Recap Webwinkelvakdagen 2023: e-mailmarketing, kortingscodes en beïnvloeding
Vorige week woensdag reisden we met team Marketing af naar de Jaarbeurs in Utrecht. Het was namelijk weer tijd voor de jaarlijkse Webwinkelvakdagen. Het was een dag waarop we hebben gekletst met experts, kennis hebben gemaakt met potentiële nieuwe partners én interessante lezingen hebben bijgewoond. Voor degene die er helaas niet bij kon zijn, hebben wij onze bevindingen hieronder voor je opgesomd!
De kracht van een customer data en e-mailmarketing
We begonnen de dag met een lezing over e-mailmarketing en het gebruik van een Customer Data Platform. Tijdens deze lezing werd er ingezoomd op de waarde van klantgegevens die je zelf kunt verzamelen. Want: gegevens verzamelen via eigen kanalen wordt steeds belangrijker. Dit komt door de toenemende eisen rondom privacy en het verdwijnen van third party cookies in de nabije toekomst.
Ook konden we leren van een aantal succesvolle marketingflows. Een voorbeeld shop liet zien hoe goed het voor hen werkte om een pop-up in te stellen op de productpagina, die na 20 seconden inactiviteit naar voren kwam met een kortingscode. Om deze code te kunnen gebruiken, moest de consument zich inschrijven voor e-mails. Hierdoor verzamelde het bedrijf op een relatief eenvoudige manier contactgegevens van bezoekers die al geïnteresseerd waren in het product.
Een ander goed voorbeeld van een goedwerkende mailflow was een brandbeveiligings website. Al 1 uur na aankoop van een rookmelder kreeg de klant een mailtje met uitleg over het installeren van het product. Na 1 week werd meer informatie toegestuurd over hoe jij je huis volledig rookmelder proof maakt, met de intentie tot cross selling. Uiteindelijk werd na 1 maand de mailflow afgesloten met een vraag of de klant ergens hulp bij nodig had. Hierdoor zag het bedrijf zijn supportvragen dalen en hun review scores stijgen.
E-mails kunnen dus veel breder worden ingezet dan alleen om omzet te genereren. Gebruik het ook als support én relatie kanaal.
De checkout van XXL Nutrition: strategieën voor maximale conversie
Daarna gingen we door naar een praktische lezing over conversieoptimalisatie. Eerst werd stilgestaan bij het jaarlijkse consumentenonderzoek van Sendcloud. Er werden waardevolle inzichten gedeeld over consumenten in Europa en de VS op het gebied van verzenden, tracking, retouren en meer. Ben je benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek? Download het rapport dan hier.
Daarna was het woord aan de Marketing Manager van XXL Nutrition, die eerst stilstond bij het gebruik van kortingscodes. Zij zijn er namelijk mee gestopt, omdat ze van mening zijn dat het afbreuk doet aan je merk. Ze staan achter het product, het is van goede kwaliteit en je krijgt waar voor je geld. Ook merkten ze juist een hogere conversie door het weghalen van het ‘kortingscode’-veld bij de check-out. Consumenten verlaten namelijk je website om op zoek te gaan naar een kortingscode als ze dit veld zien. De kans is groot dat ze geen code vinden en dus niet terugkeren naar je website om de bestelling af te ronden.
Daarnaast merkten ze - toen ze de kortingscodes nog wél gebruikten - een korte piek in de verkoop die daarna weer helemaal inkakte. Nu ze zijn gestopt, merken ze meer stabiele orders gedurende de hele week. Ook fijn voor de logistieke afdeling dus. XXL Nutrition organiseert nu zelf een paar keer per jaar leuke acties met als doel om top of mind bij de consument te blijven. Deze aanpak werkt voor hen beter.
Ten slotte zijn ze gestart met het geven van cadeaus bij een bepaald orderbedrag. Hiermee verleiden ze de consument dit orderbedrag te behalen, waardoor ze een gratis shaker ontvangen. Deze shaker wordt vervolgens weer meegenomen naar de voetbalclub en sportschool en zorgt weer voor nieuwe marketing en daardoor nieuwe klanten. Een win-win situatie dus.
Het koopinfuus: hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen
We sloten de dag af met een lezing dat ons even vanuit een heel ander perspectief naar e-commerce liet kijken. Want waar we overal het woord ‘groei’ hoorden, liet de spreekster van deze lezing én schrijfster van het boek ‘Het koopinfuus’ ons even stilstaan bij de vraag: ‘Hoe ver ga jij voor groei?’ In hoeverre zijn alle beïnvloedingstechnieken die we toepassen op onze webshop een vorm van manipulatie en mag dit over een tijdje nog wel?
Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Klarna. Met deze vorm van uitgesteld betalen kan je namelijk een groep mensen overhalen je product te kopen, terwijl ze het geld misschien nog helemaal niet hebben.
Een ander voorbeeld: stel je verkoopt witte, melk en pure chocolade op je website. Stel je voor dat je hier extra puur aan toevoegt, maar je zet deze direct op ‘uitverkocht’, omdat je deze repen helemaal niet verkoopt. Toch laat je dan zien dat er iets gebeurt op je website: meerdere klanten waren je voor en je moet snel zijn, want voor je het weet is iets uitverkocht. Een vorm van beïnvloeden dus. Zou jij dit toepassen op je website?
We leerden om te blijven nadenken over wat we eigenlijk aan het doen zijn. Een mooie en wijze les om deze dag mee af te sluiten.