Succesvol verkopen via marketplaces

marketplaces

Verkopen via marketplaces is een hot topic en wordt gezien als de volgende generatie verkopen. De cijfers liegen er ook niet om: In 2020 steeg de verkoop binnen de e-commerce business met 40%. Marketplaces groeiden in datzelfde jaar zelfs met 81%, dubbel zoveel dus!

Deze groei is met name te verklaren door het toenemende aantal verkopers op het platform. Het afgelopen jaar steeg het aantal verkopers op marketplaces met gemiddeld 46%, terwijl de omzet per verkoper met 24% toenam. Hieruit kunnen we ook opmaken dat meer verkopers op marketplaces dus geen negatief effect hebben op de omzet die de verkoper kan behalen. Doordat er juist een breder productaanbod wordt getoond, verbetert dit de online winkelervaring van de klant.

Verkopen via marketplaces is dan ook een interessant extra verkoopkanaal, maar hoe kun je het maximale uit deze vorm van verkopen halen zodat deze bijdraagt in jouw verkoopstrategie?

Het grote marketplaces landschap

Allereerst is het belangrijk om te bepalen waar jouw webshop het beste tot zijn recht komt. Er zijn twee verschillende typen marketplaces:

  • All-in-one marketplaces: hier kun je terecht met vrijwel alle product categorieën. Voorbeelden hiervan zijn: bol.com, Beslist en Amazon. 
  • Specialistische marketplaces: dit zijn marketplaces die verschillende merken, producten en diensten binnen dezelfde categorie aanbieden. Voorbeelden hiervan zijn: FonQ, HomeDeco en Kleertjes.com. 

Wil je graag zo breed mogelijk inzetten, dan is een all-in-one marketplace misschien wat voor jou. Wil je je richten op een specifieke doelgroep en/of productgroep, dan zou je kunnen kijken naar een specialistische marketplace. Afhankelijk van jouw branche en productassortiment, kun je ook een verkoop mix toepassen van all-in-one marketplaces en meer specialistische marketplaces. Hou er wel rekening mee dat specialistische marketplaces soms strengere eisen hanteren voor toelating.

3 tips om je te onderscheiden op marketplaces

Als je bepaald hebt waar je jouw productaanbod wil gaan tonen, is het tijd om na te denken over de presentatie van je producten. Hoe kun je er voor zorgen dat jouw producten opvallen tussen de concurrenten en hoe kun je ervoor zorgen dat je het koopblok behaalt?

1. Merkbeleving

Wat is dat precies? Eigenlijk gaat het om een gevoel van herkenning. Als een klant bij jouw webshop terecht komt, dan zal hij door het kleurgebruik, de teksten en vormgeving een bepaald gevoel krijgen. Als deze klant dan op een ander verkoopkanaal terecht komt dan wil hij zo’n zelfde herkenbaarheid terug zien. Vaak zijn de mogelijkheden voor merkbeleving via marketplaces beperkt, al zijn er soms wel opties om branding pagina’s aan te maken (bijvoorbeeld via Amazon).  

Je kunt door middel van product omschrijvingen, teksten en foto’s wel het maximale halen uit jouw merkbeleving voor de klant:

  • Zorg dat je een uniforme schrijfstijl hanteert voor je product omschrijvingen, zowel in je webshop als op de marketplaces waarop je wil verkopen.
  • Kies voor een bepaalde stijl productfoto’s. Als je afhankelijk bent van productfoto’s van leveranciers, focus dan vooral op de kwaliteit van de foto’s. En gebruik dezelfde foto’s voor producten op marketplaces als in jouw webshop.
  • Voeg eventueel een video van je product toe, hiermee kun je je echt onderscheiden van je concurrenten. 

2. Product informatie

Niet alleen de schrijfstijl, maar ook de inhoud van jouw productomschrijvingen is van belang. Doordat er vaak meerdere gelijksoortige producten op marketplaces worden aangeboden, kan een duidelijke productomschrijving nét het verschil maken in een aankoopbeslissing. Als je op zoek bent naar nieuwe tuinverlichting, dan wil je weten of deze op netstroom, zonne-energie of batterijen werkt. Je wil weten of er sensoren in zitten en je wil waarschijnlijk ook weten of er nog zaken zijn waar je rekening mee moet houden met het plaatsen van de verlichting. 

En vergeet ook de producttitel niet! Er wordt steeds vaker “non-branded” gezocht, dat wil zeggen: een generieke, merkloze zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan: ‘dames schoenen’ of zoals het vorige voorbeeld ‘tuinverlichting’. Als ondernemer moet je dus goed kijken of de vaak gebruikte generieke zoekintenties van een marketplace aansluiten bij je eigen merk, zodat je dit in jouw producttitels kunt verwerken. 

3. Voldoen aan de verwachtingen

Naast goede productinformatie, is het belangrijk om je fulfilment proces goed op orde te hebben. Productbeschikbaarheid, responstijd op vragen en levercondities; allemaal belangrijke zaken die meetellen in het behalen van het koopblok. Simpel gezegd: hoe sneller, goedkoper en betrouwbaarder je kunt leveren; hoe hoger je zult scoren. Marketplaces controleren hier ook streng op. Hanteer je een levertijd van 24 uur, zorg dan ook dat je dit waar kunt maken. Lukt dit verschillende keren niet, dan zal een marketplace direct stappen ondernemen en je mogelijk zelfs van de marketplace verwijderen. 

Marketplace verkopen automatiseren

Je kunt handmatig verkopen via marketplaces door gebruik te maken van de tools die de platformen beschikbaar stellen. Met enkele producten is dit mogelijk nog te overzien, maar als je een groter productaanbod wilt verkopen, dan kost handmatig alles bijhouden al gauw veel tijd en geld. De ervaring leert dat je er gemiddeld 2 uur per dag mee bezig bent. Dit zijn al snel 30 tot 40 uur per maand. Als je op basis van uurloon een berekening maakt, dan wordt het al gauw duidelijk dat je honderden euro’s kwijt bent met handmatig verkopen via marketplaces.

Marketplace rekensom

Je kunt er ook voor kiezen om jouw marketplace verkopen te automatiseren via een marketplace integratie platform. Hierdoor worden bestellingen op marketplaces direct in jouw webshop geplaatst, voorraden worden automatisch bijgewerkt en je kunt je leverbetrouwbaarheid onder controle houden door een track&trace koppeling. Dit neemt je enorm veel werk uit handen. En daarnaast heb je ook meteen een ervaren partner die je kan helpen om het maximale uit jouw marketplace verkopen te halen!

Benieuwd wat EffectConnect als Marketplace Integratie Platform voor jouw onderneming kan betekenen? Probeer EffectConnect gratis en ervaar de voordelen van krachtige en efficiënte marketplace automatisering gecombineerd met uitstekende support!