Het verzendproces als succesfactor van jouw webshop!

Dollarphotoclub_53640436.png

Wanneer de klant heeft betaald, is de verkoop rond. Toch? Fout! Het verzendproces is het belangrijkste onderdeel van je verkoop, wanneer dit niet soepel verloopt, verlies je klanten. Daniëlle Elbertse van Sendcloud deelt de belangrijkste tips en tricks om van het verzendproces dé succesfactor van jouw webshop te maken, vooral tijdens de drukste periode van het jaar.

Waarom is een efficiënt verzendproces belangrijk voor jouw webshop?

Uit het meest recente consumentenonderzoek van Sendcloud is gebleken dat 44% van de consumenten hun winkelwagentje verlaat vanwege redenen die betrekking hebben op verzending, zoals bezorgkosten, vervoerders, bezorgtijd en meer. 

Het is dus belangrijker dan ooit om je klanten de beste bezorgervaring te bieden, een blije klant is immers een terugkerende klant.

Door je verzendproces te optimaliseren bespaar je daarnaast veel kosten, ben je minder tijd kwijt aan verzenden en verlaag je de kans op menselijke fouten. Zo kun je je volledig focussen op de groei van jouw webshop. Win-win dus!

Waar begin je?

De belangrijkste stap in het optimaliseren van je verzendproces is inzicht krijgen in je huidige proces. Zijn er onderdelen van het proces die momenteel handmatig uitgevoerd moeten worden? Wat zijn de grootste uitdagingen op het gebied van verzenden?

Zodra je inzicht hebt in je huidige proces, kun je gaan kijken waar de grootste winst te behalen valt. Handmatig labels printen is bijvoorbeeld niet alleen traag, maar kan ook zorgen voor meer fouten, wat vervolgens ook weer geld kost. 

De eenvoudigste manier om je verzendproces te optimaliseren, is door aan de slag te gaan met een geautomatiseerd verzendplatform. Met een verzendplatform bespaar je niet alleen geld en tijd, maar kun je ook eenvoudig schalen wanneer je bedrijf (internationaal) uitbreidt. 

5 tips voor een optimaal verzendproces

Waar liggen kansen bij het optimaliseren van je verzendproces? We zetten 5 tips voor je op een rijtje.

1. Verzend met meerdere vervoerders

Moderne shoppers zijn gewend geraakt aan een breed scala aan verzendopties en willen de vrijheid hebben om te kiezen wat het beste bij hen past. Door de meest populaire vervoerders en verzendopties aan te bieden, geef je je klanten vertrouwde en betaalbare opties waar ze bekend mee zijn en waar ze vaak goede ervaringen mee hebben gehad. Dit vergroot niet alleen het gevoel van controle en gemak voor de klant, maar het leidt ook tot een hogere conversieratio en klanttevredenheid. 

Daarnaast kun je snel tussen verschillende vervoerders switchen wanneer een vervoerder vertraging oploopt door bijvoorbeeld stakingen of drukte.

2. Gebruik custom picklijsten in je magazijn

Fouten bij het picken en packen van je orders heeft een negatieve impact op de klantervaring, vooral wanneer klanten het verkeerde product ontvangen. Het verminderen van menselijke fouten is daarom essentieel. Gebruik hiervoor picklijsten die afgestemd zijn op jouw bedrijfsbehoeften, bijvoorbeeld met afbeeldingen van de producten die jouw magazijnmedewerkers verzamelen. 

Met op maat gemaakte picklijsten kun je daarnaast bestellingen prioriteren op basis van criteria zoals leveringsdatum, klantprioriteit of SKU-populariteit. Dit helpt bij het efficiënt afhandelen van dringende bestellingen.

3. Houd je klanten op de hoogte met proactieve communicatie

Klanten willen niets liever dan weten wanneer ze hun pakket kunnen verwachten. Maak daarom altijd gebruik van duidelijke tracking e-mails. Zorg dat je niet alleen de standaard verzendupdates van de vervoerders verstuurt, maar dat je deze updates voorziet van een persoonlijk tintje dat past bij jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van je logo en je bedrijfskleuren. 

Met tracking e-mails kun je eventuele problemen of vertragingen proactief te communiceren, waardoor je klanten niet voor een verrassing komen te staan. Zo verminder je ook nog eens je WISMO-vragen (Where Is My Order?) en verlaag je de druk op je klantenservice. 

4. Verzeker je waardevolle pakketten

De verantwoordelijkheid voor beschadiging of verlies van pakketten ligt bij jou als webshopeigenaar totdat de klant het pakket heeft ontvangen. Sommige vervoerders bieden standaard verzekering bij hun service, maar dit dekt vaak slechts een klein gedeelte van de waarde van het product. 

Verzend je veel waardevolle pakketten of producten die snel kapot kunnen gaan? Zorg dan dat je je pakketten extra verzekert. Zo ben je verzekerd voor de volledige verkoopprijs, inclusief de verzend- en retourkosten. Daarnaast kun je met een verzendverzekering je klanten snel helpen zonder daar zelf voor op te hoeven draaien, wat niet alleen goed is voor je eigen bedrijf maar ook voor de klanttevredenheid.

5. Gebruik een retourportaal voor het verwerken van je retouren

Een retourportaal biedt je klanten een gebruiksvriendelijke manier om retouren te starten en op te volgen. Daarnaast geeft een retourportaal jouw bedrijf de mogelijkheid om het retourproces te beheren, te analyseren en te optimaliseren. 

Je kunt trends in retouren identificeren, de retourredenen beter begrijpen en proactieve maatregelen nemen om toekomstige retouren te verminderen. Het bespaart niet alleen tijd en middelen, maar kan ook de algehele operationele efficiëntie en klantrelaties ten goede komen. 

Pakketbezorging in 2024

Naast het optimaliseren van je huidige verzendproces is het ook belangrijk om te kijken naar toekomstige trends en hierop in te spelen. Wat kunnen we in 2024 verwachten op het gebied van pakketbezorging?

 

  • Groene bezorging: Naast dat milieuvriendelijker worden voor veel bedrijven geen keuze maar een noodzaak is, verwachten steeds meer klanten dat bedrijven groene verzendopties aanbieden. Bijna één derde van de Nederlandse shoppers is namelijk bereid om meer te betalen voor duurzame bezorging. Denk dus na over groene verzendopties zoals fietsbezorging of servicepuntlevering. Kijk daarnaast ook eens naar de verpakkingsmaterialen die je gebruikt. Zijn deze recyclebaar? 
  • Last mile delivery: Klanten willen steeds vaker kunnen kiezen waar en wanneer hun pakket bezorgd wordt. Het liefst nog met een tijdslot van een uur of minder. Ga op zoek naar de favoriete vervoerders en bezorgopties van je klanten zodat je je klanten ook tijdens de laatste fase van het bezorgproces een positieve ervaring kunt bieden. 
  • Data, data, data: Het gebruik van data is belangrijker dan ooit om jouw bedrijf te laten groeien. In 2024 zullen veel e-commerce bedrijven data inzetten om de prestaties van vervoerders te vergelijken en problemen bij bezorging te identificeren en voorspellen, met als ultieme doel om kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verhogen.

Een efficiënt verzendproces is van essentieel belang om in 2024 je verkoop tot een hoger niveau te tillen. Door je verzendproces te automatiseren en slimmer te werken, kun je beter inspelen op de uitdagingen en kansen die zich in 2024 zullen voordoen.