05 juni 2018

Meer verkopen met Instagram Shopping

Hanneke van der Kallen
Marketing | Mijnwebwinkel

De tijd dat je vooral inspireerde met Instagram is voorbij! Met de nieuwe 'shopping functie' kun je je volgers ook verleiden tot een aankoop. Ja, dat hoor je goed! Hiermee is #linkinbio verleden tijd, want die link voeg je gewoon toe aan je bericht. Klinkt dat als muziek in je oren? Lees dan snel verder!

Vrienden taggen in een bericht ben je vast al gewend. Met Instagram Shopping doe je hetzelfde, maar dan voor (max. 5) producten die je verkoopt in je webshop. Tag je een product in je foto, dan komt er een tas-icoon links onderin te staan. Hierdoor kunnen je volgers meteen zien dat er iets te shoppen valt. Met één klik op de foto zie je de naam en prijs van het product, die linken naar een productpagina. Hier kun je meer info geven over het product (dat hoeft dus niet in de post zelf!) en een link naar je webshop toevoegen. Hoe handig is dat?

Annemei - eigenaresse van Bag to the Future - gebruikt Instagram Shopping al om de producten in haar webshop extra onder de aandacht te brengen. Met haar hulp laten we je zien hoe je Instagram Shopping kunt gebruiken. 

Van links naar rechts: met shopping-icoon, na één klik op de afbeelding en de productpagina.

Door product tagging maak je het voor volgers super makkelijk om inspiratie op te doen én producten in huis te halen. En dat terwijl het niet extreem salesgericht overkomt. Sterker nog, het is zelfs handig! Volgers zijn al geïnteresseerd in je foto's en hoeven bij interesse nu alleen maar op de link te klikken om in je webshop uit te komen. De customer journey loopt hierdoor zo smooth dat er minder klanten afhaken, zij blij zijn met je product en jij blij bent met extra verkopen!

"Ik vind de Instagram Shopping functie ideaal omdat Instagram zo echt een verlengstuk wordt van mijn webwinkel. Voorheen kon je alleen een link in bio plaatsen maar die paste ik vaak bij een ander bericht weer aan. Door de shopping functie krijgt ieder bericht zijn eigen link en kunnen klanten dus ook nog op links van oude berichten klikken. Hierdoor wordt je Instagram ook een soort winkel. En het maakt het voor de klant nog makkelijker om direct bij de juiste pagina terecht te komen."
- Annemei, Bag to the Future

Stap 1: Zorg een zakelijk Facebook- en Instagramaccount en koppel deze aan elkaar.
Stap 2: Laat je bedrijfsaccount controleren door Facebook. Voldoe je aan de eisen? Dan verschijnt de winkeloptie automatisch in je Instagram-menu.
Stap 3: Je kunt nu via Facebook een catalogus aanmaken met de producten die je in Instagram wilt taggen. 

Voeg producten toe aan de productcatalogus in Facebook.

De productcatalogus van Bag to the Future.

Stap 4. Ga in Instagram naar Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Winkelen en selecteer de productcatalogus. Vanaf nu kun je producten taggen!

Via je instellingen kun je onder de knop 'winkelen' producten vanuit Facebook gaan toevoegen.

TIP: Scroll door je feed en kijk of je ook oude foto’s kunt voorzien van product tagging. Na 9 berichten met tags houdt Instagram voor alleen deze berichten een productfeed bij onder de knop 'winkelen' op je profiel. Volgers kunnen hier alle producten zien die je verkoopt. 

Onder de button 'winkelen' vinden volgers alle foto's met product tag.

Ook voor Instagram Shopping vind je in de app statistieken terug. Zo kun je zien hoe vaak een product is bekeken en hoe vaak er op een betaallink is geklikt. Dan weet je precies welk bericht succesvol is of niet. 

Stiekem hopen we dat je deze laatste zin niet meer leest en al druk bezig bent met het installeren van Instagram Shopping om jouw verkopen te boosten. Was je nog niet zo ver? Volg ons dan op Instagram of tag ons in een berichtje, want we houden jullie succes ook hier graag nauwlettend in de gaten ;) 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.