TikTok strategie voor webshops: geef een boost aan je sales

TikTok strategie

Tijdens de pandemie sloeg de verveling bij veel mensen toe en is TikTok in korte tijd uitgegroeid tot een enorm groot sociaal platform. Veel critici dachten dat deze hype van korte duur zou zijn, maar de cijfers wijzen anders uit. TikTok is hier en niet meer weg te denken uit de social media mix. Het is een platform dat door haar algoritme op basis van machine learning precies weet welke content aan wie getoond moet worden. Daardoor heeft het enorm veel invloed op iedereen die TikTok gebruikt. Maar is TikTok ook geschikt voor jouw webshop? In dit blog duiken we dieper in op de TikTok strategie voor webshops.

Zelf TikTok gebruiken voor je webshop? Dat kan met TikTok for Business.

De doelgroep op TikTok

Om te bepalen of TikTok een geschikt platform is om producten van jouw webshop te promoten, duiken we eerst dieper in de doelgroep.

TikTok is een van de sterkst groeiende social kanalen van het jaar. In 2022 telde Nederland 3 miljoen gebruikers en in 2023 4 miljoen. Er wordt verwacht dat het platform de komende jaren nóg meer zal groeien en misschien zelfs boven Instagram uit zal stijgen. Ook het dagelijks gebruik van de app groeit sterk, vooral onder tieners, twintigers én 40-plussers. Bevindt jouw doelgroep zich in een van deze leeftijdscategorieën? Dan kan TikTok erg interessant zijn om in te zetten als social kanaal. 

TikTok doelgroep
Bron: newcom onderzoek 2023

Een ander kenmerk van gebruikers op TikTok is de korte aandachtspanne. De video’s moeten snel zijn en binnen de eerste drie seconden interesse wekken zodat ze langer blijven kijken, of ze swipen alweer door naar de volgende video. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden, wanneer je zelf aan de slag gaat met het maken van TikTok-video’s.

Daarnaast zijn TikTok gebruikers erg betrokken bij het platform. Er wordt niet alleen super veel content gecreëerd, maar ook bekeken en gedeeld. Hierdoor kan jouw TikTok binnen no-time viral gaan.

Tot slot prikken TikTok-gebruikers overal doorheen. Authenticiteit is daarom een must als je content gaat maken op TikTok. Je content moet niet aanvoelen als reclame, maar inspireren, humor bevatten of je moet de kijkers iets nieuws leren.

Succesvolle strategieën

Er zijn meerdere strategieën die succesvol blijken op TikTok. Team 5pm (gericht op data driven video marketing) heeft het afgelopen jaar twee succesvolle cases gedraaid op TikTok, met twee totaal verschillende strategieën. Lees ze hieronder ter inspiratie!

Bol - Traffic naar website

Voor Bol heeft Team 5pm een pilot gedraaid door een nieuw account op te richten: bol.finds. Strategen hielden in de gaten welke producten populair waren onder de doelgroep en zetten op basis daarvan content creators aan de slag om TikTok’s te maken. Deze werden vervolgens geadverteerd onder de geïnteresseerde doelgroep. Zo zagen ze een lipproduct van een bepaald merk in populariteit stijgen en werd er diezelfde week een TikTok geplaatst met de informatie dat dat product ook op Bol te koop was. Het resultaat? Een toename van 750% in zoekopdrachten op Bol!

Hema - SEO positie #1

Door middel van data leerde Team 5pm de doelgroep van Hema goed kennen. Welke zoekwoorden typen ze in? Welke van deze zoekwoorden zijn het meest relevant voor Hema? En waar is de concurrentie nog niet aanwezig? Dat bleken de zoekwoorden ‘badkamer’ en ‘raamdecoratie’ te zijn. Ze ontwikkelden de videoserie ‘HEMA helpt’ met handige tips en tricks bij het huishouden. Het resultaat? Nummer 1 positie op TikTok én ook een hoge ranking binnen Google, aangezien TikTok content hier ook op wordt meegenomen.

Whitepaper: TikTok strategie voor webshops

Zelf aan de slag met jouw TikTok strategie? Download dan de whitepaper.

download.