Gastblog: Alles wat je moet weten over fulfilment

Fulfilment

Te weinig opslagruimte? Teveel tijd kwijt aan het klaar maken van pakketjes? Als dit herkenbaar klinkt, is het een teken dat het goed gaat met je shop én dat het misschien tijd is om de hulp in te schakelen van een fulfilmentpartij. Rob Spijker van Webshoporders.nl vertelt je alles wat je moet weten over fulfilment.

Problemen waar je tegenaan loopt

Je opslagruimte puilt uit en je moet eerst 40 dozen verplaatsen voordat je het juiste product te pakken hebt. Je krijgt zoveel orders binnen, dat je ze niet meer allemaal op tijd de deur uit krijgt, of per ongeluk naar de verkeerde ontvangers stuurt. Je weet niet meer welke producten je op voorraad hebt, waar ze ook alweer staan en wat je moet bijbestellen. Allemaal problemen waar groeiende webwinkels tegenaan lopen. 

Dit is natuurlijk alles behalve efficiënt en dus moet er iets veranderen. Zelf een grotere ruimte aanschaffen is een flinke investering en is misschien maar een tijdelijke oplossing. Ook extra personeel aannemen of investeren in software en efficiënt voorraadbeheer zijn een manier om in je groei te voorzien. Maar ook dit zijn behoorlijke uitgaven. 

Uitbesteden van je logistiek

Een oplossing kan zijn om je logistiek uit te besteden aan een fulfilment partner. Zij bieden de ruimte en weten wat ze aankunnen, nu en in de toekomst. Leg je jouw logistiek bij een partner neer, dan heb je hier zowel financieel als administratief geen omkijken naar. Een logistieke partner heeft de ruimte om tijdelijk extra mensen in te schakelen in geval van extreme drukte.

Hoe werkt fulfilment?

Fulfilment begint met een koppeling tussen de webwinkel software en het fulfilmentbedrijf. Je artikelen komen binnen bij de fulfilment partij en worden gecontroleerd en opgeslagen. Ze worden voorzien van een barcode en ingevoerd in het computersysteem om ze eenvoudig terug te kunnen vinden.

Op het moment dat er een bestelling wordt geplaatst, krijgt het fulfilmentbedrijf een melding. De artikelen worden verzameld en de barcode wordt gescand. Ook worden er twee pakbonnen gemaakt. Eén pakbon wordt met de zending naar je klant gestuurd, de andere blijft bij het fulfilmentbedrijf. Bij het printen van de adressticker gaat er automatisch een melding naar de vervoerder.

Tenslotte wordt er een Track & Trace code naar je klant gemaild en krijg je eenmaal per dag een overzicht van verzonden orders met de daarbij behorende Track & Trace code. Je kunt dan de orderstatussen hierop aanpassen. Ook is het vaak mogelijk toegang te krijgen tot de back-end van de fulfilmentsoftware, hier kun je dan meer gedetailleerde gegevens omtrent je orders of voorraad vinden.

De Voordelen op een rij

Door een fulfilmentpartij in te schakelen, houd je tijd over om datgene te doen waar je goed in bent: je webwinkel runnen. De belangrijkste voordelen onder elkaar:  

  • Kwaliteit
    Een logistieke partner weet precies wat er speelt en heeft zich verdiept in alles wat er bij de verzending van producten komt kijken. Je haalt een specialist in huis, die de kwaliteit van je zending optimaal maakt.
     
  • Efficiëntie
    De software, opslagruimtes, operationaliteit; alles wat met logistiek te maken heeft, is tot in de puntjes verzorgt. Het is immers de core-business van je fulfilmentpartner.
     
  • 365 dagen actief en flexibel
    Als je de logistiek van je webshop zelf regelt, is het lastig om op vakantie te gaan. Je moet immers je klanten tevreden houden en dat wordt lastig als je in Spanje aan het strand ligt. Een logistieke partner heeft een ruime bezetting om alle dagen van het jaar dezelfde service te kunnen verlenen, zonder extra kosten. Bovendien is je logistieke partner er volledig op ingericht om extra drukte bij bijvoorbeeld feestdagen of specifieke seizoensproducten op te kunnen vangen. 
     
  • Logistieke kennis
    Bij meer en grotere orders komt ook meer inzicht om de hoek kijken. Is het verpakkingsmateriaal dat je gebruikt nog wel het juiste? Koop je deze het meest voordelig in? Heb je genoeg dozen, etiketten en tape in huis? Een logistieke partner is continue op zoek naar de scherpste inkoopprijzen, het meest veilige verpakkingsmateriaal, de beste manieren van verzenden enzovoorts. Bovendien hebben zij de ruimte om alles ruim op voorraad te hebben.
     
  • Geld besparen
    Bij het inschakelen van een fulfilmentpartner hoef je niet zelf te investeren in een nieuw pand, de nieuwste technieken, de juiste software, heftrucks, tafels, et cetera. Het geld dat je hiermee bespaart, kun je inzetten om nog meer groei te realiseren. Bovendien verzorgt een logistieke partner voor meerdere webshops de logistiek, dus kan hij groot inkopen wat betreft verpakkingsmateriaal.

Zelf doen of uitbesteden?

Of je jouw logistiek wel of niet uit handen moet geven, is een keuze die voor iedere webshop anders is. Als je ervoor kiest om de logistiek uit te besteden, zorg er dan voor dat je precies weet wat je uit handen geeft, waarom je dit doet en wat het je oplevert. Maak duidelijke afspraken over de werkzaamheden, tarieven en andere kosten. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Want vergeet niet: ook al besteed je de logistiek uit, de klant rekent jou er op af!