Hoe je bezoekers kunt betoveren met microcopy

hoge hoed_0.png

Ken je dat? Dat een miniscule verrassing ineens een glimlach op je gezicht tovert? Een leuk info-label aan je nieuwe jeans of T-shirt bijvoorbeeld. Een klein detail dat je product heus niet beter of mooier maakt, maar dat wel zorgt voor een fijne beleving. Die glimlach kun jij je bezoekers geven met microcopy.

Ehh... Micro-wat?

Microcopy betekent niet meer dan een minitekstje. Zo een waarvan de woorden niet alleen functioneel zijn. Een stukje tekst dat verrast als je het tegenkomt. Microcopy wordt vaak gebruikt in interfaces om duidelijk te maken waar je als gebruiker naartoe moet. Maar we zien het ook terug op en aan fysieke producten (denk aan het kledinglabel), op productverpakkingen en (ja, ook!) websites.

Op dit artikellabel maakt Scotch & Soda duidelijk dat er aandacht besteed is aan het product

Wat kan ik ermee?

Microcopy wordt veel gebruikt om het zetten van een bepaalde stap gemakkelijker te maken. Of om iets heel normaals memorabel te maken. Neem de welbekende CoolBlue doos. Die staat bomvol met leuke, creatieve berichtjes. Nu zal dit vast niet door iedereen worden opgemerkt. Maar zie je het wel, dan blijft de herinnering aan die leuke doos zeker bewaard.  

Je kunt natuurlijk leuke dingen nóg leuker maken. Maar met wat aandacht en de juiste woorden kun je ook een taaie of lastige mededeling opleuken. Denk bijvoorbeeld aan een cookiestatement of een foutmelding. Je hoeft hiervoor heus geen comedian te zijn. Sterker nog, let op dat je niet zo lollig wordt dat je bezoeker niet meer begrijpt wat de bedoeling is.

Met microcopy kun je bezoekers ook aanmoedigen om een stap te zetten; bijvoorbeeld door een bezwaar weg te nemen (of een voordeel te benoemen) dat je bezoeker misschien wel tegen houdt. Ook een tekst ter verduidelijking kan je bezoeker aanmoedigen om de klik te wagen. 

Met slechts 3 woorden "alleen officiële merchandise" stelt Koning en Eindbaas klanten al gerust

Microcopy in jouw webwinkel

Nu je weet wat microcopy is, kun je vast al heel wat voorbeelden bedenken om het te gebruiken. Misschien gebruik je het zelfs allang zonder het te weten. In je webwinkel kun je bijvoorbeeld denken aan een bijschrift in je header of slideshow. Of aan standaardteksten die je een diepere betekenis geeft. Ga je ermee aan de slag? Zorg er dan altijd voor dat je teksten, en dus ook microteksten, passen bij jouw merk. Door hier aandacht aan te besteden laat je merkidentiteit en persoonlijkheid zien. 

Vormgeving

  • USP's: Op hoeveel manieren kun jij vertellen dat jouw product van super goede kwaliteit is? Kies er een die duidelijk is maar toch origineel. Je verwerkt een USP bijvoorbeeld in of onder je headerafbeelding.
  • Call-to-action: haal klanten over om te klikken door een voordeel te benoemen vlakbij je CTA. Nog een extra reden om op die knop te klikken!
GreenYourself voegt met de woorden ‘in een handomdraai’ een belangrijke USP van deze blender toe

Standaardteksten

  • Formulieren: Het kan zo simpel zijn! Vervang voor een persoonlijke touch ‘naam’ door 'hoe heet je?' op het contactformulier. Dit kan door simpelweg de titel van het veld te wijzigen. Je vindt deze mogelijkheid onder Instellingen/Standaardteksten.
  • Aanmelding nieuwsbrief: Wie wordt er nu niet blij van een toffe mailing die niet ‘nieuwsbrief’ heet maar ‘droompost’? Onder standaardteksten vind je naast de teksten voor je nieuwsbriefmodule nog veel meer teksten die staan te springen om microcopy. Denk aan zoeken, klanten kochten ook, account aanmaken en nog veel meer!
De nieuwsbrief is bij Droomdeurtjes onderdeel van de beleving rondom het product

Bestelproces

  • Orderbevestiging: Deze boodschap kan wat langer blijven plakken. Jouw klant ontvangt de orderbevestiging namelijk per e-mail. Verpak dus ook je bedankje in een originele boodschap om de ervaring helemaal af te maken. 

Met mate

Sommige plekken lenen zich niet zo voor micromagie. Zoals je juridische documenten, zorg daar vooral voor duidelijkheid. Noem je Algemene Voorwaarden dus gewoon Algemene Voorwaarden ;-)

Choose your words wisely... Want wie weet is dat ene tekstje nét hetgeen dat van je bezoeker een klant maakt! Heb je zelf dé plek gevonden voor microcopy in jouw shop? Deel het met ons!