Recap Webwinkel Vakdagen 2024: AI voor SEO, TikTok en Branding strategie
Deze week was het weer tijd voor de jaarlijkse Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. We hebben een aantal lezingen gevolgd over interessante onderwerpen als AI gebruik voor SEO, TikTok als advertising kanaal en branding strategie. Tijd voor een recap!
SEO & AI
ChatGPT bestaat pas sinds eind november 2022, dat betekent dat we pas 60 weken onderweg zijn sinds de start van de nieuwe, gigantische AI golf. Want groot, dat is het. Sindsdien schieten er nieuwe AI tools, bedrijven en agencies uit de grond als paddenstoelen. Ook voor SEO en Google kun je ChatGPT goed inzetten, zonder dat je slechte content produceert, daar vertelde MvH Media ons meer over.
‘’SEO verandert niet, Search verandert’’
Deze quote zette ons aan het denken. Inderdaad, je moet blijven optimaliseren om hoog in de resultaten te komen in een zoekmachine als Google, dus in dat opzicht verandert SEO niet. Maar, hoe men zoekt, verandert wel degelijk. Zo is alleen al het gemiddeld aantal zoekwoorden per zoekopdracht afgelopen jaren gestegen naar gemiddeld 5,5 woorden per zoekopdracht. Dit is te danken aan het feit dat we weer steeds meer in hele zinnen zoeken.
Daarnaast is sinds de opkomst van ChatGPT en andere AI tools er een overload aan ‘SEO’ content. Om een weg te banen door het bos van middelmatig tot slecht geschreven content checkt Google tegenwoordig of content ‘Likely human written’ of ‘Likely AI written’ is. Dit betekent overigens niet dat je een tool als ChatGPT niet kan inzetten voor je content, want met een uitgebreide prompt zorg jij ervoor dat Google jouw content kenmerkt als ‘Likely human written’.
Waar je op moet letten bij het schrijven van een prompt in ChatGPT, vertellen we je graag!
Vraag feedback over je prompt
De eerste bruikbare tip is om aan het einde van iedere prompt aan ChatGPT te vragen of je prompt duidelijk is. Dit zorgt ervoor dat ChatGPT meteen feedback geeft over onderdelen die de tool nog niet helemaal begrijpt. Die kun je dan weer aanpassen waardoor je een ijzersterke prompt én uitkomst krijgt.
Laat ChatGPT zich gedragen als je doelgroep
Vraag in je prompt of ChatGPT zich wil gedragen als je doelgroep. Verkoop je bijvoorbeeld shampoo of haarproducten voor in kapsalons? Laat ChatGPT zich gedragen als kapper.
Minder Amerikaans graag
Vraag ChatGPT om de prompt minder Amerikaans te maken. Dat zorgt ervoor dat je minder overdreven bijvoeglijke naamwoorden krijgt, beter voor ons, nuchtere Hollanders.
Laat ChatGPT alle regels volgen
Daarnaast is het goed om in je prompt te vragen of de tool alle regels wil volgen die jij in de prompt meegeeft. ChatGPT kan er een handje van hebben om vooral te focussen op het begin van je prompt, terwijl jij graag wil dat de tool alles meeneemt in het resultaat.
TikTok case: Elevate <>Touzani
Straatvoetballer Touzani inspireert jeugdige voetballiefhebbers in Nederland met onnavolgbare straatvoetbaltrucs. Elevate Digital draaide een toffe branding campagne met als doel om Gen-Z meer te laten bewegen. Tijdens de Webwinkelvakdagen deelden ze de bevindingen van de campagne “Not a player for the bench”.
De commerciële doorvertaling van deze brandingcampagne moest tot uiting komen door verkoop van een straatvoetbal met een Koi Karper via hun e-commerce webshop. Deze staat symbool voor het tegen de stroom inzwemmen waar nodig om uiteindelijk de top te halen.
Het relatief nieuwe social advertising kanaal Tiktok stond op voorhand centraal in de E-commerce strategie om Gen-Z te bereiken. Waarvan team Touzani op voorhand verwachtte dat de jonge doelgroep voornamelijk te vinden is. Ter ondersteuning werden de kanalen Facebook en Instagram ingezet.
De eerste resultaten wezen al snel uit dat er op Tiktok veel zichtbaarheid werd gegenereerd, maar dat dit niet leidde tot aankopen van de bal. Uit de ondersteunende campagnes op META kwamen ondertussen de eerste signalen van relatief goede prestaties.
Uiteindelijk bleek de data uit te wijzen dat Gen-Z inderdaad voornamelijk bereikt werd via Tiktok, maar dat de beslissers voor het kopen van de bal - de ouders - niet via Tiktok bereikt worden. Om transacties te realiseren moesten de ouders beter bereikt worden en werd er opgeschaald op Facebook en Instagram.
Dit bleek een gouden zet want via Facebook en Instagram werden uiteindelijk de beste performance resultaten behaald.
Takeaways uit de case:
- Ga niet zomaar uit van de gedachte: “ik weet exact wie mijn doelgroep is” maar start onbevooroordeeld met doelgroepen zonder afkaderingen in (advertentie)campagnes. En kijk vervolgens wat de data laat zien en anticipeer daarop.
- Denk eens na of bij jouw product de gebruikersdoelgroep (in dit voorbeeld de Gen Z’ers) en de koopdoelgroep (de ouders) hetzelfde zijn.
Zelf ook aan de slag met TikTok? Dat kan met TikTok for Business.
Branding strategie
Digital marketing bureau Elevate gaf 3 handige tips om je branding strategie nog beter te maken.
Creëer een consistente merkervaring met unieke merkidentiteit
Een consistente merkervaring en unieke merkidentiteit helpt klanten om het merk te herkennen en eraan herinnerd te blijven. Dit zal de merkloyaliteit vergroten en herhaalaankopen stimuleren, wat zal leiden tot een hogere omzet. Een unieke identiteit is dus enorm belangrijk.
Gebruik emotionele connecties in branding
Aankoopgedrag wordt gestuurd door emotionele connecties, klanten nemen vaak beslissingen op basis van emoties. Branding heeft de kracht om die emoties te beïnvloeden.
“een emotioneel verbonden klant is een loyale klant”
Investeer in branding én performance marketing
Performance marketing en branding versterken elkaar. Performance leidt tot direct resultaat en branding is daarentegen meer voor de lange termijn. Door zowel opbranding als op performance marketing te focussen, zul je de totale markt bereiken. Hierbij is het belangrijk om de juiste verdeling te vinden en je impact goed te blijven meten om zo van de data te kunnen leren.
Dit was de recap van ons bezoek aan de Webwinkel Vakdagen. Ben jij ook geweest en heb je nieuwe informatie opgestoken? Laat ons op Instagram weten wat je ervan vond!