bestellende klanten wil meegeven? Plaats deze informatie dan niet allemaal in de omschrijving van je bestelpagina's, maar verwijs hier naar de pagina uit tip 2. De kans is dan groter dat de klant het mee krijgt, want mensen gaan lange teksten meestal uit de weg.

Omschrijf verder duidelijk op welke wijze het pakket bezorgd wordt bij de betreffende verzendoptie, zodat de klant weet waar hij aan toe is.